محققان به روشی دست یافته اند که با قرار دادن لوله ای داخل سوراخ بینی برای از بین بردن حس بویایی، توانسته اند روشی ساده و بدون دارو برای کاهش وزن پیدا کنند.

بو نکشید تا لاغر شوید

سلامت نیوز: محققان به روشی دست یافته اند که با قرار دادن لوله ای داخل سوراخ بینی برای از بین بردن حس بویایی، توانسته اند روشی ساده و بدون دارو برای کاهش وزن پیدا کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از دیلی میل، افرادی که روزانه به مدت 5 تا 12 ساعت و به مدت سه ماه از این روش استفاده کنند و همزمان رژیم غذایی برای لاغری را دنبال کنند، دو برابر بیشتر از کسانی که تنها رژیم های غذایی سرسختانه را دارند در کاهش وزن موفق می شوند. آنها در طول این سه ماه شیرینی و نوشابه های گازدار کم تری مصرف کردند.

پژوهشگران معتقدند که با هدایت رو به بیرون هوایی که از طریق بینی استنشاق می کنیم از طریق لوله ای توخالی به طول 5/2 سانتی متر، می توان مانع از تحریک اشتها در افراد چاق شد.

از هر 4 انگلیسی، یک نفر در گروه افراد چاق قرار می گیرد که همین امر احتمال ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها را افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد که چاقی امید به زندگی را حدود 6 سال کاهش می دهد.

رعایت رژیم های کاهش وزن در طولانی مدت دشوار بوده و بیش از 95 درصد افرادی که به امید کاهش وزن به این رژیم ها رو می آورند سرانجام دوباره به وزن قبلی برمی گردند. داروهای ضد چاقی در داروخانه ها وجود دارند اما مدفوع شل، سردرد و سنگ صفرا از جمله عوارض آنها به شمار می روند. برخی هم برای لاغر شدن خودشان را به تیغ جراحی می سپارند.

اما یک شرکت استارتاپی مدعی شده است که با روش ساده می تواند ارتباط میان حس بویایی و اشتها را قطع کند. یکی از عوامل افزایش اشتها، بویی است که از غذاها به مشام می رسد و نتیجه آن ترشح بزاق است که هورمون های گرسنگی و احساس سیری را ترشح می کند. از سوی دیگر، حس بویایی در زمان گرسنگی تشدید می شود و این مسئله در اضافه وزن و چاق شدن افراد مؤثر است.

دستگاهی که محققان ابداع کرده اند، از نوعی سیلیکون نرم ساخته شده که از آن در ساخت لنزهای تماسی چشم استفاده می شود. لوله های ساخته شده از این سیلیکون هوایی را که با بینی تنفس می کنیم، از قسمتی از مجاری بویایی که بافتی در بالای حفره بینی و دربرگیرنده سلول های عصبی انتقال دهنده بوها به مغز است، بیرون می کشد.

محققان هر کدام از این لوله ها را داخل یک سوراخ بینی وارد می کنند که هوا را دوباره به ناحیه پشت بینی، در نقطه ارتباط بینی و حلق منتقل کرده و سلول های عصبی را که مسئول تشخیص بو هستند، فریب می دهد.

یافته ها نشان می دهد که استفاده از این لوله ها حس بویایی را تا یک سوم کاهش می دهد و در کاهش 26 درصدی وزن افرادی که از این روش استفاده کرده اند، مؤثر بوده است. به گفته محققان، در افراد 50 سال به بالا، با کاهش طبیعی حس بویایی کاهش وزن بیشتر اتفاق می افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha