صیانت از نیروی نسانی به عنوان مهمترین سرمایه سازمان مجتمع فولاد مبارکه از ارکان اساسی شرکت می باشد و کارکنان مجاز نیستند در شرایطی که منجر به از دست رفتن سلامتی آنان شود به فعالیت بپردازند.

مهمترین اقدامات فولاد مبارکه برای ایمنی کار کارکنان

سلامت نیوز:صیانت از نیروی نسانی به عنوان مهمترین سرمایه سازمان مجتمع فولاد مبارکه از ارکان اساسی شرکت می باشد و کارکنان مجاز نیستند در شرایطی که منجر به از دست رفتن سلامتی آنان شود به فعالیت بپردازند.

اقدامات انجام شده برای کارکنان در زمینه ایمنی کار
به گزارش سلامت نیوز، امن ترین مکان های کاری، مکان هایی هستند که هر شخص از مسائل مربوط به ایمنی به طور کامل آگاه باشد. رعایت مسائل ایمنی می تواند شرکت ها را از پرداخت غرامت های سنگین نجات دهد و همچنین محیطی امن و سالم برای افزایش نشاط کارکنان فراهم آورد. پس نتیجه می گیریم رعایت نکات ایمنی در محیط کار مهم ترین و اصلی ترین اقدامی است که قبل از شروع به کار باید انجام شود.

بر اساس اعلام موسسات مرجع بین المللی در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه ای (OSHA) جهت حصول ایمنی در محیط های کاری بایستی چهار عنصر زیر را به عنوان سنگ بنای سیاست ها و مقررات ایمنی مدنظر قرار داد:
1) بهبود وضعیت کیفی و کمی ایمنی و سلامت کارگران در جهت مواجهه کمتر با خطرات، عوامل زیان آور محیط کار و کاهش آسیب ها و هزینه های انسانی و مادی
2) ارتقای فرهنگ ایمنی در محیط کار در جهت افزایش تعهد مدیریت به مقوله ایمنی و بهداشت حرفه ای
3) اطمینان عمومی از طریق تعالی در توسعه و تحویل برنامه ها و خدمات
4) افزایش رضایت شغلی و بهره وری نیروی انسانی با داشتن کارکنان سالم و دانش محور


ماموریت واحد ایمنی در فولاد مبارکه به عنوان تدوین کننده استراتژی و برنامه های این حوزه، "حصول اطمینان از تامین ایمنی و شرایط کار سالم " است که این استراتژی با برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت در این زمینه و ابلاغ جهت اجرای کامل آن و نظارت عالیه بر اجرای برنامه ها بر اساس چرخه بهبود مستمر PDCA می باشد.


فولاد مبارکه فعالیت های فراوانی را در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برنامه ریزی و اجرا کرده است. برنامه های بلند مدت پنج ساله ارتقای ایمنی در سازمان را بر اساس مدل مدیریت ایمنی در فاصله زمانی سال های(1394-1390) و (1400-1395) تدوین و جاری سازی شده است.   


مدل های زیادی در دنیا جهت مدیریت ایمنی وجود دارد که با اهتمام کارشناسان ایمنی و حمایت مدیران ارشد این سازمان، مدیریت ایمنی مبتنی بر ریسک به عنوان مدل مدیریت ایمنی انتخاب و جاری شده است. لذا با توجه به اینکه وقوع حوادث به علت بالفعل شدن خطرات می باشد، شناسایی صحیح خطرات و انجام اقدامات اصلاحی نقش اساسی در کنترل حوادث ایفا خواهد نمود. واحد ایمنی فولاد مبارکه به عنوان تدوین کننده استراتژی و برنامه های ایمنی در سازمان، با انجام بازرسی های ایمنی نقش کلیدی در ایجاد محیط ایمن در سازمان داشته و با نظارت بر عملکرد ایمنی در شرکت در تحقق هدف کاهش حوادث گام بر می دارد.

واحد ایمنی بر اساس مدیریت ریسک در شرکت وظایفی را بر عهده دارد که بخشی از آن شامل موارد زیر می باشد:
•    حمایت و تعهد عملی مدیریت سازمان به مقوله ایمنی
•    تهیه لوازم حفاظت فردی استانداردمتناسب با خطرات فعالیت افراد جهت تامین ایمنی شخصی
•    تهیه دستورالعمل های ایمنی و کاری جهت آگاهی از مخاطرات فعالیت ها)
•    تهیه برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمایی (SDS) جهت کنترل مخاطرات مواد شیمیایی خطرناک
•    اجرای دوره های آموزش ایمنی ( بدو استخدام و دوره ای و حین خدمت )
•    شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک ها و ثبت در نرم افزار شناسایی خطرات جهت ردیابی عدم انطباق های ثبت شده
•    انجام ممیزی و ارزیابی های ماهیانه به منظور اطمینان از عملکرد سیستم های ایمنی
•    ایجاد نظام ارزیابی عملکرد جهت پایش رفتارهای پرسنل (تشویق و تنبیه پرسنل)
•    ایجاد رویه مناسب جهت مدیریت پیمانکاران در زمینه ایمنی(ارزیابی سه ماهه، شرایط انعقاد پیمان، دریافت  HSE PLAN و ...)
•    تهیه و نصب تابلوها و علائم هشدار دهنده متناسب با خطرات در محیط کارخانه(مدیریت دیداری)
•    ایجاد رویه مناسب جهت کنترل ابزار مورد استفاده در فعالیت ها ( سیم بکسل ها و ادوات بار برداری و ابزارهای دستی و ...)
•    ایجاد رویه مناسب جهت اطمینان از سلامت مکانیزم های باربرداری وجابجایی بار (دریافت گواهینامه سلامت از مراکز ذیصلاح )
•    انجام فعالیت های فرهنگی جهت افزایش آگاهی کارکنان از قبیل تهیه موشن گرافی، فیلم مستند حوادث و انیمیشن های ایمنی، پمفلت و بروشورهای ایمنی و ...
•    تهیه اینفوگرافی خطرات مهم نواحی مختلف جهت آگاهی افراد
•    برگزاری سمینارها و همایش های تخصصی ایمنی(هیدرولیک و ...)
•    ایجاد نظام مشارکتی کارت سبز، پیشنهادات و ثبت تجربه جهت مشارکت پرسنل و ایجاد نقش در زمینه ایمنی
•    سیستم نظارت بر عملکرد ایمنی واحد ها و پایش واحدها به صورت ماهیانه
•    اطلاع رسانی حوادث به منظور پیشگیری از وقوع مجدد آنها (تهیه شرح یک حادثه و مکانیزه نمودن ثبت حوادث و برگزاری کمیته های بررسی حوادث و بررسی رویداد های شدید به روش ترایپاد بتا و ...)
•    انجام مطالعات تحقیقاتی با مشارکت دانشگاه های مختلف در زمینه ارتقاء سطح ایمنی کارکنان (بروز رفتارهای نا ایمن در فولاد سازی، شناسایی خطرات با استفاده از تکنیک های مختلف، آنالیز پیامد حوادث، ایمنی فرآیند و ...)

در چه شرایطی انجام فعالیت برای حفظ ایمنی افراد ممنوع می باشد؟
صیانت از نیروی نسانی به عنوان مهمترین سرمایه سازمان مجتمع فولاد مبارکه از ارکان اساسی شرکت می باشد و کارکنان مجاز نیستند در شرایطی که منجر به از دست رفتن سلامتی آنان شود به فعالیت بپردازند. باتوجه به انجام مدیریت ریسک و شناسایی خطرات برای مشاغل مختلف در سطح شرکت انجام فعالیت هایی که در رتبه بندی سطوح ریسک دارای رتبهE بوده اند ممنوع می باشد و در خصوص خطرات با سطح ریسک H باید با انجام اقدامات اصلاحی، کنترلی و پیشگیرانه در اسرع وقت نسبت به حذف ریسک و یا کاهش رتبه ریسک اقدام نمود.

دستورالعمل های ایمنی در پیشگیری ازحوادث چگونه تدوین و اجرایی می شوند؟
هدف از اجرای مقررات ایمنی و دستورالعمل های مربوطه، امکان بوجود آمدن محیط سالم است به نحوی که کارگران بدون دغدغه خاطر و بدون ترس از خطرات محیط کار به فعالیت خود ادامه دهند. در همین راستا در شرکت فولاد مبارکه دستورالعمل های ایمنی عمومی و تخصصی فعالیت ها برگرفته از آیین نامه های حفاظت فنی و بهداشت کار، مقررات ملی ساختمان، استانداردهای ملی و استانداردهای بین المللی، توسط واحد ایمنی و دفاتر فنی به صورت کار گروه تهیه و ضمن در نظر گرفتن مخاطرات محیط کارگاه به اطلاع کارکنان رسانده می شود. دستورالعمل ها پس از تایید و استاندارد سازی در دسترس تمام پرسنل قرار می گیرند و در تمامی دفاتر شیفت و پولپیت های تولید در دسترس کارکنان قرار داده می شوند. همچنین دستورالعمل ها و گردشکارها در سیستم کنترل مدارک در بستر اتوماسیون اداری در دسترس افراد قرار داشته و کارکنان با مطالعه آن ها به فعالیت می پردازند. دستورالعمل های تهیه شده در جزوات آموزش تخصصی واحد های مختلف تدریس می گردد و در اجرا توسط شیفت فورمن ها بر انجام فعالیت ها مطابق دستورالعمل ها کنترل و نظارت به عمل می آید. علاوه بر این رفتار پرسنل و اجرای دستورالعمل های ایمنی وکاری توسط بازرسین و کارشناسان ایمنی مرکز پایش و مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت مشاهده موارد مغایر با موازین ایمنی در سیستم ثبت یافته های ایمنی ثبت و تا حصول نتیجه مدنظر پیگری شده و در نمره ایمنی ماهیانه واحدها که مستقیما در پاداش ماهیانه پرسنل تاثیر گذار است لحاظ می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha