یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 300731

سن انسان‌ها بالا می‌رود، اما شخصیت، عادات، علایق و فعالیت‌های آنها یکسان می‌ماند. چه بسا با افزایش سن و تجربه و سابقه ‌کار، حجم و زمان فعالیت‌های شغلی آنها افزایش می‌یابد و با وجودکمتر شدن توان بدنی در میانسالی و سالمندی، فشار کاری بر آنها بیشتر می‌شود.

ضرورت فیزیوتراپی در سالمندی

سلامت نیوز-*پرهام پارسانژاد :سن انسان‌ها بالا می‌رود، اما شخصیت، عادات، علایق و فعالیت‌های آنها یکسان می‌ماند. چه بسا با افزایش سن و تجربه و سابقه ‌کار، حجم و زمان فعالیت‌های شغلی آنها افزایش می‌یابد و با وجودکمتر شدن توان بدنی در میانسالی و سالمندی، فشار کاری بر آنها بیشتر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،شرایط در مورد خانم‌های خانه‌دار هم به همین ترتیب است. در زمانی که یائسگی و تغییرات هورمونی ناشی از آن سیستم اسکلتی را آسیب‌پذیرتر کرده است؛ به دلیل افزایش تعداد اعضای خانواده و اضافه‌شدن نوه‌ها و میزبانی و پذیرایی از تعداد بیشتری از افراد، حجم و زمان فعالیت‌ها بیشتر شده و می‌تواند آسیب و ناتوانی را برای آنها به همراه داشته باشد.

فیزیوتراپی در سالمندی یکی از گرایش‌های بسیار مهم برای سالم و پویا نگه‌داشتن جوامع است؛ خصوصا که میانگین سنی جامعه ایرانی به مرور در حال افزایش است و در صورت بی‌توجهی به سلامت مردم در سنین بالای60سالگی - که سازمان جهانی بهداشت آن را معیار تعریف سالمند دانسته است - با آینده‌ای سخت و پرهزینه خصوصا در بخش سلامت روبه‌رو خواهیم بود.

جلب توجه افراد به این‌که با افزایش سن باید به مرور از مقدار و شدت فعالیت‌ها متناسب با آمادگی جسمانی آنها کاسته شود و توصیه به محول‌کردن بخشی از تعهدات شغلی به جوان‌ترها و هشدار به عوارض و عواقب ادامه فعالیت‌های سنگین و طولانی سال‌های گذشته در دوران سالمندی، از وظایف فیزیوتراپیست‌ها در این حیطه است.

در کنار آگاهی‌بخشی از خطرات و آسیب‌ها، آموزش و تمرین حرکات بی‌خطر ورزشی و گنجاندن یک برنامه تمرین‌درمانی 45دقیقه‌ای در روز می‌تواند ضمن حفظ آمادگی جسمانی و حتی ارتقای آن، به بهبود وضعیت روحی و روانی سالمندان کمک کرده و کیفیت زندگی بالاتری را برایشان به ارمغان بیاورد.

گنجاندن تمرین‌های کششی برای حفظ و بهبود انعطاف‌پذیری مفاصل و عضلات، تمرین‌های هوازی برای بهبود عملکرد قلبی و ریوی، تمرین‌های تعادلی برای پیشگیری از زمین‌خوردن و تمرین‌های تقویتی برای بهبود قدرت عضلات در برنامه تمرینی روزانه سبب می‌شود پس از حدود سه ماه انجام آنها به صورت منظم، سالمند با شاخص سلامت بالاتر و فعال‌تر در محیط خانواده، دوستان و جامعه ظاهر شده و نیاز به مراتب کمتری به خدمات درمانی و بیمارستانی داشته باشد.

این نقش مهم فیزیوتراپیست و حضور او در میان آحاد جامعه و نظارت بر نوع فعالیت‌های شغلی، ورزشی و تفریحی آنها متناسب با سن و شرایط جسمانی می‌تواند در این شرایط سخت اقتصادی، کاهش هزینه‌های دارو و درمان را برای خانواده‌ها به دنبال داشته باشد و باری را از دوش نظام سلامت و دولت بردارد.

استفاده از یک لوله سبک یک متری و بالای سر بردن و حرکت‌دادن آن به چپ و راست با هر دو دست یا بالا بردن پاها تک تک با زانوی صاف در حالت خوابیده از نمونه تمرین‌های سبکی است که انجام آنها به صورت روزانه همراه با پیاده‌روی در سطح صاف، کیفیت زندگی سالمندان را بهبود می‌بخشد و به آنها کمک می‌کند که مستقل و توانمند به زندگی ادامه دهند.

*فیزیوتراپیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha