پس از اینکه افزایش آمار شیوع کرونا در کشور نشان داد محدودیت‌های اعمال شده در تهران و ۴۳ شهر دیگر بی‌اثر بوده، حالا اکثر مسئولان شهری و استانی خواستار تعطیلی یک تا دوهفته‌ای شهرهایشان هستند.

دولت زیر بار تعطیلی تهران برود/آیا خون رئیس‌جمهور رنگین‌تر است!

سلامت نیوز: پس از اینکه افزایش آمار شیوع کرونا در کشور نشان داد محدودیت‌های اعمال شده در تهران و ۴۳ شهر دیگر بی‌اثر بوده، حالا اکثر مسئولان شهری و استانی خواستار تعطیلی یک تا دوهفته‌ای شهرهایشان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در این بین دولت نمی‌خواهد زیر بار زیان‌های اقتصادی و سیاسی تعطیلی پایتخت برود. طبق اعلام وزارت بهداشت، فقط وضعیت استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان، در شرایط نارنجی و هشدار است و نمودارهای هولناک ابتلا و مرگ در ۱۲ استان فوق قرمز کشور از جمله تهران، کاملا عمودی به‌نظر می‌رسد و سبب شده بار دیگر رکورد تعداد فوتی‌ها در یک روز با ثبت مرگ ۴۳۴ بیمار مجددا شکسته شود. در این شرایط رئیس شورای شهر تهران به صراحت اعلام می‌کند «آمار فوتی‌های کرونا در تهران با موج جدید به دو برابر افزایش پیدا کرده است.»

محسن هاشمی همچنین از سیاست‌های یک بام و دوهوای دولت نیز انتقاد کرد و گفت: « باید پیش از اینکه کرونا اثرات خود را بگذارد تصمیمات را بگیریم، نه اینکه پشت کرونا حرکت کنیم و هرکاری که می‌خواهد انجام دهد و ما با دیرکرد در تصمیم‌گیری که همان تعطیلی حداقل دو هفته‌ای تهران و کلانشهرها است را باید به سرعت انجام دهیم، چراکه در غیراین صورت مشکلات فراوانی برای کشور ایجاد خواهد شد.»

وی در ادامه خاطر نشان کرد: «تلفات کرونا در هشت ماهه نخست سال جاری در تهران، از میزان ماه های اوج انقلاب اسلامی بیشتر بوده‌است و متاسفانه برخلاف موج نخست و دوم کرونا که پس از اوج گیری دچار کاهش شد، موج سوم که مهرماه آغاز شد در آبان تشدید شده ‌است و اگر اقدام موثری برای مهار آن انجام نشود، ممکن است به یک سونامی و فاجعه انسانی در آذر منجر شود.»

در روز شنبه، کمیته سلامت تهران شامل شورای اسلامی شهر، ستاد مدیریت بیماری کرونا و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تعطیلی 2 هفته‌ای تهران را به کمیته امنیتی ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کردند و حالا درخواست آنها در انتظار تایید رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا است. با تصویب این پیشنهاد، تمام دستگاه‌های اجرایی تهران اعم از دولتی، خصوصی به‌جز دستگاه‌های امدادی در این مدت تعطیل خواهند شد و در قالب این طرح محدودیت‌هایی برای تردد مردم در سطح شهر اعمال می‌شود.

از چهارشنبه هفته جاری، محدودیت فعالیت اصناف غیرضروری و ترددهای تفریحی شهروندان در 25 مركز استان -تهران، كرج، مشهد، تبریز، شیراز، اهواز، سنندج، اصفهان، قم، ارومیه، اراك، بیرجند، اردبیل، بوشهر، كرمانشاه، بندرعباس، یزد، خرم‌آباد، بجنورد، ایلام، شهركرد، همدان، زنجان، سمنان، كرمان- و 46 شهر و همچنین 43 شهرستانی كه پیش از این و ظرف یك هفته گذشته هم مجبور به رعایت محدودیت‌های صنفی از گروه 2 تا 4 بودند، به مدت 10 روز اجرا و تمدید می‌شود كه این‌بار، شهر تهران هم در فهرست اعمال این محدودیت‌ها قرار گرفته است.

این درحالی است که دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا، روز شنبه (10 آبان) در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد که «با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا از روز چهارشنبه این هفته به مدت 10 روز محدودیت‌های تازه‌ای در مراکز 25 استان و 46 شهرستان کشور اعمال خواهد شد.

در چارچوب این محدودیت، تمام آن فعالیت‌های به اصطلاح 3 و 4 که عمدتا به فعالیت‌های آموزشی و تجمع در مناسبت‌های مختلف مربوط می‌شود، تا روز جمعه آتی یعنی برای 10 روز ممنوع می‌شود.» به‌عنوان مثال محمدحسین بحرینی، سخنگوی ستاد استانی مبارزه با کرونا در خراسان رضوی، اعلام کرد که با توجه به شرایط و وضعیت قرمز، محدودیت‌های کرونایی از چهارشنبه 14 آبان‌ماه به مدت 10 روز در مشهد اجرا می‌شود.


اعمال محدودیت رفت و آمد در 25 استان
همچنین بر اساس ابلاغ وزارت کشور از امروز محدودیت رفت‌وآمد در 25 شهر مراکز استان‌های قرمز اعمال شد. از ساعت 12 روز دوشنبه (12 آبان) خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی از به 25 مرکز استان ممنوع است. مراکز استان‌های دارای ممنوعیت عبارتند از: تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی، فارس، خوزستان، کردستان، اصفهان، قم، مرکزی، خراسان جنوبی، اردبیل، کرمانشاه، بوشهر، هرمزگان، یزد، لرستان، خراسان شمالی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان، زنجان، سمنان و کرمان.

اعمال ممنوعیت‌ها در استان‌های تهران و البرز از انتهای حوزه استحفاظی آنها آغاز و به‌صورت یکپارچه ورود پلاک غیربومی و خروج پلاک بومی ممنوع می‌شود. بنا بر این گزارش زمان آغاز اجرای طرح ساعت 12 روز دوشنبه تا ساعت 24 روز جمعه مورخ 16 آبان است. پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به اعمال جریمه 500‌هزار تومانی برای متخلفان بر اساس کد تعریف شده قبلی اقدام می‌کند.


آیا خون رئیس‌جمهور رنگین‌تر است!
رئیس‌جمهور در شرایطی با تعطیلی کامل پایتخت و پیشنهاد کمیته سلامت تهران [فعلا] موافقت نمی‌کند که در حال حاضر، هر چهار دقیقه یك مبتلای كووید19 در كشور جان خود را از دست می‌دهد و هر 12 ثانیه، یك ایرانی به كووید19 مبتلا می‌شود. از شنبه (10 آبان) تا یکشنبه (11 آبان) هفت‌هزار و 719 نفر به کرونا مبتلا شدند و 434 نفر از بیماران جانشان را از دست دادند. همچنین 5244 نفر از بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس اظهارنظر ایرج حریرچی نیز «10‌درصد کسانی که بستری می‌شوند و 50‌درصد بیمارانی که وارد آی سی یو می‌شوند، فوت می‌کنند». در این بین حجت نظری، عضو شورای شهر تهران گفت: «اینکه حسن روحانی در هیچ‌ جمعی به غیر از جمع کاملا کنترل شده هیات وزیران حضور پیدا نمی‌کنند، این شائبه را به‌وجود می‌آورد که آیا خون رئیس‌جمهور از خون بقیه مردم رنگین‌تر است؟ اگر نیست، دولت بیاید برای مدت محدودی شهر تهران و کلان‌ شهرها را تعطیل کند.»


رویکرد ایران نسبت به دیگر کشورها
با گذشت هشت ماه از شیوع این بیماری ویروسی نوپدید در كشور، حالا مشخص است كه ساده‌انگاری بابت توجه شهروندان به توصیه‌های از سر تعارف و خوش‌بینی‌های سطحی و شعارهای بی‌منطق، هیچ‌تاثیری در كنترل بیماری ندارد و رفتاری كه دولت باید از روز اول پیش می‌گرفت تا امروز شاهد سوگوار شدن بیش از 34‌هزار خانواده فوتی‌های كووید19 نباشیم، امروز با تاخیر 8‌ماهه در مسیر اجرا قرار گرفته است.

البته صرفا ایران نیست كه از بابت شیوع این بیماری و حمله مرگبار ویروس كرونا در شرایط وخیم و نگران‌كننده‌ای قرار دارد. امروز حتی كشورهای پیشرفته و اعضای اتحادیه اروپا هم بابت هجوم بی‌وقفه این ویروس به سلامت شهروندان و نابودی زیرساخت‌هایی كه به واسطه نیروی انسانی، فعال و در حال گسترش و توسعه بود، دچار وحشت هستند.

رونقی كه اروپا تا امروز به آن مغرور بود، مدیون تلاش میلیون‌ها شهروند در سن اشتغال این كشور بود ولی حالا با گذشت بیش از 9 ماه از شیوع بیماری كووید19 در قاره سبز، بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا كه بخش مهمی از درآمد سالانه خود را براساس ورود گردشگران خارجی محاسبه می‌كردند، ناچار به انتشار خبر ورشكستگی و تعطیلی شركت‌های هواپیمایی خود هستند و مراكز گردشگری این كشورها ماه‌هاست كه زیر غبار تعطیلی، مهجور و تنها مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha