پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 304722

شب‌های پاییز و زمستان به خودی خود طولانی و دلگیر است. حالا با گسترش محدودیت‌های آمد و شد و تعطیلی برخی کسب‌وکارها از ساعت اولیه شامگاه، این شب‌ها طولانی‌تر هم به نظر می‌رسد.

سلامت نیوز ؛مهرداد رحیم‌زاده ،شب‌های پاییز و زمستان به خودی خود طولانی و دلگیر است. حالا با گسترش محدودیت‌های آمد و شد و تعطیلی برخی کسب‌وکارها از ساعت اولیه شامگاه، این شب‌ها طولانی‌تر هم به نظر می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،رابطه مستقیمی بین افزایش اوقات فراغت و بیکاری با افزایش مصرف مواد خوراکی و به‌ویژه هله هوله وجود دارد. به‌طوری که مصرف این قبیل خوراکی‌ها اغلب تبدیل به نوعی عادت و اعتیاد می‌شود. به هر حال به صورت کامل نمی‌توان جلوی آن را گرفت. ولی می‌شود دقایقی به آن فکر کرد تا راه‌هایی برای از کنترل خارج شدن آن یافت.

جلوگیری از مبدأ: وقتی به خرید می‌روید قبل از ورود به فروشگاه به این فکر کنید نباید خوراکی‌هایی بخرید که سلامت شما و خانواده‌تان را به خطر می‌اندازد. پس هنگام خریدهای هفتگی یا روزانه از خرید کیک، کلوچه، چیپس، پفک، شکلات و تخمه بپرهیزید. وقتی در منزل هوس چیپس می‌کنید اگر داخل کابینت باشد حتما می‌خورید. ولی اگر قرار باشد از سر کوچه بخرید احتمالش کمتر است.

از مصرف خوراکی‌های شور و شیرین به شدت بپرهیزید. خوراکی‌های شور و شیرین علاوه بر آسیب‌زایی زیاد، شما را تشویق به خوردن بیشتر می‌کند. مثلا اگر مقداری آجیل مانند تخمه و بادام می‌خواهید بخورید از نوع خام آن استفاده کنید که بدون نمک است. البته باید یادآوری کنم مصرف آجیل‌ها نیز اگر هر روز اتفاق بیفتد خود موجب چاقی شدیدی می‌شود.

مصرف دمنوش‌های گیاهی تا حد زیادی جلوی اشتهای کاذب را می‌گیرد،مانند قهوه تلخ، چای و دیگر دمنوش‌های سنتی. البته باید یادآوری شود از مصرف قند و شیرینی همراه دمنوش‌ها بپرهیزید، ولی مصرف روزانه چند عدد خرما یا مویز یا انجیر خشک با این دمنوش‌ها توصیه می‌شود. مصرف میوه‌های تازه به علت آبدار بودن و داشتن حجم بیشتر و تأمین ویتامین‌های روزانه بر مصرف میوه‌های خشک اولویت دارد.

ولی به هرحال میوه‌های خشک بهداشتی نسبت به دیگر هله‌هوله‌ها سالم‌تر، مفیدتر و کم‌کالری‌تر است.استفاده از سبزیجاتی مانند کرفس، کاهو، هویج و خیار برای افراد چاق می‌تواند جلوی حمله‌های ناگهانی به یخچال و کابینت را بگیرد.بسیاری از مواقع پالس‌های تشنگی و گرسنگی به اشتباه به مغز می‌رسند. یعنی با سردشدن هوا شما آب کمتر می‌خورید و این تشنگی مزمن در بسیاری از مواقع به اشتباه فرمان گرسنگی به مغز می‌دهد و شما را دچار خطا می‌کند.

پس قبل از این‌که در کابینت را باز کنید اول یکی دو لیوان بزرگ آب بخورید. اغلب حس کاذب گرسنگی از بین می‌رود.بر خلاف تصور، آدامس نیز می‌تواند تا حدی جلوی اشتهای کاذب را بگیرد. بیشتر آدامس‌ها بدون ساکاروز هستند و از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند که کالری زیادی ندارد.

مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha