آیا می دانید مراحل تصفیه آب به چه صورت است ؟ شاید برای شما نیز جای سوال باشد که آب آشامیدنی مورد مصرفی که روزانه در حال استفاده از آن هستیم چگونه و با استفاده از چه روش هایی به طور کامل تصفیه می شود؟ این فرایند عموما بر اساس فاکتور های بسیار زیادی در تصفیه خانه ها انجام می شود که در ادامه به صورت کلی و همچنین موردی به معرفی و بررسی این موارد می پردازیم و شما را با مراحل تصفیه آب اشنا می کنیم.

مراحل تصفیه آب چگونه است؟

سلامت نیوز:آیا می دانید مراحل تصفیه آب به چه صورت است ؟ شاید برای شما نیز جای سوال باشد که آب آشامیدنی مورد مصرفی که روزانه در حال استفاده از آن هستیم چگونه و با استفاده از چه روش هایی به طور کامل تصفیه می شود؟ این فرایند عموما بر اساس فاکتور های بسیار زیادی در تصفیه خانه ها انجام می شود که در ادامه به صورت کلی و همچنین موردی به معرفی و بررسی این موارد می پردازیم و شما را با مراحل تصفیه آب اشنا می کنیم.





 بررسی اجمالی

فرایند دستگاه تصفیه آب از زمان های گذشته تا به امروز به شیوه های متفاوت و مختلفی انجام می شده است، با این حال امروزه رنگ و بوی آن به طور کامل تغییر کرده و فرایند تصفیه نمودن آن دیگر همانند روش های قدیمی همانند جوشاندن آب و... نمی باشد.
 آب در حالت عادی دارای باکتری و همچنین سموم نامناسبی است که درصورتی که وارد بدن انسان شود می تواند مشکلاتی را برای او به ارمغان بیاورد، از این رو آب را تصفیه می کنند تا بتوان آن را مورد مصرف قرار داد.
با این حال در عصر جدید شیوه های بسیار نوینی برای تصفیه آب وجود دارد که در ادامه با مراحل منحصر به فرد و بسیار ایده آل تصفیه آب آشنا خواهیم شد و اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار می دهیم. در حالت کلی فرایند تصفیه آب به صورت های زیر انجام می شود:

فیلتراسیون اولیه به منظور حذف ناخالصی ها و همچنین باکتری های ریز و درشت موجود در آب

استفاده از فرایندی به نام انعقاد و لخته سازی :در این مرحله عموما مواد شیمیایی با بار + به آب اضافه می شود تا کلوئید های معلق در آب به صورت کامل از بین بروند.

ته نشین نمودن آب به منظور حذف برخی از ذرات سنگین موجود در آن :  در این مرحله آب را در حوضچه های مناسب ته نشینی قرار می دهند تا به مدت 2 الی 4 ساعت در این حوضچه ها قرار بگیرند. عموما تمامی موادی که در مرحله قبل از آب جدا نشده اند، در این مرحله ته نشین می شوند.

استفاده از فیلتراسیون ثانویه برای حذف مواد و لجن های آب : برای آن که آب وارد مرحله ضد عفونی و گندزدایی شود از این مرحله باید عبور کند. این فیلتر ها عموما ذرات معلق در آب را به صورت کامل از بین خواهند برد.

گندزدایی و ضدعفونی کردن آب : آب نهایی پیش از آن که به مرحله شرب برسد، در این ایستگاه توقف کرده و به صورت کامل با استفاده از کلر و هیپوکلریک کلسیم ضد عفونی می شود.

استفاده از روشی موسوم به فلوئور زنی :  برای کاهش پوسیدگی دندان ها عموما میزان فلئور در این مرحله به طور کامل اندازه گیری می شود تا به مرحله مناسبی برسد.

تنظیم PH نهایی آب : این آخرین مرحله از مراحل تصفیه آب است که به منظور تنظیم پایداری آب نرم مقداری آهک، سود و یا اسید برای تنظیم PH نهایی به آب آشامیدنی منتقل می شود.

البته توجه داشته باشید که در برخی از موارد فرایند تصفیه نمودن آب متناسب با شرایط جغرافیایی و همچنین خاص منطقه دستخوش تغییر می شود اما موارد فوق از مهم ترین و ایده آل ترین موارد در مراحل تصفیه آب به شمار می رود. همچنین برخی از فرایند های غشایی، تبادل یون، ته نشینی شیمیایی و... بر روی آب صورت می گیرد که این موارد در مرحله های خاصی انجام می شود.

اثرات آلودگی آب بر سلامت انسان – تاکید بر مصرف تصفیه آب

آب یکی از پرمصرف ترین موادی است که بشر تا به حال به خود دیده است اما آب در حالت عادی به دلیل برخورداری از یون، باکتری های خطرناک و همچنین برخی فلزات دیگر برای نوشیدن مناسب نیست و می تواند در دراز مدت بر سلامتی افراد تاثیر گذار باشد.
از این رو مراحل تصفیه آب آغاز می شود تا آب نهایی بتواند در بهترین حالت ممکن مورد مصرف افراد قرار بگیرد و بخش اعظمی از نیاز های آن ها را برطرف کند. در صورت عدم تصفیه شدن آب و استفاده از آن مشکلات بسیار زیادی برای انسان و سایر موجودات زنده رقم می خورد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.


1-مصرف آب ناسالم می تواند به افزایش برخی از بیماری های پیش زمینه ای در افراد کمک کند. به عنوان مثال سالمندان با مصرف آب ناسالم می توانند بیماری های دستگاه ایمنی و همچنین حرکتی خود را مختل کنند.

2-یکی از شایع ترین مواردی که در مصرف آب ناسالم می تواند برای افراد به وجود بیاید، زردی پوست اطراف چشم، دست، صورت و... است.

3-می توان شاهد اسهال های خونی در افراد بود.

4-فرد به انواع بیماری های پوستی دچار می شود که از علائم آن می توان به خارش بسیار زیاد، قرمزی پوست و... اشاره نمود.

5-اسهال و عفونت معده از دیگر معایب استفاده از آب آشامیدنی ناسالم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha