در سال‌های گذشته افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها برای سزارین در روزهای 8/8/98 و 7/7/97 و انتخاب تاریخ‌های رند یکی از موضوعاتی بوده که کارشناسان و پزشکان نسبت به آن به عنوان دستکاری یا جابه جایی تاریخ تولد هشدارهای جدی داده‌اند.

آماده باش بیمارستان‌های خصوصی برای ۹/۹/۹۹

سلامت نیوز:در سال‌های گذشته افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها برای سزارین در روزهای 8/8/98 و 7/7/97 و انتخاب تاریخ‌های رند یکی از موضوعاتی بوده که کارشناسان و پزشکان نسبت به آن به عنوان دستکاری یا جابه جایی تاریخ تولد هشدارهای جدی داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، در آن زمان مدیران وزارت بهداشت هشدار داده بودند که هر گونه دستکاری در تاریخ تولد نوزادان نه فقط میزان بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان را افزایش می‌دهد بلکه منجربه اختلالات تنفسی، نارسایی قلبی، ریوی و آسیب‌های مغزی به نوزاد نیز می‌شود. اما آنچه که از شواهد پیداست بسیاری از خانواده‌ها برای تولد فرزندشان در رُندترین روز قرن اخیر (9/9/99) برنامه‌ریزی کرده‌اند، اما این بار در شرایطی که بیمارستان‌های کشور درگیر بستری بیماران کرونایی است.

برای پی بردن به عمق فاجعه و رویکرد جامعه برای تولد زودهنگام یا دیر فرزندانشان می‌توان به گزارش‌های سال گذشته و روز 8/8/98 اشاره کرد، در آن روزهای بیمارستان‌‌های خصوصی، تخت کم آورده بودند، تا جایی که تخت مراقبت های ویژه‌شان پر شده بود، آمبولانس‌هایشان آماده بودند برای اعزام‌های فوری. لابی‌های بیمارستان‌ها آنقدر شلوغ بود که نگهبان‌ها از همراهان مادران باردار می‌خواستند در محوطه بیرونی منتظر بمانند.

حتی برخی از بیمارستان‌ها همچون بخش زایمان بیمارستان نیکان از از افزایش سه برابری ظرفیت روزانه بخش زایمان خود خبر می‌دانند. از هم اکنون نیز و چند روز مانده به 9/9/99، ظاهرا بیمارستان‌های خصوصی دست به‌کار شده‌اند و تخت‌های اضافی را برای این روز در نظر گرفته‌اند خود را برای یک روز کاری سخت آماده می‌کنند. یکی از پرستاران این بیمارستان‌ها در شمال تهران  می‌گوید:

مسئولان بیمارستان‌ها تقریبا سه اتاق عمل را برای سزارین مادران آماده کرده و چندین دستگاه نگهداری کودکان را تهیه کرده‌اند. مدیران بیمارستان‌ به هیچ پرستار یا پزشکی در این روز و روز قبل آن مرخصی نداده‌اند. به نظر می‌رسد به شرایط آماده باش بیمارستان نزدیک می‌شویم. البته این مختص به بیمارستان ما نیست و چندین بیمارستان خصوصی دیگر نیز که دوستانم در آنجا کار می‌کنند همین شرایط را دارند.»


هشدار افزایش تولدهای تقویمی
با این توصیفات معاونت درمان وزارت بهداشت با انتشار ابلاغیه‌ای به معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به افزایش انجام تولد‌های تقویمی به روش سزارین در طی چند سال گذشته، درخصوص افزایش آمار سزارین در تاریخ‌های رُند هشدار داد و این موضوع را برخلاف برنامه‌ها و سیاست‌های اجرائی وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین‌های الکتیو دانست و تاکید کرد «دستکاری و یا تولد زودهنگام یا دیرتر از زمان اصلی، ضمن تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها و سیستم درمان، باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می‌شود.»

در بخش دیگر این ابلاغیه آمده است «از طرفی بررسی، نظارت و کنترل هرگونه رفتار آسیب رسان به سلامت جامعه از وظایف تکلیفی وزارت متبوع می‌باشد و به اشکال مختلف در اسناد توسعه‌ای و سیاست‌های اجرائی کلان حوزه سلامت به آن اشاره گردیده و موضوع یاد شده به دلیل حواشی و تبعات پیرامونی آن مورد توجه مقامات عالی کشور قرار گرفته و دستور صریح «بررسی دقیق و شناسایی عوامل، جلوگیری از گسترش و ادامه و اعمال مقررات با متخلفین» به وزارت متبوع ابلاغ شده است.

همچنین ضرورت دارد آن معاونت عملکرد افزایش آماری سزارین‌های بیمارستان‌ها و پزشکان را در تاریخ 99/9/9 مورد بررسی دقیق قرار داده و به مسئول فنی بیمارستان‌های دارای آمار نامتعارف تذکر مکتوب ابلاغ و پزشکان متخصص زنان و زایمان با آمار افزایشی را به هیات انتظامی استان معرفی و گزارش اقدامات را همراه با جدول یاد شده ارسال کنند.»


نوزادان به تکامل نمی‌رسند
اما دستکاری تولد نوزادان چه عواقب و خطراتی دارد، شهرزاد کاوه، کارشناس ارشد مامایی در این‌باره به فارس گفته است: طول طبیعی بارداری باید بین 38 تا 42 هفته طول بکشد، اگر نوزاد زودتر از 38 هفته به دنیا بیاید کاملا نارس است. یکی از مهم‌ترین علامت‌های زایمان شروع درد و انقباضات رحمی است که نشانه رسیدگی جنین است، حتی در طول فرآیند زایمان تکامل و آماده شدن جنین برای زندگی در خارج از رحم ادامه دارد.

تکامل اندام‌هایی مثل ریه، مغز و آماده شدن دستگاه گوارش در این مسیر رخ می‌دهد. با انجام سزارین‌های انتخابی در تاریخ‌های رُند و مناسبتی بخشی از زندگی داخل رحمی را از نوزاد گرفته و او را از تکاملش محروم می‌کنیم. وی ضمن هشدار نسبت انجام این نوع سزارین‌های زودهنگام افزود:

ضمنا عوارض مادری و نوزادی متعاقب سزارین بسیار بیشتر از زایمان طبیعی است که لازم است مادران این عوارض را بدانند که شامل عفونت رحمی، تب، خونریزی، عوارض بی هوشی، آسیب به دستگاه ادراری، افزایش مرگ و میر مادران، چسبندگی رحمی، درد بعد از انجام عمل است که احتمال بستری مجدد به دنبال هر کدام از این عوارض وجود دارد، از طرفی احتمال ایجاد صدمات و جراحت حاصل از برش جراحی برای نوزاد، کم خونی و بیماری‌های تنفسی برای نوزاد وجود دارد.

لازم به ذکر است که مدت زمان بستری جهت دریافت مراقبت قبل و بعد از سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است که با توجه به وضعیت همه گیری ویروس کرونا در کشور در حال حاضر کار صحیحی نیست.


خطر مرگ سزارینی
این کارشناس ارشد مامایی توضیح داد: میزان مرگ مادری در اثر سزارین 2 تا 3 برابر نسبت به زایمان طبیعی است و خطر مرگ نوزادان متولد شده با سزارین چهار برابر نوزادان حاصل زایمان طبیعی است. متخصصان معتقدند مشکلات تنفسی در زایمان طبیعی کمتر است. از طرفی مواد بی هوشی یا بی حسی به کار رفته در سزارین باعث کم شدن ذخیره اکسیژن تنفسی نوزاد شده که گاهی نیازمند بستری و دریافت دارو برای مقابله با این مشکل می‌کند.

به طور کلی محققان معتقدند مراحل زایمان طبیعی نوزاد را برای زندگی در خارج از رحم آماده می‌کند که هیچ دارویی نمی‌تواند چنین حالتی از آمادگی را فراهم سازد. طبق مطالعات انجام شده در کشور‌های مختلف و مشخص شدن بیشتر بودن عوارض تنفسی در نوزادان حاصل از زایمان سزارین نسب به زایمان طبیعی، توصیه می‌شود سزارین تنها در مواردی که جان مادر یا نوزاد در خطر باشد به عنوان یک روش زایمانی مد نظر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha