با گذشت دو هفته از آغاز نخستین واکسیناسیون عمومی اضطراری کووید 19 در جهان، علاوه بر انگلیس کشورهای دیگری همچون روسیه، چین، امریکا، کانادا، عربستان و بحرین هم شروع به تزریق واکسن کرده‌اند و امروز نزدیک به یک و نیم میلیون نفر از شهروندان این کشورها در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. البته باید به این تعداد بیش از دومیلیون‌نفری را هم که در کارآزمایی‌های بالینی واکسن‌های مختلف که در برخی گزارش‌ها تعداد آنها به بیش از 150 مورد می‌رسید، اضافه کرد.

واکسیناسیون یک و نیم میلیون نفر در جهان تا امروز

سلامت نیوز: با گذشت دو هفته از آغاز نخستین واکسیناسیون عمومی اضطراری کووید 19 در جهان، علاوه بر انگلیس کشورهای دیگری همچون روسیه، چین، امریکا، کانادا، عربستان و بحرین هم شروع به تزریق واکسن کرده‌اند و امروز نزدیک به یک و نیم میلیون نفر از شهروندان این کشورها در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. البته باید به این تعداد بیش از دومیلیون‌نفری را هم که در کارآزمایی‌های بالینی واکسن‌های مختلف که در برخی گزارش‌ها تعداد آنها به بیش از 150 مورد می‌رسید، اضافه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، حال در ادامه گزارش نگاهی به برنامه‌ کشورهای آغازکننده واکسیناسیون می‌اندازیم و از تعداد افراد واکسینه شده و واکسن‌های مورد استفاده در آنها سخن می‌گوییم.


واکسینه شدن 400 هزار انگلیسی در گام‌ نخست
18 آذرماه (8 دسامبر) بود که پس از ۱۰ ماه تحقیق و توسعه در خصوص واکسن کرونا عرضه واکسن به شکل سراسری در بریتانیا آغاز شد و اولین واکسن به مارگارت کینان، مادربزرگ ۹۱ ساله تزریق شد تا نام او به‌عنوان نخستین فرد دریافت‌کننده واکسن کرونا پس از تایید مقامات بهداشتی ثبت شود.
بریتانیا اولین کشور جهان بود که به واکسن مشترک شرکت آلمانی بیوان‌تک و فایزر آمریکا پروانه پخش داد و در اولین گام تنها ۸۰۰ هزار واحد واکسن دریافت کرد که برای ۴۰۰ هزار نفر کفایت می‌کند زیرا برای مصونیت کامل هر نفر به دو بار تزریق نیاز دارد. البته انتظار می‌رود این تعداد دوز واکسن کرونا تا پایان ماه به چهار میلیون افزایش یابد.
به گفته مقامات بهداشتی این کشور در ابتدای فرآیند ۵۰ کلینیک به‌عنوان مراکز واکسیناسیون در بریتانیا شروع به کار کرده‌اند تا افراد بالای ۸۰ سال به‌ویژه ساکنان و کارکنان آسایشگاه‌ها و برخی پرسنل بیمارستانی و درمانی را واکسینه کنند.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هم این رویداد را بزرگ‌ترین کارزار واکسیناسیون در تاریخ بریتانیا نامیده و گفته است که این روند با گام‌هایی کوچک شروع خواهد شد. به گفته جانسون دولت بریتانیا روی‌هم‌رفته ۴۰ میلیون دوز واکسن سفارش داده و انتظار دارد که آنها را در نیمه اول سال آینده میلادی دریافت کند.
البته ظاهرا روند توزیع واکسن در انگلیس با سرعتی که پیش‌بینی می‌شد به‌پیش نرفته است و مشکلات متعددی ازجمله زنجیره سرد مورد نیاز برای واکسن فایزر-بیوان‌تک و برو چندین مورد آلرژی در بین دریافت‌کنندگان واکسن، مشکلاتی را برای سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون پیش آورده است.
برای مثال سخنگوی فایزر به‌تازگی به نشریه وال‌استریت ژورنال گفته است که پخش واکسن به آن آسانی که ابتدا تصور می‌شد، نیست. افزون بر این نتایج مطالعات درمانی بیش‌ازحد انتظار به درازا کشیده است. به گفته این مقام فایزر، شرکت آمریکایی بر آن بود تا پایان سال جاری میلادی حدود ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تولید و پخش کند، اما گمان نمی‌رود که بتواند تا پایان سال بیش از ۵۰ میلیون بسته تحویل دهد؛ هرچند فایزر امیدوار است که در سال آینده میلادی بیش از یک میلیارد دوز واکسن تولید و عرضه کند.
ازاین‌رو وضعیتی که در بریتانیا پیش‌آمده در سایر کشورها نیز قابل‌مشاهده است زیرا پخش واکسن در آمریکا و اتحادیه اروپا هم آهسته پیش می‌رود و حتی برخی کشورها که پیش‌بینی می‌شد جزو اولین‌ها در شروع واکسیناسیون باشند هنوز اقدام به تزریق واکسن نکرده‌اند چراکه روند تایید و تحویل واکسن‌ها به‌کندی پیش می‌رود. برای نمونه دولت آلمان اعلام کرده است که در هفته‌های نخست سال نو میلادی شروع به واکسیناسیون خواهد کرد و در اولین نوبت هم تنها افراد اندکی واکسینه خواهند شد. ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان با ابراز امیدواری به اینکه در آستانه سال نو میلادی نخستین تزریق‌ها شروع شود، گفت: «در آلمان هم کادر درمانی و سالمندان از اولویت برخوردار خواهند بود و دولت تزریق واکسن را توصیه خواهد کرد و اجباری در کار نخواهد بود.»


صدور فرمان واکسیناسیون گسترده در روسیه
هرچند انگلیس نخستین کشوری لقب گرفت که یک واکسن کرونای خارجی را تایید و شروع به واکسیناسیون عمومی آن کرد، اما چین و روسیه هم جزو کشورهایی بودند که محصول تولیدی خود را زودتر از این کشور به شهروندان خود تزریق کردند.
روز 15 آذرماه (5 دسامبر) بود که روسیه اعلام کرد برنامه واکسیناسیون گسترده کووید ۱۹ را در کلینیک‌های خود در مسکو آغاز کرده است. واکسن «اسپوتنیک وی» محصولی بود که در اولین مرحله به کسانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند، تزریق شد. البته روسیه از واکسن «اسپوتنیک وی» که در ماه اوت به ثبت رساند در حالی برای واکسیناسیون شهروندانش استفاده می‌کند که هنوز در مراحل نهایی آزمایش‌های انسانی بود. سازندگان این واکسن کارایی آن را ۹۵ درصد عنوان کرده و گفته‌اند که هیچ عارضه جانبی مهمی ندارد و همچنان آزمایش‌های وسیعی بر روی آن در حال انجام است.
ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه که مایل است این کشور در واکسیناسیون گسترده در جهان پیشتاز باشد، فرمان اجرای طرح ملی واکسیناسیون داوطلبانه را صادر کرد. به گفته رئیس‌جمهور، طی روزهای آینده دو میلیون دوز واکسن کرونا در این کشور تولید خواهد شد.
پس از اعلام فرمان عمومی، مقامات این کشور خبر دادند که هزاران نفر برای دریافت دو دوز از واکسن «اسپوتنیک وی» ثبت‌نام کرده‌اند، اما هنوز مشخص نیست که روسیه چقدر می‌تواند واکسن تولید کند. هرچند تولیدکنندگان تنها انتظار دارند که تا پایان سال جاری میلادی دو میلیون دوز واکسن تولید شود.
سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو هم که برنامه گسترده واکسیناسیون را اعلام کرده بود، گفت: «این واکسن در مرحله اول به افرادی زده می‌شود که در مدارس، بخش درمانی و بخش خدمات اجتماعی به کار مشغول هستند.» به گفته او، یک سرویس آنلاین ثبتنام به ساکنان ۱۸ تا ۶۰ ساله مسکو که در مشاغل فوق هستند، اجازه می‌دهد تا زمانی را در ۷۰ محل تزریق واکسن در این شهر رزرو کنند. سوبیانین در وب‌سایت شخصی خود هم نوشت: «در پنج ساعت نخست توزیع واکسن 5 هزار نفر ازجمله معلمان، پزشکان و مددکاران اجتماعی برای دریافت آن ثبت‌نام کردند.»
بلافاصله پس از فرمان رئیس‌جمهوری روسیه، ستاد مقابله با کرونای مسکو اعلام کرد که توزیع واکسن «اسپوتنیک ‌وی» در 70 کلینیک پایتخت روسیه آغاز شده است. دولت هم در پیامی که به شهروندان واجد شرایط ارسال کرد بر تزریق رایگان واکسن کرونا تاکید نمود. هرچند تولیدکنندگان واکسن روسی میگویند که نتایج آزمایش نهایی نشان آنها می‌دهد این واکسن تا ۹۵ درصد بدن انسان را در برابر ویروس کووید ۱۹ ایمن می‌کند و قرار است دو نوبت تزریق این واکسن با هزینه کمتر از ۲۰ دلار در بازارهای بین‌المللی انجام شود، اما دانشمندان و محققان نسبت به روند انجام آزمایش‌های بالینی توسط روسیه و اقدام به واکسیناسیون گسترده پیش از دستیابی به نتایج نهایی در مورد اثربخشی واکسن «اسپوتنیک ‌وی» ابراز نگرانی و تردید کرده‌اند.


تزریق دو واکسن چینی بر روی یک‌میلیون نفر
در ظاهر اما دولت چین از همه جلوتر زده و اعلام کرده است که تابستان امسال مجوز استفاده از واکسن‌های تائید نشده را در مواردی که «اضطراری» ارزیابی شود، صادر کرده است. بنا بر اعلام مقامات این کشور دانشجویان یا کارکنانی که به خارج سفر می‌کنند و نیز افرادی مانند کارکنان بخش بهداشت و درمان واکسینه شده‌اند. مرجع این واکسن‌ها هم محصول تولیدی شرکت داروسازی سینوفارم چین بوده است. البته این شرکت اعلام کرده است که دو واکسن آزمایشی خود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را تاکنون به‌طور «اضطراری» بر روی نزدیک به یک‌میلیون نفر تزریق کرده است. بااین‌حال این شرکت دولتی تاکنون داده‌های آزمایش بالینی از میزان کارایی این دو واکسن را منتشر نکرده است.
لیو جینگژن، مدیرعامل شرکت سینوفارم در این خصوص گفته است: «واکسن‌های ما به نزدیک به یک‌میلیون نفر تزریق شده است و گزارشی مبنی بر اثرات جانبی شدید دریافت نکرده‌ایم و فقط علائمی معتدل در بدن دریافت‌کنندگان مشاهده شد.»
مدیرعامل شرکت سینوفارم تاکید کرده است: «تاکنون هیچ‌کدام از افرادی که واکسن به آنها تزریق شده، به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند. این در حالی است که طبق اعلام سینوفارم این افراد به بیش از ۱۵۰ کشور سفر کرده‌اند.»
شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین هم وعده داده است که واکسن‌های تولید شده در این کشور دارایی عمومی جهان خواهد بود. به گفته رئیس‌جمهوری چین واکسن‌های چینی در اختیار همه کشورهای درحال‌توسعه قرار خواهد گرفت.
ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که در شرایط کنونی از میان معدود واکسن‌هایی که مورد توجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته، سه مورد آن تولید چین است که از این میان دو شرکت به نام‌های «سینوواک» و «سینوفارم» واکسن خود را به‌صورت رسمی در این کشور ثبت کرده‌اند؛ بااین‌حال چین تاکنون برنامه‌ای برای واکسیناسیون عمومی اعلام نکرده و واکسن‌های تزریق شده در این کشور به‌صورت موردی بوده است.


تزریق نخستین واکسن کرونا در آمریکا
نخستین واکسن کرونا در آمریکا هم روز 24 آذرماه (14 دسامبر) تزریق شد. ساندرا لیندزی، پرستاری که در مرکز پزشکی یهودیان لانگآیلند نیویورک مشغول به کار است صبح روز دوشنبه نخستین واکسن کرونا را دریافت کرد. او پس از تزریق در مقابل دوربین‌های پخش زنده تلویزیونی گفت: «هیچ احساس متفاوتی نسبت به سایر واکسن‌ها نداشت، اما امیدوار است این آغازی بر پایان یک دوره دردناک در تاریخ باشد.» لیندزی افزود: «همین‌جا می‌خواهم به همه مردم اطمینان بدهم که این واکسن ایمن است؛ ضمن اینکه ما در میانه یک اپیدمی هستیم و همه باید سهم خودمان را ایفا کنیم.»
با تزریق نخستین واکسن کرونا در شهر نیویورک به یک پرستار، واکسیناسیون عمومی کووید ۱۹ در آمریکا شروع شد و این واقعه تاریخی در روزی روی داد که شمار جان‌باختگان این ویروس در آمریکا از مرز ۳۰۰ هزار نفر گذشت.
البته توزیع صدها هزار دوز واکسن کرونا تولیدی شرکت فایزر-بیوان‌تک از روز شنبه و تنها ساعاتی پس از صدور مجوز اضطراری آن از سوی سازمان غذا و دارو آغاز شده بود و ۱۵۰ بیمارستان در سراسر آمریکا هم از روز دوشنبه نخستین محموله واکسن را دریافت کردند. به گفته مقامات آمریکایی هر کدام از ۵۰ ایالت‌های این کشور دستورالعمل ویژه و اولویت‌بندی مشخصی برای توزیع واکسن کرونا در نظر گرفته‌اند و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی حدود ۶ میلیون نفر از سالمندان و کارمندان سیستم پزشکی نخستین دوز واکسن کرونا را دریافت کنند. مقام‌های ایالتی نیز می‌گویند که انتظار دارند حدود ۱۰۰ میلیون آمریکایی تا بهار سال آینده در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده باشند و این بزرگ‌ترین طرح واکسیناسیون عمومی در تاریخ آمریکاست.
بر اساس اعلام شرکت فایزر، این شرکت توافق کرده که تا ماه مارس آینده ۱۰۰ میلیون واکسن به آمریکا تحویل دهد. البته دولت آمریکا سفارش خرید ۲۰۰ میلیون دوز دیگر را هم به شرکت داروسازی مدرنا داده که در تلاشی مشترک با سازمان ملی بهداشت آمریکا واکسنی شبیه واکسن فایزر تهیه کرده است.


اهدای ۴۱۴ میلیون واکسن به کشورهای فقیر توسط کانادا
یک روز پس‌ازآنکه بریتانیا نخستین کشوری شد که تزریق عمومی واکسن تولیدی شرکت فایزر-بیوان‌تک را آغاز کرد، وزارت بهداشت کانادا هم از تایید این واکسن خبر داده و گفته واکسیناسیون عمومی در این کشور از هفته آینده کلید خواهد خورد. مقام‌های کانادا تایید این واکسن را یک گام اساسی در مبارزه این کشور با ویروس کرونا دانسته‌اند. بالاخره دولت اتاوا واکسیناسیون عمومی در این کشور را روز 15 دسامبر رسما آغاز کرد و ۱۴ مرکز تزریق واکسن در سراسر این کشور شروع به واکسیناسیون شهروندان کانادایی با واکسن فایزر-بیوان‌تک کردند. به گفته مسئولان کانادایی افراد ۸۰ سال به بالا، ساکنان آسایشگاه‌های سالمندان که ۷۱ درصد مرگ‌ومیر بیماری کووید در این کشور را تشکیل می‌دهند و پرستاران آنها، کادر درمان و بومیان در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار دارند.
به نوشته نیویورک‌تایمز، نخستین محموله واکسن‌ها ۳۰ هزار دوز بود که تا پایان ماه دسامبر به ۲۴۹ هزار دوز افزایش خواهد یافت. البته برخی از مناطق کانادا مانند نوناووت و یوکان ترجیح داده‌اند تا دست نگه داشته و از محصول شرکت مدرنا که برخلاف فایزر نیازی به نگهداری در دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر ندارد، استفاده کنند. به گزارش این نشریه، کانادا که جمعیت آن ۳۸ میلیون نفر است ۷۶ میلیون دوز واکسن از فایزر تهیه خواهد کرد و ۴۱۴ میلیون دوز نیز ظرف چند ماه از شرکت‌های دیگر خریداری می‌کند تا در اختیار کشورهای کم‌بضاعت قرار دهد.
همچنین برنامه اتاوا آن است که تا انتهای مارس (اوایل فروردین) ابتدا افرادی را که در صدر اولویت قرار دارند واکسینه کند و تا آن زمان دولت انتظار دارد ۴ میلیون دوز از فایزر و ۲ میلیون دوز از مدرنا تحویل بگیرد.


تزریق اولین واکسن فایزر در خاورمیانه
در خاورمیانه هم عربستان جزو اولین کشورهایی بود که شهروندان این کشور واکسن کرونای مشترک ساخت دو شرکت فایزر و بیوان‌تک را دریافت کردند. وزارت بهداشت عربستان سعودی به‌عنوان نخستین کشور دریافت‌کننده واکسن فایزر-بیوان‌تک در منطقه، از آغاز واکسیناسیون کرونا در این کشور خبر داد. آنطور که خبرگزاری آلمان، روز پنج‌شنبه ۲۷ آذرماه به نقل از وزیر بهداشت عربستان گزارش کرده، این خبر یک روز پس‌ازآنکه ریاض دو محموله بزرگ واکسن کرونا ساخت شرکت فایزر و بیوان‌تک را دریافت کرد، منتشر می‌شود. عربستان سعودی هفته قبل مجوز استفاده از واکسن کرونا ساخت مشترک دو شرکت فایزر آمریکایی و بیوان‌تک آلمانی را صادر کرد و روز چهارشنبه نخستین محموله را از این دو شرکت دریافت کرد. بلافاصله تصاویری از یک زن و یک مرد که در یک مرکز پزشکی در ریاض واکسن دریافت می‌کنند، در تلویزیون الاخبار منتشر شده است. بر اساس این گزارش، اندکی پس‌ازآن نیز توفیق الربیعه، وزیر بهداشت عربستان واکسن کرونا ساخت فایزر و بیوان‌تک را دریافت کرد. وزارت بهداشت این کشور از شهروندان عربستانی درخواست کرد تا از طریق یک اپلیکیشن برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند و بیش از ۱۵۰ هزار نفر طی ۲۴ ساعت برای دریافت واکسن کرونا در عربستان، ثبت‌نام کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha