ترافیک تهران در شامگاه روز شنبه 15آذر و زمان قبلی اعلام شده برای پایان محدودیت‌ها بسیار عجیب و نگران‌کننده بود. بسیاری از شهروندانی که در دو هفته گذشته عادت کرده بودند بعد از ساعت‌18 کم‌کم شاهد خلوت شدن خیابان‌های شهر باشند دیشب ساعت‌هایی را در ترافیک سنگین خیابان‌ها ماندند.

کرونا دوباره طغیان می‌کند؟

سلامت نیوز:ترافیک تهران در شامگاه روز شنبه 15آذر و زمان قبلی اعلام شده برای پایان محدودیت‌ها بسیار عجیب و نگران‌کننده بود. بسیاری از شهروندانی که در دو هفته گذشته عادت کرده بودند بعد از ساعت‌18 کم‌کم شاهد خلوت شدن خیابان‌های شهر باشند دیشب ساعت‌هایی را در ترافیک سنگین خیابان‌ها ماندند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است که بنا بر مشاهدات عینی  و گزارشهای رسیده به دفتر روزنامه بسیاری از خودروها حتی بعد از ساعت 9‌شب که آغاز ساعت منع تردد است در خیابان‌ها بودند. این در حالی است که از اواخر هفته گذشته مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا و حتی نیروی انتظامی اعلام کرده بودند که با پایان یافتن زمان محدودیت‌های اعلام شده و حتی بعد از اعلام تمدید این محدودیت‌ها منع تردد در شهرهای نارنجی که تهران را نیز در بر می‌گیرد اعمال خواهد شد.

اما نکته مهم دیگر در زمینه تداوم محدودیت‌های در نظر گرفته شده آمار مربوط به روند صعودی کرونا در 5‌استان کشور است که گویا همچنان مردم ساکن در این استان‌ها خیلی به رعایت پروتکل‌ها و اجرای محدودیت‌ها توجهی ندارند. این امر و نادیده گرفتن قوانین در نظر گرفته شده نه تنها ساکنان این استان‌ها که حتی شهرهای اطراف را نیز می‌تواند تهدید کند.

این در حالی است که به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افرادی که قرنطینه را نقض کنند با جریمه 200‌هزار تومانی مواجه خواهند شد.از غروب شنبه بود که ترافیک سنگین در تهران آغاز شد، آن هم در ساعاتی که پیش‌بینی می‌شد همانند شب‌های قبل‌تر خیابان‌ها رو به خلوتی بروند. اما مشاهدات عینی خبرنگاران  چیز دیگری می‌گفت.

آقای احمدی یکی از شهروندان تهران مانده در ترافیک نیز در پاسخ به چرایی حجم انبوه خودروهایی که در خیابان‌ها بودند اظهار داشت: به نظر می‌رسد مردم به خیال تمام شدن تمام محدودیت‌ها به خیابان‌ها آمده‌اند که البته باز هم توجیه خوبی نیست چون هم مراکز تفریحی تعطیل هستند و هم نمی‌توان در سرمای هوا از بوستان‌ها استفاده کرد.

وی در ادامه به خبرنگار ما گفت: اگر این وضعیت در شب‌های آینده هم ادامه داشته باشد دیگر نباید انتظار داشت که آمار کرونا در تهران کم شود. یکی دیگر از شهروندان نیز در تماس  اظهار داشت: شیوه اطلاع‌رسانی در این باره خوب نبوده است و بسیاری از مردم فکر می‌کردند که دیگر از 15آذر منع تردد لغو شده است.

برای همین به خیابان‌ها آمدند که البته مقصد برخی از مردم منزل اقوام و آشنایان و به خیال خودشان یکی دو ساعت دورهمی بعد از دو هفته تنهایی بوده است. خانم حسین‌پور در ادامه می‌افزاید: البته آنچه که در روزهای گذشته شنیده‌ایم این بوده که دورهمی‌های خانوادگی از عوامل اصلی انتقال و شیوع کرونا در یکماه اخیر بوده است و حالا احتمالا دوباره افزایش پیدا کند.خانم رجبی هم درباره تداوم ممنوعیت تردد در شهرهای نارنجی  گفت: خیلی کار خوبی است.

دخترعموی من و خانواده همسرش که شامل عروس و داماد می‌شدند در سه هفته گذشته درگیر کرونا شده‌اند آن هم به‌دلیل اینکه متاسفانه توجهی به توصیه‌ها نداشتند و دورهمی خانوادگی خود را بدون نگرانی برگزار می‌کردند. همین مساله موجب شد که پدر خانواده چند روزی را با حال بد در بیمارستان بستری باشد که خدا را شکر به خیر گذشت اما هزینه مالی سنگین و نگرانی بسیاری را به همه تحمیل کرد. وی در ادامه یادآور شد: حتی فرزندان این پدر خود را مقصر بیماری والدین و دیگر اعضای خانواده می‌دانستند که اگر اتفاق بدی می‌افتاد این عذاب وجدان هیچ‌گاه از خانواده‌شان نمی‌رفت.


کرونا در استان‌ها حضور دارد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته توضیحاتی درباره اقدامات انجام شده برای تداوم محدودیت‌های کرونایی ارائه کرد. دکتر علیرضا رئیسی در تشریح این موارد گفت: نتیجه‌ای که امروز شاهد آن هستیم نتیجه تلاش‌های مردم و مسوولان است. 
به نظر می‌رسد مردم به خیال تمام شدن تمام محدودیت‌ها به خیابان‌ها آمده‌اند که البته باز هم توجیه خوبی نیست چون هم مراکز تفریحی تعطیل هستند و هم نمی‌توان در سرمای هوا از بوستان‌ها استفاده کرد

در این چند هفته مردم خیلی خوب عمل کردند و رعایت پروتکل‌ها به بالای ۸۵‌درصد رسید و این نوید بخش آن بود که بتوانیم زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم. اما این محدودیت‌ها هم می‌توانند بازگردند و تشدید شوند و هم می‌توانند کاهش یابند؛ با رعایت پروتکل‌ها در شاخص‌های‌مان بهبود خواهد یافت. مصوبات اخیر ستاد ملی مرونا معنای کامل مصوبات و محدودیت هوشمند است. مثلا اکنون تهران وضعیت نارنجی دارد اما اگر آخر هفته آمار به ما بگوید اوضاع قرمز شده مجددا محدودیت‌ها بازمی‌گردد. این موضوع برای تمام شهرهای نارنجی و زرد صادق است.

وی افزود: با اجرای دقیق پروتکل‌ها بعد از دو هفته شاهد کاهش مراجعات به مراکز درمانی خواهیم بود و پس از پنج هفته کاهش موارد مرگ‌و‌میر را خواهیم داشت. محدودیت‌های ما از ۵‌آبان آغاز شده و ۴۳‌شهر در این تاریخ محدودیت داشتند و ۴۶‌شهر هم در ۱۴‌آبان محدودیت‌هایی را تجربه کردند. تست‌ها افزایش یافت و سختگیری‌های ما افزایش یافت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: ما سه موج از بیماری را در کشور تجربه کردیم و بعد از رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها موج سوم در حال نزولی شدن است. مداخلاتی که بر‌اساس تصمیمات ستاد ملی کرونا در ۵‌آبان، ۱۴‌آبان و اول آذر صورت گرفت و مجموع آن‌ها باعث شد خیز بلند بیماری را شکانده شود. استان‌های اردبیل، قزوین، گلستان، گیلان، مازندران روند صعودی یا در حال صعود بیماری را تجربه می‌کنند. از ۱۶۰‌شهر قرمز اکنون ۶۴‌شهر قرمز است و ۲۷۹‌شهر نارنجی و ۱۰۵‌شهر زرد هستند.

وی درباره روند صعودی کرونا در استان‌های شمالی کشور، تصریح کرد: علت این روند صعودی به چهار هفته قبل و سفرهایی که اتفاق افتاد بازمی‌گردد. در استان فارس ۱۱‌شهر قرمز، در استان گلستان ۹‌شهر، مازندارن ۶‌شهر، قزوین ۵شهر، گیلان و اصفهان ۴‌شهر؛ در استان‌های آذربایجان غربی، خراسان‌رضوی و شمالی، اردبیل، کرمان و ایلام ۳شهر قرمز داریم. این نشان می‌دهد برای کنترل بیماری به شهرهای قرمز این استان‌ها رجوع کنیم. وی در ادامه تاکید کرد: هنوز ۷‌شهر داریم که باید به آن‌ها به‌طور ویژه توجه کنیم که روند صعودی بیماری دارند.

در اردبیل و پارس آباد در آذربایجان‌غربی، نطنز در اصفهان، خلیل‌آباد در خراسان‌رضوی، راور کرمان، بندرترکمن در گلستان و رودبار در گیلان حتی روند بیماری متوقف هم نشده است و همچنان صعودی است. در ۱۱‌شهر هم بیماری متوقف شده اما نزولی نشده است؛ شهرهای ساری، آمل، بهشهر، آق‌قلا، فاروج، سنقر، حرصین، نایین گرکان، رشت، فارسان شامل این موضوع هستند. میزان رعایت پروتکل‌ها در این شهرها کم بوده است یا دورهمی‌های خانوادگی داشتند.


کرونا از بین نرفته است

این مقام مسوول در وزارت بهداشت و درمان در ادامه تاکید کرد: ویروس از بین نرفته است و مردم باید این نکته را به یاد داشته باشند. اگر محدودیت‌ها برداشته شود و پروتکل‌ها رعایت نشود تمام رنگ‌بندی‌ها به هم می‌ریزد. امروز در ستاد ملی مصوبه خوبی داشتیم که محدودیت تردد ۹‌شب تا ۴‌صبح به جز شهرهای قرمز در شهرهای نارنجی هم اجرا شود که با‌توجه به مهمانی‌های شبانه و شب یلدا که در پیش است، اتفاق خوبی خواهد بود.

وی درباره آخرین آمار تخلفات کرونایی در شهرهای قرمز، گفت: در ورودی شهرها ۳۰‌هزارخودرو از طریق دوربین جریمه شدند و ۱۴‌هزار خودرو هم به شکل دستی جریمه شدند. در تردد درون شهری در شهرهای قرمز حدود ۸۴۰۰تردد درون شهری در شهرهای قرمز پس از ساعت وضع محدودیت داشتیم. خوشبختانه در این ۱۴‌روز تصادف منجربه فوت ۴۵‌درصد و تصادف منجر به خسارت ۵۰‌درصد کاهش یافته است.


کرونا در تهران همچنان می‌تازد

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران هم روز گذشته با اشاره به وضعیت شکننده و نگران‌کننده تهران از نظر شیوع کرونا و تاکید بر اینکه نباید وضعیت فعلی را به‌عنوان شرایط مطلوب و ثبات یافته در تهران تلقی کرد، درخصوص پدیده رجعت یا بازگشت سنگین‌تر بیماری در اپیدمی‌ها هشدار داد. دکتر علیرضا زالی در ادامه تاکید کرد: کالبد شهر به ویروسی آلوده است که در حال تسخیر سنگرهای جدید بیولوژیک است. بنابراین از دیدگاه کارشناسی از نقطه افول نسبی بیماری در تهران دور هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha