کرونا این روزها جدی‌ترین بحران خانواده‌هاست. خانواده‌ها در کنار استرس و اضطراب ناشی از همه‌گیری این بیماری، باید با مشکلات دیگری مانند قرنطینه خانگی، دورکاری، آموزش مجازی بچه‌ها و... دستوپنجه نرم کنند. اما در این میان شاید دورکاری و حضور مردان در خانه کمی ‌سخت‌تر از دیگر موارد باشد.

راهکارهای کاهش اختلافات خانوادگی در دوران دورکاری

سلامت نیوز: کرونا این روزها جدی‌ترین بحران خانواده‌هاست. خانواده‌ها در کنار استرس و اضطراب ناشی از همه‌گیری این بیماری، باید با مشکلات دیگری مانند قرنطینه خانگی، دورکاری، آموزش مجازی بچه‌ها و... دستوپنجه نرم کنند. اما در این میان شاید دورکاری و حضور مردان در خانه کمی ‌سخت‌تر از دیگر موارد باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، محدویت‌های کرونایی، تعطیلی اجباری کسب‌وکارها زمینه ساز حضور مضاعف مردان در خانه شده و به تبع آن ممکن است اختلافات خانوادگی هم از این میان سردرآورد. روانشناسان معتقدند در این بحران‌، عیار زندگی زناشویی زوجین به دست می‌آید؛ اینکه با مدیریت و رعایت نکات مهم می‌توانند از آن سربلند بیرون آیند یا اینکه وارد یک جنگ تن به تن ناخواسته ‌شوند. تغییر روش و سبک زندگی ابتدا در کانون خانواده رخ می‌دهد. بیشترین و سریعترین آثار آن نیز ابتدا در خانواده و سپس در اجتماع پدیدار می‌شود؛ به همین دلیل برای حفظ و استحکام بنیان خانواده و جلوگیری از هرگونه آسیب و داشتن یک زندگی موفق باید به راهکارهای مشاوران و روانشناسان بیش از همیشه توجه کرد.


مدارا کنید
مشاوران خانواده معتقدند اولین روش و البته بهترین آن در این روزهای پرتنش، مدارا کردن است. در این روزهای تعطیلی ادارات و کسبوکارها مردان بیش از همیشه در خانه هستند، زنان شاغل هم زمان بیشتری را در خانه می‌گذرانند. همین موضوع باعث می‌شود زن و شوهر بیش از همیشه با هم وقت بگذرانند. تفاوت‌ها و اختلافنظرها درباره زندگی نیز در این زمان بیش از همیشه رخ می‌دهد. اینجاست که نقش مدارا کردن پررنگ‌ می‌شود. مدارا یعنی توافق بر سر تفاوت‌های یکدیگر. یعنی زن و شوهر ظرفیت درک کردن و احترام گذاشتن به عقاید یکدیگر را پیدا کنند. این مهارت به راحتی می‌تواند جلوی اختلافات و تنش‌ها را بگیرد؛ همین که متوجه شویم همه مثل هم نیستند و همه مثل هم تصمیم نمی‌گیرند. مدارا با اضطراب و استرس و کج‌خلقی‌های یکدیگر. البته فقط مدارا کردن یک طرف، پاسخگو نیست. مدارا کردن وقتی جواب می‌دهد که دوطرفه باشد.


 جدا از هم کار کنید
اگر هر دو شاغل هستید، یک فضای کار مشخص برای خود ایجاد کنید. اگر مرد یا زن شرایط دورکاری دارند و در خانه کار می‌کنند، باید یک فضای مشخص مانند همان اداره یا شرکتی که کار می‌کنند را در خانه ایجاد کنند. اگر یکی از زوجین شاغل است و دورکاری می‌کند بهتر است درست مانند اداره از زن و فرزند دور باشد.
حتی بهتر است ناهار و چای را هم در اتاق کارش صرف کند. کم شدن حضور در خانه و رعایت کردن شرایط دورکاری به کم شدن تنش و جروبحث‌های زوجین کمک می‌کند. اگر زن و شوهر هر دو دورکار هستند هم باید در یک فضای جدا از یکدیگر کار کنند. اگر اتاق اضافه ندارید، زن در اتاق نشیمن کارش را انجام دهد و مرد در اتاق خواب. درست مانند روزهای عادی که سر کار می‌رفتند و یکدیگر را نمی‌دیدند. نداشتن تمرکز کافی هنگام انجام دورکاری نیز ممکن است زمینه‌ساز اختلاف و تنش شود. بهتر است عواملی را که باعث از میان رفتن تمرکزتان می‌شود از محل کارتان دور کنید. ساعت کاری خود را همان‌گونه که سر کار می‌رفتید، مشخص کنید و به آن پایبند باشید. یک قانون مهم بگذارید. در این قانون از همسر و بچه‌ها  بخواهید در آن ساعات با شما کاری نداشته باشند و دقیقا احساس کنند سر کار هستید. داشتن تمرکز، بازدهی کار شما را بالا می‌برد. همچنین باعث آرامشخاطر می‌شود. داشتن آرامش خاطر به آرامش خانه نیز کمک زیادی می‌کند.

 برای تغییر یکدیگر تلاش نکنید
در این اوضاع سعی نکنید دیگری را تغییر دهید. تغییر دادن دیگری غیرممکن است؛ مگر اینکه اول خودتان تغییر کنید. روانشناسان معتقدند تلاش برای تغییر طرف مقابل فقط وقت شما را تلف می‌کند و باعث تنش بیشتر می‌شود. وقتی زوجین زمان زیادی را در محیط سربسته و در کنار هم باشند، تفاوت‌ها و اختلافنظرها را بیش از گذشته می‌بینند و سعی می‌کنند آن وضعیت را تغییر دهند؛ اما همین تلاش برای تغییر دیگری می‌تواند به راحتی آرامش را برهم زند و باعث بگومگو  شود.


 از استرس و اضطراب دوری کنید
روانشناسان معتقدند داشتن اضطراب و استرس نسبت به اخبار همه‌گیری می‌تواند باعث تنش بین زوجین شود. به اعتقاد آنها ضمن رعایت نکات بهداشتی، بهترین راه برای کنترل استرس و اضطراب این است که خبرهای موثق مربوط به کرونا را در زمان محدودی دنبال کنید. استرس‌ به اختلافات زوجین در تعطیلات کرونایی دامن می‌زند. یکی از مسائل مهمی که ممکن است بیش از سایر عوامل، سبب‌ساز اختلافنظر شود، رعایت اصول بهداشتی است. ممکن است یکی از زوجین نسبت به مسائل بهداشتی بسیار حساس و دیگری بی‌اهمیت باشد. همین موضوع می‌تواند زمینه یک دعوا و بگومگو را فراهم کند. کنترل وسواس و استرس می‌تواند به آرامش فضای خانه تا حدود زیادی کمک کند.


 مهارت‌های گفت وگو را فرا بگیرید
شاعر می‌گوید «گفتنی‌ها کم نیست، من و تو کم گفتیم». روانشناسان معتقدند یکی از دلایل اصلی اختلافات زوجین، نداشتن مهارت گفتوگو است. آموختن مهارت گفتوگو با هم، از جمله آموزش‌های موردنیاز و ابتدایی یک زندگی است. گفتوگویی سالم و بدون تنش است که در آن حرمت و حقوق طرف مقابل حفظ شود، در محیطی صمیمی ‌و گرم انجام شود، لجبازی و انتقادهای زیاد و گوشهوکنایه در آن جایی نداشته باشد و در آن به سلیقه و علاقه‌ یکدیگر احترام گذاشته شود. یک گفتوگوی درست می‌تواند جلوی تنش و دعوا را بگیرد. روانشناسان معتقدند هنگامی که زوجین مهارت ارتباطی ندارند، نمی‌توانند درست با یکدیگر حرف بزنند و توانایی درست گوش دادن را نیز ندارند، طبیعتا هر سخن و حرکت با زبان بدن باعث احساس تحقیر در فرد مقابل و به وجود آمدن اختلاف و ناراحتی می‌شود.


یکدیگر را کنترل نکنید
کنترل کردن یکدیگر عوارض ناخوشایندی بر روان زوجین به دنبال دارد و می‌تواند پایه‌های زندگی را متزلزل کند. کنترل و قضاوت نواقص رفتاری و شخصیتی همسر در دوران قرنطینه می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. روانشناسان توصیه می‌کنند اگر دلتان می‌خواهد روزهای آرام و بدون تنشی را در تعطیلات کرونایی پشت سر بگذارید، باید حتما دست از سر کنترل یکدیگر بردارید. یادتان نرود شما با یک فرد بالغ ازدواج کردهاید که اصلا دلش نمی‌خواهد عروسک دست دیگری باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha