شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 304787

زعفران ادویه ای است که از گل کروکوس برداشت می شود. از زمان های بسیار قدیم به ویژه در خاورمیانه و یونان برای مصارف دارویی استفاده می شده است. تحقیقات مدرن از مزایای زعفران برای سلامتی برای شرایط مختلف از التهاب گرفته تا افسردگی پشتیبانی می کند. علاوه بر فواید سلامتی ، از زعفران ممکن است در رنگ ها ، عطرها و طعم دادن به غذاها نیز استفاده شود.

مزایای بی‌نظیر گرانترین ادویه در جهان

سلامت نیوز: زعفران ادویه ای است که از گل کروکوس برداشت می شود. از زمان های بسیار قدیم به ویژه در خاورمیانه و یونان برای مصارف دارویی استفاده می شده است. تحقیقات مدرن از مزایای زعفران برای سلامتی برای شرایط مختلف از التهاب گرفته تا افسردگی پشتیبانی می کند. علاوه بر فواید سلامتی ، از زعفران ممکن است در رنگ ها ، عطرها و طعم دادن به غذاها نیز استفاده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، زعفران گرانترین ادویه در جهان است ، دلیل آن هم دشوار بودن برداشت آن است. نخ های زعفران در گل کروکوس وجود دارد و برداشت آنها مشکل است ، زیرا هر نخ باید با دست برداشت شود. زعفران پس از برداشت ، خشک شده و به شکل نخ اصلی خود فروخته می شود و به صورت پودر در می آید ، سپس در محصولاتی مانند چای یا مکمل های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

زعفران یک گیاه دارویی قدرتمند است زیرا بیش از ۱۵۰ ترکیب شیمیایی دارد که برخی از آنها می توانند تأثیر زیادی بر سلامتی داشته باشند.

در اینجا برخی از مزایای زعفران برای سلامتی آورده شده است:

روحیه را بهبود می بخشد و با افسردگی مبارزه می کند

برخی تحقیقات نشان می دهد که زعفران می تواند از افسردگی جلوگیری کند.

یک بررسی پزشکی ۲۰۱۹ که شامل ۹ مطالعه در مورد تأثیر زعفران بر افسردگی خفیف تا متوسط بود نشان داد که ادویه جات “تأثیر قابل توجهی” در کاهش شدت افسردگی دارد.
    در یک بررسی پزشکی دیگر در سال ۲۰۱۹ مشخص شد که زعفران با SSRI ها ، اولین روش درمان افسردگی قابل مقایسه است. محققان دریافتند که به نظر می رسد دوزهای دارویی زعفران ، به صورت خشک ، عصاره و کپسول دار ، تنظیم کننده انتقال دهنده های عصبی ، از جمله سروتونین ، همان انتقال دهنده عصبی است که هدف SSRI ها افزایش مغز است.

التهاب را کاهش می دهد و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند

زعفران حاوی چندین آنتی اکسیدان است از جمله:

    کروسین
    سافرانال
    پیکروکروسین

آنتی اکسیدان ها به کاهش آسیب سلول و جلوگیری از آن کمک می کنند و خطر ابتلا به بیماری های خاص را کاهش می دهند. در مورد زعفران ، خاصیت آنتی اکسیدانی آن به آن کمک می کند تا التهاب را کاهش دهد ، یک بیماری که با بسیاری از بیماری ها در ارتباط است.

زعفران دارای خواص ضد التهابی قوی است که به بیماری هایی مانند بیماری قلبی ، چاقی ، آلزایمر و دیابت کمک می کند.

این مواد شیمیایی می توانند از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت کنند ، از جمله:

    بیماری آلزایمر: نشان داده شده است که کروسین با کاهش دژنراسیون در مغز به افراد مبتلا به آلزایمر کمک می کند.
    سرطان: نشان داده شده است که کاروتنوئیدها مزایای محافظتی در برابر سرطان و تشکیل تومور دارند و از درمان های سرطان مانند شیمی درمانی در مدل های حیوانی محافظت می کنند.
    بیماری قلبی: نشان داده شده است که زعفران کلسترول و چاقی را در مدل های حیوانی کاهش می دهد ، بنابراین تحقیقات نشان می دهد که احتمالاً می تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد. اگرچه برای اطمینان از این موضوع تحقیقات بیشتری در مورد انسان لازم است.
    دیابت: ارتباط کروستین با پیشگیری از مقاومت به انسولین ، شرایطی است که مقدم بر دیابت نوع ۲ است.

اگرچه زعفران به طور کلی در دوزهای مناسب برای استفاده کوتاه مدت یا هنگامی که در پخت و پز استفاده می شود ، ایمن در نظر گرفته می شود ، مهم است که قبل از شروع هر گونه مکمل گیاهی ، از جمله زعفران ، با پزشک خود صحبت کنید ، زیرا می تواند به طور بالقوه بر سلامتی شما تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال ، اگرچه دوزهای پایین ممکن است در دوران بارداری بی خطر باشد ، اما دوزهای زیاد زعفران ممکن است با سقط جنین مرتبط باشد ، بنابراین زنان باردار باید قبل از مصرف آن احتیاط کنند.

بر سلامت جنسی و تولید مثل تأثیر می گذارد

درمان اختلال عملکرد جنسی یکی از کاربردهای سنتی زعفران است. و برخی مطالعات نشان می دهد که زعفران می تواند سلامت جنسی و تولید مثل را بهبود بخشد.

    یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۰۸ نشان داد زنانی که روزانه ۳۰ میلی گرم زعفران مصرف می کنند ، در مقایسه با زنانی که دارونما دریافت می کنند ، علائم PMS کمتری را تجربه می کنند.
    یک مطالعه ۲۰۱۲ نشان داد که ۳۰ میلی گرم زعفران روزانه می تواند به خنثی کردن عوارض جنسی داروهای افسردگی SSRI در زنان ، از جمله عدم تحریک ، خشکی واژن و درد در هنگام رابطه جنسی کمک کند.
    یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۰۹ نشان داد که ۲۰۰ میلی گرم زعفران در روز می تواند تعداد و مدت زمان نعوظ را در مردان مبتلا به اختلال نعوظ افزایش دهد.

منبع: www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha