یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 300738

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا گفت: برخی خانواده‌ها به ویژه تحت تاثیر تبلیغات فضای مجازی به دنبال دوقلوزایی هستند؛ درحالی که عوارض این کار بسیار بیشتر از مزیت‌های آن بوده و با خطراتی برای مادر و جنین همراه است.

خانواده‌ها به دنبال دوقلوزایی نباشند

سلامت نیوز: عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا گفت: برخی خانواده‌ها به ویژه تحت تاثیر تبلیغات فضای مجازی به دنبال دوقلوزایی هستند؛ درحالی که عوارض این کار بسیار بیشتر از مزیت‌های آن بوده و با خطراتی برای مادر و جنین همراه است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر سهیلا انصاری پور اظهار داشت: در فضای مجازی تبلیغ فراوانی برای دوقلوزایی می شود و زنان را به انجام این کار ترغیب می کنند یکی از علت هایی ترغیب کردن یا سوق دادن زنان به این سمت شاغل بودن و همچنین بالا رفتن سن فرزندآوری زنان است.


وی ادامه داد: زنان با این کار می خواهند زودتر صاحب دو فرزند شوند. برخی دیگر از خانم ها که مبتلا به ناباروری هستند، گمان می کنند با یکبار تحمل سختی و هزینه و رفت و آمد، می توانند فرزندآوری خود را تکمیل و به نتیجه ایده آل خود برسند. 


این متخصص زنان افزود: در حالی که بخشی از درخواست آنها منطقی است اما این امکان هم وجود دارد که جنین های خود را در نیمه بارداری به علت زایمان زودرس از دست بدهند. 


وی ادامه داد: در این مورد باید شرایط و هزینه های درمان ناباروری از سوی مسوولان مورد توجه قرار گیرد تا زوجین به دلیل تنگناهای مالی، اصرار به انتقال چند جنین نداشته باشند. 


انصاری پور افزود: یکی از دلایل دیگر که زوجین اصرار به انتقال چند جنین دارند، این تصور است که با انتقال چند جنین، احتمال موفقیت بارداری افزایش می یابد. در صورتی که مطالعات نشان داده اند در صورت افزایش تعداد جنین های انتقالی از تعداد معینی (بسته به سن خانم و فاکتورهای دیگر )؛ میزان موفقیت به کفه می رسد و فقط احتمال چند قلویی بالاتر می رود. 


عوارض چندقلوزایی
وی گفت: عوارض در بارداری دو قلویی هفت برابر بارداری تک قلویی است. دو یا چند قلوزایی هم برای مادر و هم برای جنین ها خطرناک است.


انصاری پور افزود: سقط جنین، مسمومیت بارداری، زایمان زودرس، کاهش رشد جنین و دیابت حاملگی از جمله عوارض بارداری های چند قلویی است و با افزایش تعداد قل‌ها، عوارض بارداری هم بیشتر می شود.
وی اظهار داشت: جنین ها دچار عوارض ناشی از چند قلوزایی می شوند که از جمله آن می توان به کاهش رشد جنین، فلج مغزی و ناهنجاری های مادرزادی اشاره کرد.


متخصص زنان و فلوشیپ ناباروری، چند قلویی را بارداری خطرناک اعلام کرد و گفت: حتی اگر خانمی به طور طبیعی هم به حاملگی دو قلویی دچار شود، جزو حاملگی های پرخطر قرار می گیرد و این زنان باید تحت مراقبت های دقیق تر باشند.


این متخصص زنان با اشاره به اینکه سقط جنین در سه ماه اول بارداری شایع ترین عارضه حاملگی است، تاکید کرد: بارداری های چندقلویی چه حاصل لقاح طبیعی باشد، چه حاصل تخمک گذاری و آی وی اف پیامدهای نامطلوبی را برای زنان به همراه دارد که از جمله آن می توان به سقط جنین اشاره کرد.


زنان از مصرف خودسرانه قرص کلومیفن خودداری کنند

وی به زنان توصیه کرد که از مصرف قرص های کلومیفن بدون تجویز پزشک به شدت خودداری کنند و گفت: بر اثر مصرف این دارو چند تخمک به صورت همزمان آزاد می شود و احتمال بارداری دو و چند قلویی افزایش پیدا می کند.


این متخصص زنان تاکید کرد: گاهی اوقات زنانی که ناباروری ندارند، صرفا برای رسیدن به بارداری دوقلویی تقاضای مصرف دارو کرده یا حتی خودشان از قرص کلومیفن استفاده می کنند که با این کار احتمال دوقلوزایی و حتی چندقلویی در آنان افزایش پیدا می کند.


وی ادامه داد: از زمانی که روش های کمک باروری چه قرص خوراکی تحریک تخمک گذاری و چه روش های پیشرفته معرفی شد، یکی از عوارضی که در دنیا مورد توجه قرار گرفت حاملگی های دو قلویی یا چند قلویی بوده و در حال حاضر در کشورهای پیشرفته، دستورالعمل ها و نظارت جدی در جهت جلوگیری از بارداری های دوقلویی و یا چند قلویی به دنبال استفاده از روش های کمک باروری وجود دارد.


وی افزود: آمار نشان می دهد میزان بارداری های چند قلویی به دنبال روش های آی وی اف، کاهش چشمگیری داشته اما هنوز میزان بارداری های چند قلویی به دنبال مصرف داروهای خوراکی تحریک تخمک گذاری بالاست. ‌ 

 
انصاری پور با اشاره به اینکه احتمال دو قلویی و چند قلویی با مصرف داروهای کلومیفن بیشتر از آی وی اف است، افزود: مصرف کلومیفن بدون نظارت پزشک، ممکن است چند تخمک همزمان در بدن آزاد و چند جنین تشکیل شود بنابراین راهی برای کنترل چند قلویی وجود ندارد.
وی ادامه داد: در موارد روش آی وی اف بر حسب سن زن، کیفیت جنین ها، سن جنین و تعداد دفعات قبلی آی وی اف برای تعداد جنین انتقالی دستورالعمل وجود دارد. 


انصاری پور افزود: در مراکز نازایی در زمان انتقال جنین بر حسب تصمیم جنین شناس و متخصص نازایی و صحبت با بیمار، انتقال جنین صورت می گیرد اما گاهی اوقات زنان اصرار به انتقال تعداد بیشتر جنین دارند که این کار می تواند هم برای خودشان و هم جنین ها مضر باشد و آنان با خطرات جدی مواجه می شوند.


این متخصص ناباروری افزود: بارداری چند قلویی همچون کوه یخی می ماند که قسمت آشکار آن همان تولدهای سالم که خوشایند همه ما است اما متاسفانه قسمت ناپیدای آن، عوارضی هستند که در واقع وجود دارند ولی در نظر مردم آشکار نیست و نهایت اینکه هدف از درمان های کمک باروری در دنیا و شعار مراکز ناباروری پیشرفته و انجمن های ناباروری، تولد یک نوزاد سالم و حفظ سلامت مادر است و صرفا موفقیت روش کمک باروری یا آی وی اف در حد مثبت شدن تست حاملگی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha