مشاغل غیرضروری از ساعت18 به بعد تعطیل می‌شوند. اقدامی که هم‌زمان با افزایش موارد مرگ ناشی از ویروس کرونا قرار است از روز بیستم آبان به مدت یک ماه اجرا شود تا شاید بتواند بر سر راه این ویروس کشنده مانعی باشد.

محدودیت‌های نه‌چندان محدودکننده

سلامت نیوز:مشاغل غیرضروری از ساعت18 به بعد تعطیل می‌شوند. اقدامی که هم‌زمان با افزایش موارد مرگ ناشی از ویروس کرونا قرار است از روز بیستم آبان به مدت یک ماه اجرا شود تا شاید بتواند بر سر راه این ویروس کشنده مانعی باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،ویروسی که تنها در روز گذشته جان 423تن از هموطنان ما را گرفت و رکورد افراد مبتلا شده را نیز جا‌به‌جا کرد.از مدت‌ها قبل که شیوع ویروس کرونا سیر صعودی پیدا کرد، آمارهای موارد منجر به مرگ ناشی از ابتلا به این ویروس دیگر به زیر 400تن برنگشت. مثلاً همین روز گذشته با وجود ‌این‌که از دو هفته قبل برخی از سختگیری‌ها مانند اجباری شدن استفاده از ماسک اعمال شده بود، سخنگوی وزارت بهداشت از مرگ 423 هموطن دیگر خبر داد تا مجموع مرگ‌ومیرهای کرونا در کشور به 37هزار و 823نفر برسد. اما آمار قابل توجه دیگری که رکوردی تازه از خود به جای گذاشت، تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور بود.

در گزارشی که سیماسادات لاری در اختیار رسانه‌ها قرار داد این تعداد نشان می‌داد که 9هزار و 450نفر دیگر به بیماری کووید19 مبتلا شدند تا مجموع این گروه از افراد به 515هزار و 153نفر برسد، آماری که تا به امروز بی‌سابقه بوده است. همچنین به گفته لاری در شرایط کنونی۵۵۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. چنین وضعیتی نشان می‌دهد که برای کاهشی شدن موارد ابتلا و مرگ نیاز به اقدامات جدی‌تری است و نباید اجازه داد وضعیت شیوع بیماری به نقطه‌ای برسد که دیگر تعطیلی و قرنطینه کردن هم جوابگو نباشد.

به همین دلیل هم بود که زمزمه‌های تعطیل شدن پایتخت و چند شهر دیگر درحالی که اصلاً گزارش‌های خوشایندی از آن‌ها ارسال نمی‌شد، از روزهای گذشته به گوش می‌رسید. درخصوص تهران علاوه بر اعضای ستاد مقابله با کرونا، رئیس شورای شهر تهران و مجمع نمایندگان استان تهران بر تعطیلی دوهفته‌ای پایتخت تاکید داشتند.

همچنین روز گذشته عضو شورای شهر پایتخت در واکنش به وضعیت نامناسب این شهر در حساب توئیتری خود نوشت که «همه نگاه‌ها متوجه انتخابات آمریکاست. طبیعی هم هست. اما امیدوارم ‌رئیس جمهور محترم و دولتمردان فرصت کرده باشند به آمار پنجشنبه درگذشتگان کرونا در تهران نیم نگاهی بیندازند؛ شاید قانع شدند تهران باید تعطیل شود.

از اعداد و آمار حرفی نمی‌زنم. دوستان حتما بهتر از ما اطلاع دارند.»اما فقط این تهران نبود که در هفته گذشته شرایط بدی داشت، بلکه برخی از شهرهای دیگر مانند سمنان، خراسان جنوبی، یزد، آذربایجان غربی هم اوضاع و احوال مناسبی نداشتند. دراین‌باره سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته به ایسنا گفت که «بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های یزد، سمنان، خراسان جنوبی و ایلام گزارش شده است که میانگین بروز در استان‌های یاد شده با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین کشوری است.

میانگین هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور در هفته گذشته حدود ۳۶ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز مربوط به استان‌های یزد، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی است.» این اظهارات به‌علاوه آمارهای 10روز گذشته یعنی ‌این‌که وضعیت کرونایی کشور از رنگ قرمز عبور کرده و به رنگ سیاه رسیده است.

همچنین شواهد نشان می‌دهد تمامی آن محدودیت‌هایی که برای حدود 25مرکز استان و 89شهرستان اعمال شده بود چندان راهگشا نبوده، روز گذشته یک ویدئو در فضای مجازی درباره ازدحام در متروی تهران در حال دست‌به‌دست شدن بود. تصاویری که به‌خوبی نشان می‌داد تقریباً دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا رعایت نشده است و این گزارش‌ها نگرانی‌ها را نسبت به آینده این ویروس و تعداد مرگ‌ومیرها بیشتر می‌کند. حالا با توجه به وضعیت به‌وجود آمده ستاد ملی مبارزه با کرونا روز گذشته تصمیمات جدیدی را گرفته است که به‌نظر می‌رسد رنگ‌وبوی تعطیلی داشته باشد.

البته نه تعطیلی کامل و نه برای همه صنوف، تصمیمی که قرار است اگر اجرا شود از ساعت18 به بعد مشاغلی که در گروهای2و3و4 شغلی هستند تعطیل شوند و تنها مشاغل ضروری به فعالیت خود ادامه دهند. به‌گزارش ایسنا دراین‌باره علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت که «ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم بسیار مهمی گرفته و قرار شد از ۲۰ آبان ماه به مدت یک ماه (از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر) از ساعت ۱۸ هر روز محدودیتی اعمال شود که همه مراکز به جز مراکز ضروری تعطیل خواهند بود.

مراکز ضروری شامل رده‌های شغلی شماره یک هستند که شامل مراکز درمانی، داروخانه‌ها، امداد و نجات، آتش نشانی، آمبولانس‌ها و سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات عمومی به مردم مانند آب و برق و تلفن و مراکز ارائه‌دهنده مواد غذایی مانند سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند فعالیت داشته باشند. بقیه مشاغل (مشاغل رده‌های ۲، ۳ و ۴) از ساعت ۱۸ تا روز بعد تعطیل خواهند بود.

ما مطمئن هستم این طرح با همکاری مردم در قطع زنجیره بیماری بسیار تاثیرگذار است.»همچنین از آن‌جایی که با سریع‌تر شدن روند بیماریابی می‌شود موارد ابتلای منجر به مرگ را کمتر کرد، تصمیمات جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا نشان از افزایش تست گرفتن‌ها و همچنین انجام تست‌های سریع برای تشخیص افراد مبتلا به کرونا دارد.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این باره به رسانه‌ها گفت که «خوشبختانه میزان انجام تست تشخیص کرونا را به ۴۰هزار تست در روز رسانده‌ایم و امروز هم خبرهای خوبی بود تا به زودی با توجه به ‌این‌که هم در داخل کشور تست‌های سریع در حال ساخت است و به مقدار زیادی تست سریع در حال ورود به کشور است، بتوانیم تعداد تست‌ها را بسیار بالا ببریم.

خاصیت این تست‌ها به این شکل است که‌ در مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه جواب تست آماده می‌شود و با توجه به ‌این‌که نیاز به دستگاه یا مهارت خاصی ندارد، این تست‌های سریع می‌تواند در قطع زنجیره بیماری بسیار کمک‌کننده باشد و ما امید داریم تعداد آزمایشگاه‌های فعلی را به بالای ۱۲۰۰مرکز و در آینده حتی در سطح روستاها هم تعداد تست‌ها را افزایش دهیم. این موضوع می‌تواند یک گام قوی و مهمی باشد و پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم به بالا تر از ۷۰ تا ۸۰ هزار تست در روز دسترسی پیدا کنیم.»

حالا باید دید که تصمیمات جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا تا چه سطحی می‌تواند مرگ‌ومیرهای کرونایی را کنترل کند؟ ضمن ‌این‌که اتخاذ این تصمیم‌ها همچنان با پرسش‌های زیادی روبه‌رو است. چرا با وجود ‌این‌که از شهریورماه موارد ابتلا و مرگ کرونایی افزایش یافته است و با وجود ‌این‌که طی یک ماه گذشته این افزایش شکلی افسارگسیخته به خود گرفته و موارد مرگ طبق آمارهای وزارت بهداشت از مرز 400نفر عبور کرده است تازه دیروز باید چنین تصمیمی گرفته شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha