دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 299359

مصرف زردچوبه اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما مصرف این ادویه ریشه هزاران ساله دارد که در طب چینی و آیورودا برای مبارزه با التهاب و بهبود سلامت دستگاه گوارش استفاده می شود.

خواص بی نظیر زردچوبه

سلامت نیوز: مصرف زردچوبه اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما مصرف این ادویه ریشه هزاران ساله دارد که در طب چینی و آیورودا برای مبارزه با التهاب و بهبود سلامت دستگاه گوارش استفاده می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، زردچوبه که در سراسر هند و سایر مناطق آسیا رشد می کند، یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده پودر کاری است. این ماده عمدتا به صورت ادویه یا مکمل یافت می شود و به عنوان ادویه معمولاً برای جلا دادن به کاری، طعم دادن به سیب زمینی سرخ کرده، سوپ و حتی اسموتی استفاده می شود.

هر زمان که غذاهای با رنگ روشن داشته باشیم، می دانیم که ترکیبات گیاهی در آنجا کار بزرگی انجام می دهند که زردچوبه طلایی و درخشان هم در این میان نقش بسزایی دارد.

 کورکومین، یکی از مواد اصلی زردچوبه است که برای مقابله با التهاب موثر است. همه بیماری ها اساساً با التهاب شروع می شوند، از التهاب لثه در دهان گرفته تا بیماری های قلبی، بنابراین مصرف یک قاشق چای خوری در روز زردچوبه ممکن است چیز خوبی باشد.

هر روز چه مقدار زردچوبه باید مصرف کنیم؟

در واقع پاسخ سریع به این سوال وجود ندارد، به خصوص از آنجا که مطالعات بیشتری لازم است. اما در بسیاری از مطالعات از دوز ۵۰۰ میلی گرم، یک یا دو بار در روز استفاده شده است.

عوارض جانبی مصرف زردچوبه چیست؟

به نظر نمی رسد که زردچوبه عوارض جانبی جدی ایجاد کند، اگرچه در دوزهای بالاتر ممکن است باعث ناراحتی خفیف معده (حالت تهوع ، اسهال ، ناراحتی معده) شود. البته بهتر است با یک پزشک بهداشتی آشنا به درمان های طبیعی مشورت کنید ، زیرا زردچوبه می تواند در برخی داروها تداخل ایجاد کند.

۱۰ راهی که مصرف مکمل های زردچوبه یا کورکومین می تواند سلامتی شما را بهبود ببخشند:

۱- زردچوبه ممکن است به تقویت حافظه شما کمک کند

تحقیقات انجام شده در جمعیت آسیا در سال ۲۰۰۶ نشان داد که افرادی که بیشتر کاری می خورند، در آزمون های عملکرد شناختی (آزمایش هایی که حافظه ، میزان توجه و … را اندازه گیری می کنند) نمره بالاتری نسبت به افرادی که ادویه زیاد نمی خورند، دارند. دانشمندان این مزیت را برای زردچوبه، که قسمت اصلی رژیم غذایی آسیایی است، مورد استفاده قرار دادند.

۲-زردچوبه ممکن است در دفع بیماری های قلبی کمک کند

آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی کورکومین ممکن است به محافظت در برابر برخی از بیماری های قلبی، از جمله کاردیومیوپاتی دیابتی (بیماری عضله قلب)، آریتمی (ضربان قلب نامنظم) و موارد دیگر کمک کنند.

۳-زردچوبه ممکن است در درمان برخی از سرطان ها تأثیر بگذارد

کورکومین ممکن است پتانسیل مبارزه با برخی سرطان ها را داشته باشد. کورکومین از فعالیت سلولهای خاص تومور از جمله سلولهای سرطان پوست، سرطانهای گوارش و غیره جلوگیری یا رشد آنها را کند می کند. مطمئناً، برای تعیین تأثیر تومور بر سرطان، به مطالعات بیشتری نیاز است.

۴- زردچوبه ممکن است درد آرتروز را تسکین دهد

مصرف کورکومین به مدت ۴ هفته می تواند در تسکین درد آرتروز در افرادی که قبلاً به این بیماری مبتلا شده اند، اثری قابل مقایسه با مصرف NSAID یا گلوکوزامین داشته باشد.

۵- زردچوبه ممکن است به درمان تب یونجه کمک کند

کورکومین به دلیل قدرت آنتی اکسیدانی و التهابی می تواند در کاهش علائم آلرژی مثل خارش ، آبریزش بینی و گرفتگی بینی موثر باشد چرا که از آزاد شدن هیستیمین ها جلوگیری می کند.

۶-زردچوبه می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند

در افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی که قبلاً داروی ضد افسردگی مصرف می کردند، کورکومین به کاهش علائم کمک می کند.

۷-زردچوبه ممکن است بر کلسترول تأثیر بگذارد

شواهدی وجود دارد که کورکومین می تواند به حفظ نوع خاصی از کلسترول بد کمک کند. در یک بررسی ۲۰۱۷ از هفت مطالعه ، اثرات زردچوبه و کورکومین بر سطح چربی خون بررسی شد و مشخص شد که ممکن است در افرادی که خطرات بیماری های قلبی عروقی دارند، بهبودی داشته باشد.

۸- زردچوبه می تواند برای کبد مفید باشد

دوزهای بیشتر مکمل های کورکومین می تواند تأثیر مثبتی بر بیماری کبد چرب داشته باشد

۹-زردچوبه ممکن است به بیماری لثه کمک کند

زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی و ضد قارچی، ممکن است به پیشگیری یا درمان التهاب لثه، یک بیماری بسیار شایع پریودنتال کمک کند.

۱۰-زردچوبه طعم غذای سالم را حتی بهتر می کند.

 منبع: http://www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha