چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 305056

چنین می اندیشند که آسم بیماری‌ای است که از دوران طفولیت شروع می شود اما ممکن است آسم در هر سنی بروز کند. برای بعضی از افراد آسم مشکل کوچکی است اما برای بعضی دیگر مشکل بزرگی محسوب می‌شود که با فعالیت‌های روزمره تداخل پیدا می‌کند و ممکن است به حملات آسم منجر شود.

هر آنچه باید درباره بیماری آسم بدانیم

سلامت نیوز:چنین می اندیشند که آسم بیماری‌ای است که از دوران طفولیت شروع می شود اما ممکن است آسم در هر سنی بروز کند. برای بعضی از افراد آسم مشکل کوچکی است اما برای بعضی دیگر مشکل بزرگی محسوب می‌شود که با فعالیت‌های روزمره تداخل پیدا می‌کند و ممکن است به حملات آسم منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،این امر می‌تواند برای زندگی فرد تهدید آمیز باشد. با وجود اینکه درمان‌های به‌ظاهر معجزه‌آسایی برای علائم آسم وجود دارد ولی آسم هنوز یک بیماری جدی و خطرناک است. البته با درمان مناسب، فرد بیمار می‌تواند به‌خوبی با این بیماری زندگی کند. با توجه به اهمیت موضوع، آفتاب یزد در این باره با دکتر عباس نعمتی، فوق تخصص ریه، دبیر انجمن فوق تخصص ریه ایران گفتگو کرده است.

وی در اینباره می‌گوید: بیماری آسم در جوامع گوناگون به عنوان یک مسئله جدی در زمینه سلامت محسوب می‌شود و دولت‌ها بودجه زیادی را سالانه جهت کنترل این بیماری هزینه می کنند. طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان میزان شیوع آسم در جوامع مختلف با یکدیگر متفاوت است اما در ایران براساس مطالعات مختلف انجام شده حدود هشت درصد است. دکتر نعمتی، بیماری آسم را اینگونه تشریح کرد: آسم یک بیماری مزمن التهابی تنفسی (راه‌های هوایی) است که با حملات خس خس، سنگینی سینه، تنگی نفس و تنگ شدن راه‌های هوایی ریه همراه است و بیشتر در شب‌ها و یا صبح‌های زود اتفاق می‌افتد و این حمله با درمان و یا بدون درمان قابل برگشت است.

این فوق تخصص ریه مطرح کرد: بیماری آسم در کودکان و نوجوانان نسبت به گروه‌های سنی دیگر، شایع‌تر است. این بیماری در پسرها قبل از بلوغ شایع‌تر از دختران است و در دختران بعد از بلوغ شایع‌تر است. وی عوامل مستعد کننده بیماری آسم را اینگونه مطرح کرد: عوامل بسیاری در بروز بیماری آسم و یا بدتر شدن آن دخالت دارند اما مهم‌ترین عامل آلرژی است که می‌تواند در ایجاد آسم و حملات آن تاثیر داشته باشد.

دکتر نعمتی ادامه اداد که عوامل دیگری که در بروز بیماری آسم دخالت دارند عبارتند از: آلودگی هوا، در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن، عفونت‌های تنفسی، استشمام بوهای مختلف.وی در پاسخ به این پرسش که " چه عواملی ریسک ابتلا به بیماری آسم را کاهش می‌دهند "، اظهار داشت: عوامل مختلفی می‌توانند ریسک ابتلا به بیماری آسم را کاهش ‌دهند که شامل زایمان طبیعی، شیر مادر، رشد و بزرگ شدن اطفال به طور طبیعی مانند بازی کردن در پارک و یا خاک و گل و... زیرا ثابت شده هر چقدر کودک به اصطلاح استریل‌تر رشد کند احتمال ابتلا به بیماری آسم در وی افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن متخصصین ریه ایران توضیح داد: راه تشخیص بیماری آسم آسان است. بیمارانی که با حملات تنگی نفس مراجعه می‌کند و در معاینه خس خس سینه مشاهده می‌شود تشخیص بسیار راحت است ولی همیشه تشخیص اینطور نیست و گاهی نیز تشخیص بیماری آسم مشکل می‌شود مانند مواقعی که فرد از تنگی نفس شدنش شکایت می‌کند ولی در معاینه تست تنفس نکته غیر طبیعی وجود ندارد و در این زمان از تست‌های دیگر تشخیصی کمک باید گرفت.دکتر نعمتی ادامه داد:

در مواقعی که فعلا بیمار فقط از سرفه‌های شبانه شکایت می‌کند و یا در مواجهه با یک عامل دچار تنگی نفس می‌شود و یا زمانی که فقط در اثر عفونت‌های تنفسی دچار تنگی نفس می‌شود، تشخیص بیماری آسم به سادگی امکان پذیر نمی‌باشد و باید از تست‌های تکمیلی کمک گرفت.دکتر نعمتی متذکر شد: یکی از عوامل ابتلا به بیماری آسم، وراثت است زیرا در خانواده‌هایی که یک نفر بیماری آسم دارد بقیه افراد خانواده از ریسک بالاتری جهت ابتلا به بیماری آسم برخوردار هستند.وی در مورد درمان بیماری آسم بیان کرد:

" آسم" یک بیماری مزمن است و با بیماری‌های مزمن دیگر مانند دیابت، فشار خون و... تفاوتی ندارد و بیمار تقریبا بایستی همیشه دارو مصرف کند. این فوق تخصص ریه مطرح کرد: داروهای استنشاقی، امروزه بهترین دارو برای درمان بیماری آسم هستند زیرا باید به مقدار کم استفاده شود و عوارضی ندارند یا عوارض آن خیلی کم است. در نتیجه داروهای استروئیدهای استنشاقی بایستی به طور روزانه مصرف شود و چنانچه علیرغم درمان فوق بیمار هنوز علامت تنفسی دارد بایستی یک داروی گشاد‌کننده نیز برایش تجویز شود.

وی ابراز داشت: باید بدانیم که وقتی از کنترل بیماری آسم صحبت می‌کنیم بایستی بیمار بدون علامت تنفسی باشد و حمله تنگی نفس رخ نداده باشد نه اینکه منتظر بمانیم حمله تنگی نفس اتفاق بیفتد و بعد درمان کنیم. دکتر نعمتی خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم درمورد بیماران آسم، علایم شبانه آن است زیرا چنانچه با مصرف دارو علایم شبانه اعم از تنگی نفس و یا سرفه‌های شبانه وجود دارد بایستیمجددا به پزشک مراجعه شود تا اقدامات درمانی دیگری توصیه شود.اینفوق تخصص ریه هشدار داد:

متاسفانه بسیار مشاهده شده است که خانم‌های بارداری که به آسم مبتلا هستند، در این دوران داروهای خود را به دلیل ترس از غیر طبیعی شدن روند رشد جنین قطع می‌کنند و دچار حملات تنفسی می‌شوند و حتی علیرغم بروز حملات آسمی در برخی موارد نیز حتی دارو مصرف نمی‌کنند.وی افزود: مطالعات مختلف محققان نشان داده است که در خانم‌های بارداری که مبتلا به آسم هستند، عوارض و خطرات عدم مصرف دارو بیشتر از مصرف دارو می‌باشد و تنگی نفس در خانم‌های حامله بیشتراز مصرف دارو برای جنین مضر است در نتیجه خانم‌های بارداری که مبتلا به آسم هستند با مراجعه به پزشک متخصص می‌توانند از داروهای استنشاقی که در حاملگی کم ضرر است، استفاده نماید.

دبیر انجمن متخصصان ریه ایران در پاسخ به این سوال که " چگونه از حملات آسم وافزایش علایم آن جلوگیری کنیم"،می گوید: به طرق مختلف می‌توان از بروز حملات آسم وافزایش علایم آن جلوگیری کرد که مهمترین آنها عبارتند از تزریق واکسن آنفلوآنزا، در زمان‌های آلودگی هوا در منزل بودن،عدم برخورد با هرگونه مواد شیمیایی مانند نفت، گازوئیل، بنزین، شوینده ها،وایتکس، حشره کش ها، پوشاندن دهان و بینی با شال در هوای سرد، جلوگیری از برخورد مستقیم با هوای سرد مانند کولر یا هر خنک‌کنندهدیگر. وی توصیه کرد: در شرایطی که بیمار علیرغم مصرف دارو دچارحمله تنفسی می‌شود باید گفت، داروی تجویز شده روزانه برای بیمار کم است و نیاز به افزایش آن است.

دکتر نعمتی توضیح داد که مقدار قابل توجهی از افراد مبتلا به آسم وقتی پس از مصرف دارو‌های استنشاقی، بیماری شان کنترل شد مبادرت به قطع دارو می‌کنند که باعث این می‌شود که مجددا علایم این بیماری بروز می‌کند لذا بایدحتی در زمان‌هایی که علایم بیماری توسط دارو‌های استنشاقی قابل کنترل است، بیمار مراجعه به پزشک خود را کم کند نه اینکه قطع شود.

این فوق تخصص ریه در پایان گفت: حداقل دفعات مراجعه به پزشک حتی وقتی بیمار مبتلا به آسم احساس دشواری در تنفس ندارد، دو تا سه ‌بار در هر سال است.لازم است بدانید آسم راه درمان قطعی ندارد و فقط می‌توانیم با انجام چکاپ‌ها مکرر و توجه به توصیه‌های پزشک از پیشرفت آن جلوگیری کنیم.

توصیه‌های کرونایی برای مبتلایان به آسم

یک فوق تخصص آلرژی و استادیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در زمان ویروس کرونا خطرناک باشد، رها کردن بیماری زمینه‌ای است. متاسفانه برخی افراد مبتلا به آسم، به دلیل ترس از کرونا ویزیت‌های مرتب ماهانه خود را انجام نمی‌دهند، این روند باعث می‌شود که بیماری آنها شدت پیدا کند.

نرگس اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: افرادی که بیماری آسم دارند، در شرایط فعلی کرونا دچار سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه می‌شوند باید حتما به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرند زیرا اگر بیماری این افراد کنترل شود هنگام ابتلا به کووید ۱۹، بسیار راحت‌تر درمان خواهند شد.او گفت: فاکتور‌های دیگری مانند چاقی و دیابت و بیماری‌های قلبی وجود دارند که می‌توانند برای بیماری کرونا پرخطر باشند. معمولا حملات بیماری آسم در فرد به صورت سرفه، خس خس و تنگی نفس بروز می‌کند.

ما به خاطر کرونا دارو‌های کورتون را برای افراد دارای بیماری آسم قطع نمی‌کنیم.این فوق تخصص آلرژی و استادیار دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: تنها توصیه‌ای که می‌توان به این افراد کرد این است که با پزشک خود در ارتباط باشند و بیماریشان را کنترل کنند تا دچار حملات آسمی نشوند. او گفت: حملات آسم اغلب یک علت تشدید‌کننده دارد که ناشی از مصرف نکردن دارو، استرس، مواجهه با مواد آلرژیک اتفاق می‌افتد، به همین دلیل کرونا هم می‌تواند یک عامل تشدید‌کننده باشد.

اگر فرد مبتلا به کرونا دارای علامت‌های پررنگ‌تری مانند تب و بدن درد، علائم گوارشی باشد، در صورت کنترل نکردن بیماری، ممکن است جان خود را از دست بدهد.معمولا درمان برای حملات آسم سریع‌تر اتفاق می‌افتد و اگر فرد درمان مناسبی دریافت نکند یا سابقه خانوادگی داشته باشد، باید علائم کرونای او بررسی شود. اگر کرونا بدون علامت باشد، مشکل فرد انتقال خواهد بود و توصیه می‌کنیم قرنطینه را حتما رعایت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha