یك دوشنبه سیاه دیگر در تقویم كرونایی ما رقم خورد. با یك نفر كمتر از تعداد قربانیان دیروز. می‌گویند علت هر ابتلایی به كووید19 را باید در سه هفته پیشتر از آن جست‌وجو كنیم.

كرونا همچنان قربانی می‌گیرد؛ خبری از تعطیلی نیست

سلامت نیوز:یك دوشنبه سیاه دیگر در تقویم كرونایی ما رقم خورد. با یك نفر كمتر از تعداد قربانیان دیروز. می‌گویند علت هر ابتلایی به كووید19 را باید در سه هفته پیشتر از آن جست‌وجو كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،حالا خبر از آن داریم كه 10هزار و 463 نفر بیمار جدید مبتلا به كووید19 شناسایی شده‌اند. به عبارتی باید ببینیم در هفته آخر مهر 99 چه اتفاقاتی برای این عده روی داده است كه حالا آنها گرفتار شده‌اند. این در حالی است كه تصمیمات كلان كشوری برای اعمال محدودیت كه تبدیل به خبر شده‌اند هنوز مجوز ستاد ملی كرونا را ندارند و صرفا پیشنهادهایی هستند كه به قرارگاه مبارزه با شیوع كرونا به ریاست وزیر كشور تحویل شده‌اند.

از آن جمله محدودیت تردد خودروهای شخصی بعد از ساعت 21 است كه وزارت كشور معایب و محاسن آن را بررسی كرده ولی هنوز ستاد ملی كرونا درباره اجرای آن تصمیم نگرفته است. دیروز اعتماد عكس نخست خود را به كنار هم قرار گرفتن دست‌كم 99 شهید سلامت اختصاص داد. كسانی كه سال‌ها درس‌خوانده بودند و تجربه كرده بودند تا بتوانند ما را در درمان كمك كنند. آنها در فشار پی‌در پی ماه‌های اخیر از ورود بیماران جدید به بیمارستان‌ها خود نیز مبتلا شده و جان باختند. واكنش‌های مختلفی به صفحه اول روزنامه اعتماد در شبكه‌های اجتماعی شاهد بودیم.

اما آیا می‌توانیم امیدوار باشیم كه از قربانی شدن بیشتر هموطنان و به ویژه متخصصان كشورمان با تكیه بر اصول پیشگیری جلوگیری كنیم؟  سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روزانه خود اعلام كرد در فاصله 24 ساعت منتهی به 19 آبان 99 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۴۶۳ بیمار جدید مبتلا به كووید۱۹ در كشور شناسایی شدند كه سه هزار و ۵۷۴ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران كووید۱۹ در كشور به ۶۹۲ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.


سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۴۵۸ بیمار كووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسید. در عین حال خوشبختانه تاكنون ۵۲۵ هزار و ۶۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است كه لاری گفت: 5هزار و 561 نفر از بیماران مبتلا به كووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وی، تاكنون پنج میلیون و ۲۶۳ هزار و ۱۷۳ آزمایش تشخیص كووید۱۹ در كشور انجام شده است.

 

او در این باره افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، كرمانشاه، كهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مركزی، كرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و كردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.


 هنوز ممكن است تردد در تهران محدود شود

گرچه تعطیلی تهران منتفی شد ولی استاندار تهران از احتمال اعمال محدودیت منع تردد از ساعت ۲۱ به بعد در تهران در صورت تصویب در ستاد ملی كرونا خبر داد. انوشیروان محسنی‌بندپی با اشاره به اعمال محدودیت منع تردد در برخی از كشورهای اروپایی برای كاهش دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌ها گفت: منع رفت و آمدها در این كشورها از ساعت ۹ شب به بعد اعمال می‌شود.

او افزود: این پیشنهاد در ستاد ملی مبارزه با كرونا مطرح و بحث شد كه زمان اجرای آن را در اختیار رییس قرارگاه عملیات ستاد كرونا یعنی وزیر كشور قرار داده شده است.این در حالی است كه سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا تاكید كرد: مباحثی كه مبنی بر موافقت رییس‌جمهور با تعطیلی دو هفته‌ای تهران و مخالفت استاندار با اجرای آن مطرح شده بود، به هیچ‌وجه صحت ندارد.

 دكتر علیرضا رییسی در یكی از بخش‌های خبری سیما درباره محدودیت‌هایی كه به دلیل افزایش شیوع كرونا قرار است اعمال شود، گفت: در شنبه‌ای كه گذشت در ستاد ملی مقابله با كرونا، دو پیشنهاد مطرح شد؛ پیشنهاد اول در زمینه ایجاد محدودیت در مراكز استان‌ها و شهرهای پرجمعیت از ۲۰ آبان ماه بود كه مصوب شد و از ساعت ۱۸ به بعد، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

پیشنهاد دوم هم بحث منع رفت‌و‌آمدهای درون شهری توسط خودروهای شخصی بود كه مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد كه بررسی بیشتری در این زمینه انجام دهیم بنابراین اینكه گفته شده از شنبه قرار است این محدودیت اعمال شود، به هیچ‌وجه فعلا مصوبه ستاد ملی كرونا را ندارد و امروز بعد از ظهر (دوشنبه، دیروز) مطرح شده و بعد از تصویب نهایی به اطلاع مردم می‌رسد. رییسی درباره پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران نیز گفت: ظاهرا یكی از همكاران به گونه‌ای مطرح كرده بودند كه پیشنهادی مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران ارایه شده و حتی فراتر از این گفته شده بود كه ظاهرا رییس‌جمهور با تعطیلی دو هفته‌ای تهران موافقت كرده، اما استاندار اجرا نمی‌كند.

من قاطعانه می‌گویم كه این خبر به هیچ‌وجه صحت ندارد و این پیشنهاد هم مانند سایر پیشنهادهایی است كه مطرح شده است. وی ادامه داد: در ستاد ملی كه با ریاست رییس‌جمهور برگزار می‌شود، اگر از سوی كمیته‌ها پیشنهادی داده شود، مطرح می‌شود و اجماعی درباره نظرات انجام شده و سپس تصمیم‌گیری می‌شود.

اگر ستاد ملی تصمیمی را اتخاذ كرده و ابلاغ شود، قطعا لازم‌الاجراست و كسی نمی‌تواند آن را اجرا نكند. بنابراین این خبر دچار اشكال است. در ستاد ملی اگر پیشنهادی شود، بررسی شده و آقای رییس‌جمهور هم مانند سایر اعضای ستاد نظر می‌د‌هند و اگر پیشنهادی مصوب شود، كسی نمی‌تواند آن را اجرا نكند.رییسی گفت: پیشنهادات مختلفی از استان‌های مختلف آمده و مورد بررسی و بحث كارشناسی قرار گرفته، در ستاد مطرح و تصمیم‌گیری می‌شود. اینكه تصمیم‌گیری در این زمینه شده و كسی مخالفت كرده، به هیچ‌وجه صحت ندارد.


رقص كرونا در اتوبوس و مترو

ایسنا در گزارشی نوشت: ۹ ماه از پاندمی كرونا در ایران و جهان می‌گذرد و هنوز هم متخصصان، محققان و ... راهی برای برون‌رفت از این بیماری پیدا نكردند؛ حتی هنوز ابعاد مختلف چگونگی شیوع، انتقال و علائم آن دقیق مشخص نیست و تنها پزشكان و مسوولان مردم را به استفاده از ماسك و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دعوت می‌كنند، پروتكلی كه در برخی مواقع امكان اجرای آن نیست.

فاصله‌گذاری اجتماعی در تاكیدات همه پزشكان و مسوولان برای پیشگیری از ابتلا و شیوع كروناویروس تجویز می‌شود اما در برخی مكان‌ها و زمان‌ها امكان رعایت این پروتكل وجود ندارد و یكی از این مكان‌ها، حمل‌ونقل عمومی است، اتوبوس و مترویی كه تعدادشان متناسب با مسافرانش نیست و به همین دلیل در ساعت پیك تردد شاهد ازدحام تعداد مسافران هستیم كه عملا رعایت هیچ پروتكلی را ممكن نمی‌سازد.

داستان كمبود واگن مترو و اتوبوس برای سرویس‌دهی مطلوب به مسافران همیشه بوده اما با شیوع كرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی این مساله حادتر از هر زمانی مورد توجه قرار گرفت و در اولین واكنش محسن هاشمی رییس شورای شهر كه روزگاری نه چندان دور همه كاره مترو بود در اظهاراتی خواستار تعطیلی مترو شده و می‌گوید: سیستم هوادهی در داخل واگن‌ها، هوا را پخش می‌كند و با تلفیق هوای داخل و بیرون قطار، این امر باعث هواسازی می‌شود كه باید فكری به حال تهویه داخل واگن‌ها در روزهای كرونایی كرد و اگر نتوان كاری كرد، باید فعالیت مترو متوقف شود.


باید زندگی و حمل و نقل‌مان را با كرونا تنظیم كنیم

محسن هاشمی مسوولان و مردم را به این موضوع حساس كرد و با تاكید بر اینكه حمل و نقل عمومی منشأ انتشار كرونا در شهرهای بزرگ است، اعلام می‌كند: ۳۰ الی ۴۰ درصد انتشار ویروس در حمل و نقل عمومی رخ می‌دهد و تصور نكنید كه تا چند ماه آینده كرونا می‌رود بلكه باید زندگی و حمل و نقل‌مان را با كرونا تنظیم كنیم و نیازمند كمك بیشتر به ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم تا فاصله‌گذاری را رعایت كنیم.

بعد از آنكه رییس شورای شهر تهران در مورد سیستم هوادهی مترو و تاثیر آن در شیوع كرونا هشدار داد، مسوولان شهرداری برآن شدند تا حداقل فاصله حركت مترو را كاهش دهند تا مسافرگیری كمتری در قطار صورت گیرد اما مشكل دیرینه یعنی كمبود اتوبوس و قطار نمود بیشتری پیدا كرد و عملا مدیران شهرداری نتوانستند راهكاری اجرایی برای مهار این مهم پیدا كنند و همان زمان مناف هاشمی معاون حمل ونقل شهرداری تهران كه متولی تمامی وسایل حمل ونقل عمومی در تهران است با تاكید بر لزوم كمك به خرید وسایل نقلیه عمومی می‌افزاید: برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو نیازمند تجهیزات هستیم به گونه‌ای كه در حال حاضر هزارو 300 واگن در شبكه مترو داریم كه ۲۰ درصد آنها نیز در حال نگهداشت است.

به گفته وی، به همین اندازه برای رعایت پروتكل‌ها نیازمند واگن هستیم و در اتوبوسرانی نیز وضعیت اینگونه است كه در حال حاضر  5 هزارو 900 اتوبوس در شبكه ناوگان داریم كه بخشی از آن هم در حال تعمیرات است و به همین اندازه هم نیازمند اتوبوس كمكی هستیم.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم تاكید می‌كند: روزانه بیش از یك میلیون مسافر در مترو و ۸۰۰ هزار نفر از طریق اتوبوس در پایتخت جابه‌جا می‌شوند و این حجم از تردد، كار مدیریت بیماری كرونا را دشوار كرده است. حرف و حدیث‌ها در مورد تاثیرگذاری مترو و اتوبوس در شیوع كرونا ادامه داشت تا اینكه سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام می‌كند: یكی از راه‌های گسترش زنجیره انتقال ویروس ازدحام افراد در مكان‌های سرپوشیده است پس رعایت توصیه‌های بهداشتی در وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین درخواست ما از هموطنان كشورمان این است كه حتی‌الامكان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نكنند.

او با تاكید بر اینكه از سوار شدن به اتوبوس‌ها یا واگن‌های مترو با جمعیت زیاد و با سیستم تهویه نامناسب بطور جد خودداری شود، ادامه می‌دهد: در صورت استفاده از مترو یا اتوبوس حتما از ماسك استفاده كرده و نسبت به رعایت اصول فاصله‌گذاری ۱.۵ تا ۲ متر اقدام كنند و از صحبت كردن در طول مسیر پرهیز كنند. همچنین هزینه سفر را به صورت غیرنقدی پرداخت كنند و حتی‌الامكان سعی كنند تا دستگیره، صندلی و سایر بخش‌های مترو یا اتوبوس را لمس نكنند.

بعد از هشدار و تایید مسوولان در مورد تاثیرات شبكه حمل و نقل بر روی شیوع كرونا، مسوولان دست نیاز به سمت دولت برداشته و خواهان تخصیص بودجه‌ای برای توسعه حمل ونقل عمومی شدند به گونه‌ای كه محسن هاشمی رییس شورای شهر بار دیگر به مسوولان شهرداری تهران توصیه می‌كند كه لحاف تشك خود را در پاستور پهن كنند تا بتوانند مطالبات حمل ونقلی شهرداری را وصول كنند و واگن و اتوبوس نو برای تهران بیاورند اما وقتی تلاش‌هایشان با در بسته مواجه شد بحث اورهال و تعمیرات اساسی را در دستور كار قرار دادند، به گونه‌ای كه فرنوشت نوبحت مدیرعامل شركت بهره‌برداری متروی تهران اعلام می‌كند كه سال گذشته هر قطار مترو حدود ۱۵۰ كیلومتر پیمایش داشته و باید بسیاری از قطارها اورهال شوند.

از سوی دیگر محمود ترفع مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی نیز با تاكید بر اینكه رعایت فاصله‌گذاری در اتوبوس سخت‌تر است، ادامه می‌دهد: فاصله‌گذاری مسافران در اتوبوس امكان‌پذیر نیست و برای این كار باید از تجریش تا راه‌آهن اتوبوس بچینیم اما سعی كردیم با نصب برچسب روی صندلی و داخل اتوبوس، حداقل محل ایستادن و نشستن مسافران را برای آنها در نظر بگیریم. آن طور كه از شواهد بر می‌آید خبری از اتوبوس و واگن نو برای تزریق به ناوگان حمل و نقل عمومی نیست و باید شهروندان‌مان در این روزهای پیك شیوع كرونا، مراقب این ویروس در مترو و اتوبوس باشند و حداقل خودمان فكری به حال سلامتی خودمان كنیم.


باید نگران زیرساخت‌های درمان باشیم

در روزهای گذشته بسیاری از متخصصان خدمات پاراكلینیك و پیراپزشكی كه اقداماتی چون انجام سی‌تی‌اسكن انجام می‌دهند نسبت به استهلاك دستگاه‌های انجام سی‌تی‌اسكن هشدار داده‌اند كه به دلیل استفاده مكرر عمر مفید خود را از دست داده‌اند. این در حالی است كه ایران به سبب تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی ناشی از نپیوستن به اف.ای.تی.اف امكان خرید تجهیزات جدید پزشكی را به سرعت نخواهد داشت.  علاوه بر این مشكلات دیگری نیز به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عرصه درمان را درنوردیده است.

به تازگی یك فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با اشاره به برخی دلایل افزایش آمار ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از كرونا در كشور، به ناكافی بودن میزان تست‌های تشخیصی، یكپارچه نبودن پروتكل درمانی در نقاط مختلف كشور، وجود خطای سیستماتیك در آی‌سی‌یوها و در كنار آن كمبود تاسیسات و تجهیزات بیمارستان‌ها اشاره كرد و گفت: عدم ردیابی بیماران كرونایی و افراد در تماس با آنها و همچنین عدم رعایت قرنطینه واقعی از سوی برخی بیماران از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در افزایش آمار ابتلا و به تبع آن آمار فوتی‌ها در كشور است.

سید محمدرضا هاشمیان - استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی- گفت: متاسفانه اكثر مبتلایان سرپایی و آنهایی كه به مطب‌ها مراجعه می‌كنند، در جامعه تردد كرده و قرنطینه واقعی را رعایت نمی‌كنند كه همین مساله در انتشار و انتقال سریع و بیشتر بیماری تاثیرگذار است، در این میان عدم وجود سیستم ردیابی موثر مبتلایان نیز مشكل را حادتر و دوچندان كرده، در حالی كه اجرای آن می‌تواند تا حد زیادی از توزیع و گسترش بیشتر بیماری پیشگیری كند.

این استاد دانشگاه با تاكید بر اینكه متاسفانه برخی راهكارها كه تاثیر بالایی در كاهش آمار ابتلا و مرگ و میرها دارد هنوز در كشور ما اجرایی نشده، اظهار كرد: افزایش میزان تست‌های تشخیصی، ردیابی و قرنطینه مبتلایان از موثرترین راهكارها جهت كاهش و قطع زنجیره انتقال بیماری و عامل موفقیت بسیاری از كشورها در كنترل اپیدمی بوده است.

او با بیان اینكه متاسفانه اصول صحیح قرنطینه خانگی به درستی برای مردم تشریح نشده و به صورت واقعی اجرا نمی‌شود، گفت: در حال حاضر بسیاری از بیماران بستری در آی‌سی‌یو اعضای خانواده‌هایی هستند كه نسبت به اصول قرنطینه خانگی به دنبال ابتلای یكی از اعضا آگاهی نداشته و به همین دلیل همگی مبتلا شده‌اند. هاشمیان ارایه توضیحات عملی و توجیه اصولی مردم در رابطه با مساله قرنطینه را از ضرورت‌ها دانست و گفت: این موضوع باید به صورت جدی و علمی‌تر برای مردم تشریح شده و به دنبال آن وضعیت بیماران و خانواده‌ها به صورت تلفنی و مستمر پیگیری و دنبال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha