فروش کلیه در کشور ما پدیده نوظهوری نیست و از حدود دو دهه پیش و با افزایش هزینه‌های زندگی و دارو و درمان، اگر مسیرتان به کوچه‌ای که انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران در میدان ولیعصر (عج) در آن قرار دارد، افتاده باشد، برگ‌های زیادی را روی دیوار می‌بینید که روی آنها نوشته «فروش کلیه، به دلیل نیاز به پول» اما با افزایش تورم و مشکلات معیشتی، ظاهرا این موضوع ابعاد جدیدی به خود گرفته تا حدی که برخی سرپرستان خانوار برای تامین زندگی‌شان و رفع مشکلات مالی به فروش کلیه و کبد روی‌ آورده‌اند.

کلیه ۱۵۰، ‌نیمی از کبد ۲۰۰ میلیون تومان!

سلامت نیوز:فروش کلیه در کشور ما پدیده نوظهوری نیست و از حدود دو دهه پیش و با افزایش هزینه‌های زندگی و دارو و درمان، اگر مسیرتان به کوچه‌ای که انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران در میدان ولیعصر (عج) در آن قرار دارد، افتاده باشد، برگ‌های زیادی را روی دیوار می‌بینید که روی آنها نوشته «فروش کلیه، به دلیل نیاز به پول» اما با افزایش تورم و مشکلات معیشتی، ظاهرا این موضوع ابعاد جدیدی به خود گرفته تا حدی که برخی سرپرستان خانوار برای تامین زندگی‌شان و رفع مشکلات مالی به فروش کلیه و کبد روی‌ آورده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، در این بین یک کانال تلگرامی با 140هزار عضو، اقدام به آگهی فروش کلیه و کبد می‌کند و کبد 200میلیون تومان و کلیه از 100میلیون تومان تا 150میلیون بستگی به سن و سال افراد و نوع خون قیمت‌گذاری می‌شود. زمانی‌که با یکی از آنها برای فروش کلیه تماس می‌گیریم، می‌گوید: «کلیه متعلق به خودم است، 35 سال سن دارم و برای پول پیش منزل می‌خواهم.»

از او می‌پرسیم که شغلش چیست و او در پاسخ می‌گوید: «راننده اسنپ بودم و حالا بیکار شدم. دو ماه پیش تصادف کردم و چون فقط دو روز از بیمه‌‌نامه‌ام می‌گذشت، مجبور شدم خودرویم را بفروشم و خسارت بپردازم. حالا هم صاحبخانه گفته یا 50میلیون تومان روی رهن ‌خانه بگذار یا تخلیه کن، البته او هم حق دارد و دیگر خانه‌ای با 20میلیون رهن در حوالی خیابان آذری و هاشمی [تهران] پیدا نمی‌شود. همه مردم گرفتار هستند و نمی‌توانم از خانواده انتظار کمک داشته باشم.

برای 10میلیون وام هم چون یک ضامن معتبر و کارمند نداشتم، نتوانستم وام بگیرم. به این خاطر مجبور شدم کلیه‌ام را بفروشم، با یک کلیه زندگی کردن بهتر از آن است که زن و بچه‌ات در کوچه بمانند یا زندگی‌ام بعد از هشت سال به‌هم بخورد.» وقتی می‌فهمد که خبرنگار هستم از من می‌خواهد که حرف‌های او را به گوش مسئولان برسانم چون زندگی برای بسیاری از مردم غیرقابل تحمل شده است.

او که از تبعات زندگی با یک کلیه خبر ندارد با ترس می‌پرسد: «دکترها می‌گویند که با یک کلیه زندگی عادی را می‌شود ادامه داد، شما خبر ندارید!» به ادمین کانال تلگرامی نیز پیام می‌دهیم و او در پاسخ به ما در رابطه با انگیزه انتشار این اخبار می‌گوید: «تقریبا روزی نیست که فردی به من پیام ندهد که آگهی فروش کلیه و کبدش را منتشر کند، اینقدر درخواست‌ها زیاد بود که قبول کردیم که آگهی آنها را منتشر کنیم.

مردم واقعا مشکل دارند، یکی از این افراد که من از نزدیک او را می‌شناسم و کبدش را به مبلغ 200میلیون گذاشته فرزند کوچکش بیمار است و تومور در سرش دارد، او از جاسک به تهران می‌آید که مداوا کند. هر پزشکی یک تشخیص داده و به همراه همسر و چهار فرزندش در مسافرخانه‌ای در میدان راه‌آهن ماه‌هاست که زندگی می‌کنند. ماه گذشته کلیه‌اش فروخت که نصف پولش را دلال برد و حالا می‌خواهد بخشی از کبدم را بفروشد. خلاصه اگر کاری از دستتان برمی‌آید برای این بنده‌های خدا که تعدادشان کم نیست انجام دهید یا صدای آنها را به گوش کاخ‌نشین‌ها برسانید!»


سونامی بیکاری و حق فروش کلیه
بررسی آمارها نیز، حق را به ده‌ها هزار نفری می‌دهد که راه دیگری به‌جز فروش کلیه و کبد پیش رویشان نگذاشته، موضوعی که با شیوع کرونا در ایران، مانند بنزین برروی آتش، شعله‌های آن را دامن مردم را گرفت و روند تورم را برایشان سخت‌تر از گذشته کرد. همان‌طور که مرکز آمار ایران درباره اثرات کرونا بر نیروی کار تا پایان بهار امسال، اعلام کرده است:

در فصل بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود دومیلیون نفر از بازار کار خارج شده‌اند که بیش از یک‌میلیون و دوهزار نفر آن را زنان و 97هزار نفر آن‌ را مردان تشکیل می‌دهند. همچنین یک‌میلیون و 200هزار نفری شاغلان در تابستان 99 نسبت به تابستان سال گذشته کاهش پیدا کرده است. خانوارهای کشور برای تامین اقلام مصرفی خود در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 41.4 درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.


پولی که به جیب دلالان می‌رود
اما سوالی که در این رابطه وجود دارد این است که مگر انسان می‌تواند کبدش را بفرشد؟‌ انسان با یک کلیه زندگی می‌کند اما بدون کبد چطور؟‌ در این رابطه، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران به «آرمان ملی» می‌گوید: فروش کبد در ایران غیرقانونی است، اما پیوند آن سال‌هاست انجام می‌شود. برای این عمل تنها نیاز است چند سانتی‌متر از کبد را برداشت و به کبد فرد بیمار پیوند زد.

پیوند کبد تنها در افرادی انجام می‌شود که شرایط خونی‌ آنها مطابقت با یکدیگر داشته باشند و با یکسری آزمایش‌ها و بررسی شرایط خونی مشخص می‌شود که این عمل امکانپذیر است یا خیر و خطر جانی برای فرد ندارد. تنها خطر آن این است که پیوند جواب ندهد و پس از چند روز کبد پیوندخورده دفع شود. ایرج خسرونیا خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر هزینه‌های بسیاری برای پیوند باید پرداخت کنند و دلالان در این رابطه سود بسیاری به جیب می‌زنند.

در صورتی که این عمل با 10تا 15میلیون تومان انجام می‌شود و قیمت‌های 100 و 200 میلیون تومان یک نوع کلاهبرداری است. خیلی از افرادی که از طریق بازار آزاد اقدام به فروش و پیوند کبد می‌کنند مشکلات مالی دارند و می‌خواهند از این راه به پول دست پیدا کنند، اما افرادی که نیازمند پیوند کبد هستند باید از طریق انجمن پیوند کبد اقدام کنند. ما باید دفتر یا بانک کبد را تشکیل بدهیم که افرادی که نیازمند پیوند کبد هستند به آنجا مراجعه کنند و آنها از طریق افراد فامیل این پیوند را انجام دهند. اینطور کبد با اطمینان بیشتری پیوند می‌خورد و پس هم نمی‌زند و از هزینه بالایی که به جیب دلالان می‌رود خودداری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha