غذای کودک باید بسیار مقوی باشد تا کودک تمام نیازهای روزانه اش را تامین کند. غذای او باید شامل انواع ویتامین ها و فیبر غذایی باشد. به عبارتی باید غذای کودک را با افزودن مواد غذایی سالم غنی کرد.

این نکات را برای تهیه غذای کودک رعایت کنید

سلامت نیوز: غذای کودک باید بسیار مقوی باشد تا کودک تمام نیازهای روزانه اش را تامین کند. غذای او باید  شامل انواع ویتامین ها و فیبر غذایی باشد. به عبارتی باید غذای کودک را با افزودن مواد غذایی سالم غنی کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،از آن جا که کودکان هنوز تجربه های اول خوردن موادغذایی را دارند و دستگاه گوارش شان هنوز به غذاهای جامد عادت پیدا نکرده است ، لازم است نکاتی را برای اضافه کردن مواد مغذی به رژیم غذایی شان رعایت کنیم :  

اضافه کردن گوشت به غذا

مقدار گوشتی را که قرار است به رژیم غذایی کودکتان اضافه کنید به‌صورت تکه های کوچک  یا چرخ کرده باشد . برای تهیه سوپ یا کته از گوشت‌های با استخوان استفاده کنید .

  اضافه کردن حبوبات به غذا

حبوبات مثل نخود ، لوبیا ، عدس و ماش منبع خوبی از پروتئین است.با در نظر گرفتن وضعیت مزاجی کودک با شروع ۹ ماهگی برای تأمین پروتئین مورد نیاز او حبوبات کاملاً پخته و له شده به سوپ کودک اضافه کنید . 

چگونگی مصرف تخم مرغ

پروتئین تخم مرغ می تواند پروتئین غذای کودک را بیشتر کند . تخم مرغ آب پز را داخل پوره سیب زمینی یا سوپ کودک بعد از طبخ رنده کنید.( در کودکان زیر یک سال باید فقط زرده تخم مرغ به کودک داده شود )   مصرف سبزیجاتسبزیجات برگ سبز مثل اسفناج ، جعفری یا هر نوع سبزی دیگری که در دسترس است در داخل سوپ به کودک داده می شود.

(به کودکان زیر یک سال نباید اسفناج داد) سبزیجات زرد و نارنجی رنگ،کدو حلوایی ، هویج و گوجه فرنگی دارای ویتامین A هستند و استفاده از این سبزیجات در غذای کودک به تأمین ویتامین A مورد نیاز برای رشد کودک کمک می کند .جوانه ماش یا جوانه گندم یا پودر این جوانه ها را در سوپ کودک بریزید زیرا علاوه بر تامین ویتامین به هضم غذا هم کمک می کند. 

اصول تغذیه در کودکان 

غذای دلخواه کودک را تهیه کنید و اگر به دلایلی کودک میل به غذاخوردن ندارد از یک اسباب بازی مورد علاقه کودک برای تشویق او به غذاخوردن استفاده کنید .به تدریج مواد غذایی مقوی و مورد نیاز کودک را به غذای او اضافه کنید (اضافه کردن گوشت به ماکارونی ) البته این کار باید با احتیاط صورت گیرد.  برای کم کردن حساسیت کودک به غذا ، او را در تهیه غذا دخالت دهید ، مانند مخلوط کردن مواد غذایی با یکدیگر یا دادن غذا به عروسک.  فاصله بین وعده های غذایی کودک را کنترل کنید . فاصله زمانی دادن تنقلات تا وعده های اصلی غذا را هم کنترل کنید . 

مقوی کردن غذای کودک

مقوی غذای کودک به این معنی است که کودک با خوردن این غذا انرژی بیشتری دریافت کند. برای این منظور :  غلات و حبوبات را تمیز کنید و بشویید.  حبوبات وغلات را جداگانه  داخل ماهیتابه و روی شعله ملایم به مدت ۱۵-۳۰ دقیقه تفت دهید. 

حبوبات و غلات را به‌خوبی آسیاب و سپس آن‌ها را از الک بسیار ریز رد کنید.  آرد حبوبات و غلات را می توان در ظرف در بسته و در محل خشک به مدت چهار ماه نگهداری کرد این آرد منبع بسیار خوبی از پروتئین و انرژی است و می توان در تهیه انواع سوپ ها یا به‌صورت فرنی از آن استفاده کرد.اضافه کردن عصاره استخوان هم به غذای کودک باعث افزایش املاح و مقوی کردن غذا می شود.

نکته

اضافه کردن شکر به غذای کودک باعث می شود ذائقه کودک به طعم شیرین عادت کند به همین دلیل اضافه کردن شکر به غذای کودک در سال اول زندگی توصیه نمی شود . البته باید توجه کرد در صورتی که در دستور تهیه غذا شکر وجود دارد مصرف کم آن اشکالی ندارد ولی اضافه کردن شکر به غذاهای دیگر مثل پوره یا سوپ توصیه نمی شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha