دکترای تخصصی بهداشت حرفه‌ای در خصوص تأثیر استفاده نادرست از هندزفری و هدفون بر سیستم شنوایی انسان هشدار داد.

تأثیر استفاده نادرست از هدفون بر سیستم شنوایی

سلامت نیوز:دکترای تخصصی بهداشت حرفه‌ای در خصوص تأثیر استفاده نادرست از هندزفری و هدفون بر سیستم شنوایی انسان هشدار داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،آتنا رفیعی پور دکترای تخصصی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: مواجهه با سر و صدا بخشی جداناپذیر از زندگی امروز جامعه بشری است. انسانها در محیط های صنعتی، ترافیک، کنسرت ها و حتی در حین انجام برخی فعالیتهای اجتماعی مانند ورزش در باشگاه‌ها، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و یا در حین انجام برخی بازی های موبایلی ممکن است در معرض مواجهه با سطح غیر ایمنی از سر و صدا قرار گیرند.

دکترای تخصصی بهداشت حرفه‌ای  افزود: بر طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده می شود که در حدود 1/1 میلیارد نفر از جوانان و نوجوانان سراسر دنیا به دلیل گوش دادن به صداهای بلند در معرض خطر کم شنوایی قرار دارند. دلیل کاهش شنوایی در نیمی از این جمعیت که در کشورهایی با درآمد متوسط و بالا زندگی می کنند و غالباً در محدوده سنی 12-35 سال هستند، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند گزارش شده است.

رفیعی‌پور گفت: استفاده از وسایل پرتابل مانند هندزفری و هدفون برای گوش دادن به موسیقی در سالهای اخیر با رشد چشمگیری روبرو بوده است. رشد تکنولوژی و مدرنتیه و همچنین دستاوردهای جدید و طراحی های جذاب هدفون ها و هندزفریها بسیاری از جوانان و نوجوانان را در زمینه استفاده از این وسایل ترغیب می کند. این در حالی است که این موضوع ممکن است بدون نظارت صحیح والدین و یا آموزش کافی در خصوص اثرات استفاده طولانی مدت آنها با پیامدهای منفی سلامتی در آینده همراه باشد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن بررسی مطالعات منتشر شده نشان می دهد که برخی عادات فردی در کنار گوش سپردن به موسیقی با صدای بلند می تواند اثرات هم افزایی بر آسیب به سیستم شنوایی فرد داشته باشد. برای مثال رشد فزاینده استعمال دخانیات در میان جوانان و نوجوانان یکی از عادات اشتباه فردی است که می تواند تأثیر گوش دادن به اصوات بلند را بر کم شنوایی قوت ببخشد. علاوه بر آن برخی بیماری های زمینه ای مانند ابتلا به دیابت یا مصرف داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها نیز می تواند باعث تشدید کم شنوایی ناشی از مواجهه با سر و صدا شود.

دکترای تخصصی بهداشت حرفه‌ای گفت: از این رو می توان گفت که افزایش سطح دسترسی و استفاده از هدفونها و هندزفری های شخصی برای گوش دادن به موسیقی در کنار برخی الگوی رفتاری پر خطر و سابقه بیماری های زمینه ای می تواند نسل جوان را با خطر معلولیت شنوایی تهدید کند. این در حالی است که توانایی شنیداری به عنوان یکی از مهمترین حواس برای برقراری ارتباط با محیط پیرامون می باشد و طبیعتاً آسیب به آن می تواند منجر به کاهش تعاملات اجتماعی و به دنبال آن مشکلات روحی ناشی از احساس کناره گیری اجباری و کاهش ایمنی شود.

وی تصریح کرد: بنابراین با توجّه به غیرقابل برگشت بودن عارضه کم شنوایی، پیشگیری مهمترین راهکار حفاظت از سیستم شنوایی خواهد بود. از طرفی دو پارامتر مهم بر تأثیر صدا بر سیستم شنوایی، مدت زمان مواجهه و شدت صوت دریافتی است. پس بدیهی است که برای پیشگیری از ابتلا به معلولیت شنوایی بهتر است مدت زمان استفاده از هندزفری و هدفون را برای گوش دادن به موسیقی و یا سایر اصوات بلند محدود کرد. یافته های علمی نیز این موضوع را تأیید می کند و نشان می دهد که استفاده بیشتر از 15 دقیقه از هدفون یا هندزفری ها ممکن است تهدیدی برای سلامت شنوایی باشد. همچنین اخیراً اپلیکیشن هایی به سیستم عامل اندروید اضافه شده اند که افراد می توانند به کمک آن کیفیت صدای دریافتی را متناسب با شرایط شنوایی خود تنظیم کنند.

وی ادامه داد: از این رو با انجام تنظمیات مربوطه و نیز متناسب سازی درجه صدای دریافتی از گوشی تا حدودی می توان از سلامت سیستم شنوایی در برابر تنش های وارده محافظت نمود. علاوه بر آن دارندگان گوشی همراه باید تلاش کنند تا هندزفری و هدفون را به درستی و متناسب با راست و چپ بودن آن در گوش قرار دهند. زیرا جاگذاری صحیح این وسایل پرتابل تا حدودی بر کیفیت صدای دریافتی تأثیر می گذارد و لزوم افزایش صوت را کاهش می دهد. در پایان اگر علاقه مندان به شنیدن صداهای بلند در طول زمان علائمی نظیر سردرد بدون دلیل، وزوز در گوش یا کاهش در قدرت شنیداری خود را احساس کردند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و سعی کنند عادات فردی خود را اصلاح نمایند تا به این وسیله از سلامت شنوایی خود اطمینان حاصل کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha