شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶

یک روانشناس در خصوص ملاحظات شب یلدا در ایام کرونایی معتقد است: در این شرایط نقش صدا و سیما می تواند بسیار مفید باشد. اگر برنامه هایی تفریحی و شاد و جذاب ارائه کند تا بخشی از این فضا را پوشش بدهد بسیار مفید خواهد بود. اینکه فکر کنیم نمی توانیم ده بیست نفری با هم باشیم ولی همین دو سه نفری که در کنار هم هستیم می توانیم دور هم باشیم با مرور خاطرات خوب می توانیم حس و حالمان را بهتر کنیم.

ملاحظات یلدایی در ایام کرونایی

سلامت نیوز: یک روانشناس در خصوص ملاحظات شب یلدا در ایام کرونایی معتقد است: در این شرایط نقش صدا و سیما می تواند بسیار مفید باشد. اگر برنامه هایی تفریحی و شاد و جذاب ارائه کند تا بخشی از این فضا را پوشش بدهد بسیار مفید خواهد بود. اینکه فکر کنیم نمی توانیم ده بیست نفری با هم باشیم ولی همین دو سه نفری که در کنار هم هستیم می توانیم دور هم باشیم با مرور خاطرات خوب می توانیم حس و حالمان را بهتر کنیم.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر اصغر اصغر نژاد، روانشناس در گفت وگو با شفقنا زندگی درباره دورهمی های خانوادگی در مراسم شب یلدا و چگونگی جلوگیری از انتشار ویروس کرونا اظهار داشت: از زمانی که نطفه در بدن مادر شکل می گیرد آدم ها با بدن مادر خود در ارتباط هستند تا زمان مرگ و این وجود لاینفک زندگی ما انسان هاست. این وضعیت در سلامتی ما و احساس ارزشمندی و حس رضایت ما تاثیر دارد. اگر رابطه ای انسانی باشد معلوم است که حال من را خوب می کند و مشخص است که به من حس خوبی می دهد و من از آن رابطه لذت می برم. ولی وقتی رابطه در ذات خود نوعی حس گناه داشته باشد یعنی ترس و لذتی توامان وجود داشته باشد و این ترس دائما به جامعه تزریق شود لذت رابطه کمتر می شود. گفته می شود بالای ۵۰ درصد ابتلا کرونا بخاطر دورهمی های خانوادگی است پس این ارتباط می تواند حس خوبی به انسان بدهد و از طرفی ترس و نگرانی و اضطراب را در شخص ایجاد کند.

ذهن ما می تواند مرتبا افکار منفی و نگران کننده را باز تولید کند

وی افزود: اساسا تجربه احساس گناه چیز خوبی نیست و نه تنها کمکی نمی کند بلکه انسان را در فکری معیوب می اندازد. حال آن چیزی که ما از آن به عنوان رعایت پروتکل های بهداشتی حرف می زنیم چقدر تضمین کننده است. اینکه من کسی را مریض نکنم و باعث مریضی کسی هم نشوم. هیچ متخصص بهداشتی این ضمانت صددرصدی را به ما نمی دهد که اگر شما این کار را نکنید به قطع یقین نه تو و نه طرف مقابلت مریض نمی شوید. ذهن ما می تواند مرتبا افکار منفی و نگران کننده را باز تولید کند. امروز صحبت از افکار مثبت و منفی نیست صحبت هیجان های ترکیبی است. زمانی کاری را دوست نداریم و انجام نمی دهیم و زمانی از کاری لذت می بریم و انجام می دهیم. ولی گاهی کارهایی هم ترس و هم لذت را به همراه دارند در این وضعیت به طور موقت حس رضایت بوجود می آید ولی در دراز مدت حس ترس و اضطراب به بار می آید و به نظر من هر آدم عاقلی سبک سنگین کند متوجه می شود که تجربه لذتی موقتی که بعد از آن سختی و ناراحتی بوجود می آید ارزشش را ندارد.

نقش صدا و سیما می تواند بسیار مفید باشد

وی تصریح کرد: همه ما روش هایی داریم که به ما حس خوبی می دهند و موجب می شوند ما از آن رفتار و عملکرد حس خوبی به دست بیاوریم. در این شرایط نقش صدا و سیما می تواند بسیار مفید باشد. اگر برنامه هایی تفریحی و شاد و جذاب ارائه کند تا بخشی از این فضا را پوشش بدهد بسیار مفید خواهد بود. اینکه فکر کنیم نمی توانیم ده بیست نفری با هم باشیم ولی همین دو سه نفری که در کنار هم هستیم می توانیم دور هم باشیم با مرور خاطرات خوب می توانیم حس و حالمان را بهتر کنیم. در این دور همی هایی سه چهار نفره می توان بازی کرد و برنامه هایی تدارک دید و هر فعالیت مشترک لذت بخشی که هم از نظر فرهنگی ارتقا سطح فرهنگ ایجاد می کند و هم محبت و عشق و علاقه را بیشتر می کند را می توان در نظر گرفت. آدم ها به تعداد تجربیات شخصی خود می توانند پیشنهاداتی را ارائه بدهند که آن پیشنهادات فضا را شادتر و لذت بخش تر کند. وقتی دور هم نشسته ایم نظر سنجی کنیم که اگر چه کاری بکنیم بهتر است؟ اینکه چه فعالیتی را ترجیح می دهید؟ یعنی هر فعالیت ساده ای که می تواند حال همه را خوب کند. در همین فرصت نظرات هم را بشنوند و دیدگاه های هم را بگیرند. باید فکرمان را به کار بیندازیم و ببینیم چه کاری باید بکنیم که حس و حالمان را خوب کند و از آن لذت ببریم.

راهکاری برای بالا بردن ارتباط کلامی و ایجاد صمیمیت

دکتر اصغرنژاد در مورد اینکه امروز موبایل ها بسیاری از فعالیت های خانوادگی را تحت الشعاع قرار داده است برای این مساله چه فکری می توان کرد؟ گفت: این مساله ربطی به شب چله و دورهمی ها ندارد. کارکرد فضای مجازی همین است آدم های نزدیک را از هم دور کرده و آدم های دور را به هم نزدیک می کند. این باعث می شود آدم ها همدیگر را با کلام و نگاه و دست نوازش نکنند و صمیمیت و مراقبت و عشق و محبت لازم را برای هم نداشته باشند. من پیشنهاد می کنم در استفاده از این وسیله در جمع و دورهمی برخی از پیام های شخصی را که می توان در جمع خواند برای افراد خانواده بیان کرد من این کار را کرده ام مثلا پیامی دارم که می گوید به عقیده یونیسف سواد دانشی است که بتوانید با آن در زندگی خود تغییر ایجاد کنید و به گفته سعدی دو کس رنج بیهوده برده و سعی بیهوده کردند کسی که اندوخت و نخورد و کسی که آموخت و نکرد. منظور من این است که حتی اگر کسی به موبایل خود بسیار وابسته است و به اطلاعاتی که در گوشی دارد وابسته است حداقل می تواند از محتوایی که دارد استفاده کند و برای دیگران توضیح بدهد اینکه وقتی نکته جذاب و جالبی را می بینم برای اطرافیانم بخوانم می تواند راهکاری برای بالا بردن ارتباط کلامی و ایجاد صمیمیت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha