وی افزود : «با توجه به اینکه میزان ورودی بیمارستان به کمتر از یک چهارم رسیده و مرگ و میر به یک سوم رسیده خبر خوبی است اما باید برگردیم به تجربیاتی که در این مدت داشتیم .»

مهمترین عامل سرایت کرونا در کشور/ورودی بیمارستان به کمتر از یک چهارم و مرگ و میر به یک سوم رسیده/محدودیت های شبانه کم هزینه تر و موثرترین راه مقابله با کرونا

سلامت نیوز:دکتر علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران، گفت:« تشکر می کنم از همه مردم که در بحث رعایت پروتکل ها بسیار دقت کردند. البته توام با تغییر سبک زندگی بوده اما نتیجه این تلاش باعث شده هموطنان زیادی از کشور عزیزمان در صحت و سلامت باقی بمانند.»

به گزارش سلامت نیوز، وی افزود : «با توجه به اینکه میزان ورودی بیمارستان به کمتر از یک چهارم رسیده و مرگ و میر به یک سوم رسیده خبر خوبی است اما باید برگردیم به تجربیاتی که در این مدت داشتیم .»

رئیسی در ادامه گفت : « در اواخر اردیبهشت شرایط ما خوب بود اما درصد رعایت پروتکل ها به 27 درصد رسید و شاهد خیز مجدد بیمای بودیم بعد از آن در مهرماه بحث زدن ماسک که الان عمومی شده و رعایتی که مردم کردند جای تقدیر و تشکر دارد .»

وی گفت :« تجمعات در زیر یک سقف و تجمعات در فضایی که تهویه مناسبی ندارد می تواند مهمترین عامل سرایت بیماری در سطح کشور باشد.»

رئیسی با بیان اینکه : «بیش از 400 شهر در وضعیت زرد قرار گرفتند و حدود 43 شهر در وضعیت نارنجی هستند»، خاطر نشان کرد :« 18 شهر مربوط به استان مازندران است که نشان می دهد این استان که خیز سوم آن شروع نشده بود، شروع شده و مردم باید مراقب باشند  البته این به این معنی نیست سایر استان ها مشکل ندارند به محض این که پروتکل ها را رعایت نکنیم قطعا بیماری خیز برخواهد داشت و میزان مرگ و میر بعد از دو سه هفته بالا خواهد رفت .»

رئیسی گفت :« چند نگرانی وجود دارد ، نکته اول با توجه به سرد شدن هوا قطعا درب و پنجره ها بسته است و تهویه مناسب وجود ندارد لذا باید مراقبت شود که دورهمی خانوادگی را به حداقل برسانیم و یا حذف کنیم. نکته دوم این است که تجربه ثابت کرده هر وقت شهرها زرد می شود چون محدودیت ها کم می شود ساده انگاری و جهش دوباره داریم .نکته سوم ویروس انگلیسی است که باید پروتکل ها را جدی بگیریم و اجازه ندهیم تجمعاتی رخ دهد که باعث شیوع بیماری شود.»

رئیسی در پاسخ به این سوال که :« با توجه به اخبار ضد واکسن با عناوینی نظیر سرانجام خرید واکسن کرونا و همچنین اظهاراتی که مطرح شده مبنی بر اینکه تا پایان دی اولین محموله را خواهیم داشت پیش بینی می کنید واکسن کرونا چه قیمتی خواهد داشت و  آیا تا پایان 99 می توانید پیش بینی کنید یکسری از مردم واکسینه شوند ؟ گفت : «اظهارات ضد واکسن ، اظهارات ضد علم و تکنولوژی است که در کشور حتی شاهد بودیم کتاب مرجع پزشکی را هم سوزانده اند یا در تاریخ افرادی در زمان امیرکبیر افراد با واکسن ابله مقابله می کردند که اگر واکسن را بزنید شیطان و جن وارد بدنتان می شود .البته این فقط مختص به ایران نیست در امریکا هم یکسری گروه ها با واکسن زدن مخالف هستند.»

وی افزود :« بطور کلی دو نوع مخالفت وجود دارد برخی می گویند به این واکسن اطمینان نداریم که نمی زنیم یک عده ای هم هستند که کلا با واکسن مخالف هستند اما  من فکر می کنم زمانی که  برای تولید و خرید واکسن برنامه ریزی و اقدام می کنیم این اظهارات هیچ تاثیری در برنامه ریزی ما نخواهد داشت.»

وی خاطر نشان کرد :« البته واکسن اجباری نیست واکسنی مثل واکسن کرونا را باید در دسته بندی واکسن هایی مثل آنفلوانزا به آن نگاه کنیم که افراد پرخطر می زنند و اجباری نیست. یکسری از واکسیناسیون ها روتین کشور است مثل فلج اطفال و ب ث ژ که اجباری است اما در مورد واکسن کرونا کسانی که نمی خواهند واکسن نزنند، می توانند نزنند .»


رئیسی افزود :« درباره خرید و واردات واکسن کرونا ما باید بتوانیم واکسنی را وارد کنیم که مورد اطمینان باشد که هم در صحبت های رییس جمهور  و هم وزیربهداشت این نکته بوده است .»

وی با اشاره به این نکته که : « کشور ما یک سیاستگذار است و نپذیرفت که واکسن آزمایشی بزند و دو شرط گذاشت که واکسن باید یا تولید داخل خود باشد یا با کشور دیگر تکنولوژی واکسن وارد کشور شود و در فازهای مختلف داوطلبین شرکت کنند. » خاطر نشان کرد:«مهمترین راه پیگیری برای تامین واکسن، صندوق کووکس است که 70 کشور دنیا جمع شدند. آنها واکسن را از سازمان جهانی بهداشت می گیرند و به این صندوق می ریزند که به سایر کشورها توزیع عادلانه کنند.»

رئیسی خاطر نشان کرد :« واکسن در دنیا بین 2/99  تا 44 دلار قیمتش است . درباره واکسنی که وارد کشور ما خواهد شد بحث قیمت مطرح نیست ولی واکسنی که وارد می شود قطعا زیر ده دلار می باشد .»

وی گفت :«تامین 15 میلیون و 800هزار دوز واکسن کرونا را از کووکس پیگیری می کنیم . پولی که باید واریز می شد نهایی شده و امیدواریم قبل از سال 1400 بتوانیم تعدادی واکسن وارد کنیم که براساس اولویتی که وجود دارد واکسیناسیون را شروع کنیم.»

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه: « محدودیت ها و همچنین محدودیت های منع تردد شبانه تا کی ادامه پیدا می کند؟و مهمترین عامل کاهش مرگ و میر در چند وقت اخیر چه بوده است؟ گفت: « باید برگردیم به اصل اینکه چرا محدودیت گذاشتیم .محدودیت به خاطر این ایجاد می شود که ما از آن شاخص ها و فاکتورهایی که باعث شیوع بیشتر بیماری می شود جلوگیری کنیم .اگر محدودیت های شبانه مورد نظر است برآوردی که تمامی روسای دانشگاه ها کردند این بود که کم هزینه ترین و موثرترین عاملی که مانع دورهمی های خانوادگی می شود همین محدودیت های شبانه بوده است .»

وی افزود: «ما باید مراقبت کنیم، وضعیت اقتصادی مان مانند دیگر کشورها نیست ، ما تحریم هستیم .باید تشکر کنم از بازاریان و کسبه ها و اصناف که متحمل فشار اقتصادی زیادی شدند و سهمشان در کاهش مرگ و میر بسیار چشمگیر است.آنها پا به پای کادر درمان و مردم بودند و نباید فراموش کنیم فردی که زندگی اش به شغلش وابسته است شغلش را تعطیل کرده است. محدودیت ها تا زمانی که موثر باشد ادامه دارد.»

رئیسی گفت :« در فصل زمستان با توجه به سرد بودن هوا معمولا تهویه مناسب وجود ندارد و افراد دور هم جمع می شوند که باعث می شود میزان انتشار بیماری بیشتر شود که این محدودیت ها تاثیر مثبت در کاهش دورهمی خانوادگی دارد لذا ادامه خواهد داشت. قبلا در شهرهای قرمز و نارنجی محدودیت داشتیم ولی در حال حاضر در کل کشور محدودیت های شبانه اجرا می شود.»

وی گفت :« یکی از مهمترین بحث هایی که در پاندمی کرونا وجود دارد بحث تغییر سبک زندگی است. بسیاری از عادات و رفتارها را دیگر نداریم، برخی از تغییر سبک زندگی ها موقت است و مربوط به کرونا است که البته شاید با پایان یافتن کرونا این سبک زندگی هم ادامه پیدا کند. اگر خاطرتان باشد سال 97 فصل آنفلوانزا کسی ماسک نمی زد .حتی اگر سرماخورده بود روبوسی می کرد و دست می داد که الان این رفتار را نداریم. این رفتارها باید جزو سبک زندگی باشد و رعایت شود. »

وی گفت :« تا پایان امسال محدودیت های تردد شبانه ادامه خواهند داشت.در حال حاضر میزان ورودی بیمارستان ها حدودا یک چهارم شده ولی 6 هفته پیش روزانه بالای 2600 بستری مثبت در بیمارستان ها داشتیم اما در حال حاضر  به 700 نفر بستری رسیده است.»

رئیسی خاطرنشان کرد :« اگر برگردیم به قبل از بستری ،حجم مراجعین سرپایی ما افت پیدا کرده و به دنبال آن میزان بستری و مرگ و میر کم شده است. این 600 بستری که طی این چند روز اتفاق افتاده است . یک هفته است که میزان بستری ما زیر هزارنفر شده است. نتیجه آن دو هفته دیگر خود را نشان میدهد. اگر با همین روش پیش رویم میزان مرگ و میر باید پایین تر بیاید. چیزی حدود 850 نفر بیمار بدحال داریم که متاسفانه مرگ و میر در میان آنها بالاست. اگر یک بازه ده روزه در نظر بگیرید قطعا مرگ و میر باید به زیر 90 نفر در روز برسد.»

رئیسی درباره عوامل موثر بر کاهش بستری و مرگ میر ناشی از کرونا گفت: « یادمان باشد هیچ عاملی به تنهایی در کاهش کرونا موثر نیست. در مهرماه میزان تست ها را از 22 هزار تست به بالای 40 هزار تست رساندیم. 14 ابان 64 شهر را قرمز با محدودیت شدید اعلام کردیم. یک اذر 160 شهر را قرمز اعلام کردیم و نیمه دوم اذر شاهد افت بیماری بودیم که بعد از ان طرح شهید قاسم سلیمانی را هم اجرا کردیم که این عوامل باعث شده میزان رعایت پرتکل ها بالای 86 درصد برسد که خروجی آن مدیریت بیماری می شود. هرکدام از این عوامل مخدوش شود قطعا دوباره پیک خواهد داشت. کشورمان مستعد است که در اواخر بهمن و اسفند دچار پیک مجدد بیماری شود.»

رئیسی  در پاسخ به سوالی درباره آزمون های مدارس به صورت حضوری، گفت:« در این زمینه چند پیشنهاد وجود داشت بحث بازگشایی برای پایه های اول و دوم بود که در ستاد مورد قبول واقع نشد. درمورد ازمون ها واگذار شد به ستاد استانی ستاد مقابله با کرونای استان ها مبنی بر اینکه ازمون هایی که جنبه امتحان نهایی دارد با شیوه نامه ها و رعایت پروتکل ها اجرا شود .فرقی که دانش اموزان با دانشگاهیان دارند این است که به دانشگاهیان اجازه برگزاری حضوری آزمون را نمی دهیم چون خوابگاه باعث انتشار بیماری می شود اما دانش اموزان در محل بومی خود هستند. با این وجود ستادهای استانی تصمیم گیری خواهند کرد. بحث ازمون حضوری با شیوه نامه ها به شرطی که رعایت شود موردی ندارد .»


وی با بیان اینکه :«چهار فاز تعریف شده که براساس تعداد واکسنی که به دست ما می رسد بستگی دارد قبل از سال چقدر واکسن به دست ما برسد که توزیع کنیم. همه باید بدانند سیستم توزیع  واکسن به چه صورتی است. اولویت بندی کاملا مشخصی داریم که هفته اینده در اختیار عموم مردم قرار می گیرد.» گفت: « ما اولویت های تزریق واکسن را آماده کردیم که شنبه در ستاد ملی مطرح خواهیم کرد که راهنمای اولویت بندی توزیع واکسن کووید -19 در ایران است که به طور کامل بررسی شده انشاالله در ستاد کرونا مصوب شده و عمومی خواهیم کرد.در تمام دنیا واکسیناسیون کرونا براساس اولویت های تقریبا مشترک است. برای توزیع واکسن. افراد در معرض آسیب از جمله کادر بهداشت و درمان که مستقیم با کرونا در ارتباط هستند، سالمندانی که در خانه سالمندان هستند یا سالمندان بالای 60 سال، افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند یا افرادی که شیمی درمانی می شوند و یا چندین بیماری زمینه ای دارند افرادی هستند که در اولویت دریافت واکسن کرونا هستند.»

وی در پاسخ به این سوال که: « نیاز کل کشور برای واکسن کرونا چقدر است و آیا امکان دارد اگر واکسن دیر توزیع شود اکثر افراد بر اثر ابتلا انتی بادی در بدن داشته و نیازی به واکسن نباشد، گفت : « به هیچ وجه. تفکر ایمنی جمعی با گرفتن کرونا و ویروس را نه اخلاقی می دانیم و نه طرفدار آن هستیم و نه آن را تایید می کنیم .دنبال چنین سیاستی که بگذاریم همه مبتلا شوند تا ایمنی جمعی ایجاد شود نیستیم. اما فرض کنید یک گروه اولویت دار را واکسن بزنیم اگر این فرد طی یکی دو ماه گذشته بیمار شده و خوب شده از اولویت واکسیناسیون خارج می شود.زمانی که می گوییم سالمند اگر مبنا را بالای 60 سال بگذاریم حدود 8 میلیون نفر بالای 60 سال در کشور داریم یک میلیون نفر هم کادر بهداشت و درمان کرونا هستند. افراد پرریسکی داریم مثلا فرض کنید کسانی که در کار تغسیل هستند و با اجساد کرونایی ها سروکار دارند جزو اولویت ها هستند که باید واکسن به آنها تزریق شود. بیماران شیمی درمانی، صعب العلاج ،سرطانی، جانبازان تنفسی یا جانباز بالای 50 درصد و بقیه جانبازان دراولویت دریافت واکسن هستند که این جمعیت به ده میلیون نفر می رسد.»

رئیسی از گروه های پرریسک دیگر اینگونه نام برد: « برخی مشاغل از جمله معلمان، نیروی انتظامی ، زندان ها و مراکزی که تراکم وجود دارد و مشاغل پرریسک هستند جزو اولویت دریافت واکسن هستند. اگر بخواهیم بدانیم حد ایده ال برای واکسیناسیون چقدر است ، حداقل باید 21 میلیون نفر در کشور را واکسن بزنیم که اگر ضرب در دو کنیم می شود 42 میلیون دوز . چون برای هر فرد باید دو دوز واکسن کرونا تزریق شود. اگر ما فقط سه میلیون دوز واکسن داشته باشیم ابتدا به افراد های ریسک تزریق می کنیم بنابراین فرمول واکسیناسیون کاملا آماده است. هیچ کسی خارج از سیستم نمی تواند واکسیناسیون شود.»


وی گفت: « چند شرکت دانش بینیان بر روی واکسن کرونا کار می کنند. واکسن نوترکیب که در انستیتو رازی دنبال می شود در حال حاضر در فاز پری کلینیکال است و امید داریم ظرف چند هفته آینده بتواند وارد فاز انسانی شود و مجوز آن را بگیرد. اما اگر بخواهیم یک ویژگی این واکسن را بگوییم این است که واکسن ها ی نوترکیب شانس تولید انبوهشان خیلی بالاست. در مورد تزریق واکسن ایرانی که انجام شد پلتفرم واکسن تزریق ویروس غیرفعال است که تجربه واکسن سازی آن در کشور بر روی واکسن های دیگر را داشتیم و بر روی سه نفر تزریق شده است.»

رئیسی گفت : « هدف از فاز یک انسانی واکسن کرونا اثربخشی واکسن نیست بلکه واکنش بدن انسان به واکسن است. هدف از فاز یک اطمینان از ایمن بودن واکسن است بنابراین ارزیابی که در فاز یک انجام می دهیم بیشتر بحث ایمنی آن است ممکن است اگر واکسن ایمن نباشد شوک بدهد. 72 ساعت بعد خیلی مهم است. خوشبختانه براساس گزارش های موجود این افراد هیچ عارضه ای تا الان ندارند .دوز بعدی 14 روز بعد تزریق و 28 روز بعد اثرات واکسن سنجش می شود و سپس 56 نفری که در نوبت تزریق هستند واکسن به آنها تزریق می شود.»

وی افزود :« فازهای بعدی هم در چند صد نفر باید تزریق شود. در فاز سه بالای چند هزار نفر تزریق انجام می شود و بعد از آن به سمت تولید انبوه می رویم. البته این نکته را باید مد نظر داشته باشیم که هیچ واکسنی در دنیا نداشتیم که ظرف یکسال تولید شود اما به خاطر وضع اضطراری که وجود داشت سازمان جهانی بهداشت مجوز اضطرار داده است. بعضی از کشورها که واکسن کرونا را تولید می کنند فاز یک و دو را تلفیق کردند که بتوانند سریع تر به تولید واکسن برسند. یک فازی در واکسن وجود دارد که درباره هیچ واکسن کرونا انجام نشده فاز مراقبت است که بعد از اینکه واکسن تزریق شد طی دو سه سال بعد مرتب چک می کنند که آیا عوارضی داشته است یا نه ولی فعلا این فاز را نداریم. امید داریم اگر این واکسن به طور دقیق پیش رود در اواخر بهار به مرحله تولید برسد. البته باید گفت هر ازمایشی به خاطر این است که نتایج آن دربیاید ممکن است ازمایشات موفقیت آمیز نباشد. »

وی گفت:« در مورد ویروس انگلیسی باید گفت به طور کلی این ویروس، ویروس بدی است و در قسمتی جهش صورت گرفته که میزان چسبندگی ویروس به سلول را بالا برده است که بسیار خطرناک است .یک سلول را در نظر بگیرید هزاران ویروس باید به سلول حمله کند این جهش باعث شده اگر ده ویروس به سلول حمله کند به سلول می چسبد و 70 درصد سرایت ویروس بالاتر رفته است.»


رئیسی در پاسخ به این سوال که :« محدودیت ها و طرح شهید سلیمانی باعث شده بار بیماری کاهش پیدا کند اما به نظر می رسد این هماهنگی در استان مازندران اتفاق نیفتاده است آیا اجرای پزشک خانواده در مازندران مانعی برای اجرای طرح محله محور شهید قاسم سلیمانی بوده است؟ گفت:« در استان های شمالی بعد از اینکه در سراسر کشور اواسط اذرماه روند کرونا نزولی شد در سه چهار استان روند نزولی نشد از جمله "اردبیل، گلستان، گیلان و مازندارن" اما بعد از گذشت دو هفته اردبیل به سرعت کاهش امار داشت،   گلستان هم نسبتا بهتر و گیلان هم تقریبا کاهش امار ابتلا را داشتیم و اما در اخر در مازندران روند ثابتی است. همیشه باید برگردیم به اصول نگاه کنیم هر موقع ویروس شیوع پیدا می کند اتفاقی که افتاده این است که یک جای کار می لنگد شاید نظارت ها یا بحث محدودیت ها خوب اجرا نشده است اما آیا مازندران هم چنین بوده یا با بحث پزشک خانواده ارتباط داشته است؟ ما دو استان در سطح کشور داریم می بینیم که پیک سوم نداشتیم یک استان مازندران و دیگری هرمزگان که هرمزگان این پیک را رد کرد و تنها استانی است که پیک سوم کرونا را نداشته است و امار کرونا در آن پایین تر می آید. در مازندران آیا دورهمی های خانوادگی را در شب یلدا رعایت نکردند؟ ما تیمی اعزام کردیم .عوامل زیادی دخیل است الان در مازندران فصل چیدن پرتغال و کیوی است. می بینیم که بیشتر شهرهای کوچک و روستاها درگیر کرونا شده اند و ماشین های کوچکی کارگران را انتقال می دهند که یکی از عواملی که مرتبط می دانیم با پیک جدیدی که در مازندران اتفاق افتاده است همین عامل است شک نداریم دورهمی هایی اتفاق افتاده است.»

وی ادامه داد:« در مثال دیگر یکی از شرکت ها پنبه ریز است که محصولات بهداشتی تولید می کند در بابلسر یک کارگاه اموزشی بدون مجوز برگزار کرده که افراد جمع شده اند. یک عده از گناباد در آن شرکت کردند که در راه برگشت جلوی اتوبوس آنها گرفته می شود .این اتوبوس 23 نفر سرنشین داشته که از انها تست گرفته می شود .14 نفر آنها تستشان مثبت بوده است. می خواهم بگویم نقش سفر و دورهمی خیلی مهم است. محدودیت های شبانه نه به اقتصاد لطمه چندانی می زند نه مشکل زیادی وارد می کند ولی بسیار موثر بوده است و ما نمونه های زیادی داریم که عدم رعایت این موضوع  باعث می شود در یک جایی بیماری شعله ور و در همه جا پخش می شود. بیشتر روستاها در مازندران درگیر شده اند و شهرهایی هم که درگیر شده اند همه بافت کوهستانی و ییلاقی دارند.پزشک خانواده را موثر در عدم مدیریت کرونا نمی دانم.»

وی درباره تغییر وضعیت نیروهای شرکتی و وضعیت استخدامی آنها گفت:«  در مورد نیروهای شرکتی خیلی تلاش می کنیم. اولا م 30 هزار مجوز استخدامی گرفته شده و امیدواریم اکثر نیروها جذب شوند و قسمتی از مشکلات حل شود. نیروهای شرکتی در حوزه بهداشت ودرمان بویژه در کرونا بسیار زحمت کشیده اند و تن به آتش زده اند و حقشان هم است که وضعیتشان تغییر کند.»

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره  تولید مشترک واکسن کرونا با کوبا گفت :« دوستان ما در کوبا در حال مذاکره هستند و قرار است کار مشترک انجام شود. امتیازی که این کار دارد این نکته است که فاز یک و دوم انسانی آن انجام شده است ما واکسنی وارد کشور نمی کنیم مگر اینکه دو خصوصیت داشته باشد.  یکی اینکه واکسن تایید شده ساخته شده باشد یا واکسنی با مشارکت خودمان تولید شود یا خودمان تولید کنیم. الان هر دو مدل در حال تولید است. خوشبختانه اگر به توافق نهایی برسیم در فاز سوم تولید واکسن هستیم و اگر بر روی افراد ایرانی بخواهد تزریق شود فاز سوم واکسن است.»

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت نیوز مبنی بر اینکه آیا دستور لغو پرواز های داخلی و خارجی به کشورهایی که ویروس کرونای انگلیسی در انها مشاهده شده از سوی ستاد اعلام شده، گفت :« ما پرواز به کشور انگلستان را کلا ممنوع کرده ایم. رفت و برگشت و پرواز غیرمستقیم که از استانبول می آمدند هم ممنوع شده است. تمام افرادی که از کشورهای اروپایی بخواهند وارد شود باید 48 ساعت قبل تست منفی داشته باشند و تا معلوم شدن جواب ازمایش باید در قرنطینه خانگی بمانند .ویروس تنفسی ویروسی نیست که بتوانیم دورتا دورمان را ببنیدیم که وارد نشود . تنها راه فاصله گذاری و دوری از اجتماع است. در عمان و ترکیه و پاکستان ویروس کرونای انگلیسی شیوع پیدا کرده است.در مرزهای شرقی بحث رفت و آمدهای غیررسمی را داریم ما باید همواره خود را آماده کنیم. باید زنجیره را بشکنیم که طرح شهید سلیمانی می تواند خیلی موثر باشد.»

رئیسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه: « تجمعات ممنوع اعلام شده اما در دفاتر پیشخوان و ارامگاه ها شاهد تجمع هستیم یا مراسم عروسی برگزار می شود، گفت :« زمانی که می گوییم 86 درصد رعایت می شود میانگین کشوری است. زمانی که ده درصد رعایت نکنند این تعداد 8 میلیون نفر می شوند. در طرح شهید قاسم سلیمانی بخشی داریم به اسم نظارت که دوستان بسیج و هلال احمر و نیروهای حوزه سلامت حضور دارند و نظارت ها را انجام می دهند و برخوردهای قانونی انجام می شود در کشور داشتیم بانک یا دفاتر پیشخوان را تعطیل کردند این برخوردها انجام می شود ولی نمی شود به صورت صد در صد خیالمان راحت شود که پروتکل ها رعایت می شود هرگونه عدم رعایت می تواند باعث شیوع بیماری شود.»

رئیسی در ادامه گفت : « واکسن کرونا واکسنی است که همه را تحت تاثیر قرار داده است و با آنفلوانزا متفاوت است. امسال کسانی که مبتلا به انفلوانزا شدند انگشت شمار بودند. علت آن رعایت موارد بهداشتی بوده است اما در مورد واکسن کرونا چون تاییدیه ستاد ملی را گرفته و از کمیته اخلاق مجوز گرفته مطمئن باشید واکسنی که وارد ایران می شود کاملا شفاف سازی میشود .دانه دانه واکسن ها مشخص است به چه کسانی تزریق می شود و در این زمینه دغدغه ای وجود ندارد اگر کسی در اولویت باشد قطعا واکسن را دریافت خواهد کرد.»


رئیسی در باره واکسن اسپوتنیک روسیه و اینکه  ایران ترجیح می دهد کدام واکسن های کرونا را خریداری کند؟ آیا به مردم حق انتخاب واکسن داه می شود؟گفت :«چند نکته وجود دارد اولا باید واکسنی باشد که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد. واکسن اسپوتنیک ابتدا تاییدیه سازمان را نداشت ولی الان تاییدیه ها را به مراحل خوبی رسانده اند. این واکسن جزو کووکس هم هست. اینکه مردم بخواهند انتخاب کنند کدام واکسن را بزنند چنین نیست، باید ببینیم چه واکسنی به دستمان می رسد حتی برخی واکسن ها که در مرحله تولید هستند گفته می شود برای گروه سالمندان مناسب نیست. بنابراین اگر برای یک گروه سنی واکسن وارد کنیم واکسنی وارد می کنیم که ایمن ترین باشد. مذاکراتی انجام شده است ولی ظرفیت تولید واکسن اسپوتنیک هنوز آنقدر نیست که به مقدار زیاد به ایران تحویل داده شود خیلی کشورها هستند که در حد صدهزار دوز می توانند بدهند که کافی نیست ما از چند جا برای واردات واکسن کرونا مذاکره کردیم.»

وی گفت:« واکسن فایزر به این علت نامش زیاد برده می شود که اولین واکسن کرونا بود که مورد تایید قرار گرفت و این واکسن جزو واکسن هایی است که از پلتفرم mRNA استفاده می کند. از همین الان بگویم که احتمال واردات واکسن فایزر به کشور را خیلی ضعیف می دانم به چند دلیل اول اینکه شرایط نگهداری این واکسن خیلی سخت است، دوم اینکه این واکسن وابستگی زیادی به کشورهایی دارد که به ما واکسن نمی دهند ضمن اینکه واکسن های دیگری هستند که هم قابلیت حمل بهتری دارند هم در دسترس تر هستند. واکسن فایزر خیلی واکسن خارق العاده ای نیست.»

وی افزود:« اینکه واکسن باید اول به مسولان تزریق شود باید بگوییم اکثر مسوولین ما سالمند هستند و باید به آنها واکسن کرونا تزریق شود. نکته بعدی این است که یک عده ای هستند جلوی وزارتخانه تجمع کردند که واکسن کرونا نمی زنیم که به آنها واکسن تزریق نمی کنیم. مسوولینی هم که به کرونا مبتلا و بهبود پیدا کرده باشند به آنها واکسن تزریق نمی شود. اختلاف نظرات در مورد واکسن کرونا زیاد است یک عده کمپین می زنند که چرا واکسن وارد نمی کنید یک عده مخالف واکسیناسیون هستند ما در شبکه بهداشت و درمان کاری که درست است را انجام می دهیم یادمان باشد مهمترین واکسن پیشگیری است.»


وی درباره واردات واکسن سینوواک از چین گفت:« واکسن سینواک هنوز وارد فاز سوم نشده است. قرار بر این است از شرکت سینوفارم واکسن وارد کنیم. بسیاری از کشورها ده هزار دوز از یک واکسن وارد کرده ند که حتی در فاز سوم بوده است که این واکسیناسیون محسوب نمی شود. واکسن فایزر تاییدیه گرفته است اما اگر به این شرکت رجوع کنید بعد از جهش ویروس انگلیسی، این شرکت اعلام کرد که در تهیه واکسن قرار است بازنگری کنند. واکسن های کرونا همه تاییدیه اورژانسی گرفته اند اما این واکسن ها قطعا موثر است و بالاترین اثربخشی را اتفاقا واکسن فایزر داشته است. واکسن اکسفورد هم تاییدیه گرفته است. درصد اثربخشی واکسن ها متفاوت است مهم این است که بتوانید زنجیره بیماری را قطع کنید. چنین نیست که ما ناتوان باشیم از تهیه یخچال برای واکسن فایزر ولی واکسن های در دسترس تر هم وجود دارد. در شرایط اضطراری سازمان جهانی بهداشت همه کشورها را برای تولید واکسن کرونا تشویق می کند.»


وی در ادامه گفت:« آمریکا هم با شرکت سینوواک چین برای واردات واکسن کرونا قرارداد دارد هم با سینوفارم و آکسفورد هم از روسیه واکسن پیش خرید کرده است و حدود سه میلیارد دوز واکسن پیش خرید کرده است. آیا همه واکسن ها فایزر بوده است؟ خیر. مجموعه ای از واکسن در دنیا تولید می شود که می توان استفاده کرد. در حال حاضر تقاضا برای دریافت واکسن کرونا بالا است به همین دلیل واکسن کرونا سهمیه بندی شده است. تاکید می کنم هیچ دانشمندی وجود ندارد که ادعا کند واکسن فایزر در طولانی مدت از واکسن استرازنکا یا حتی از واکسن سینوواک بهتر است فعلا برای قطع زنجیره ویروس همه دست به دست هم برای تولید واکسن کرونا داده اند. باید به صورت جامع به بحث واکسیناسیون نگاه کرد.»


وی درباره فعالیت تالارهای پذیرایی و مراکز فرهنگی گفت:« تالارهای پذیرایی جزو گروه مشاغل چهار هستند که بیش از یازده ماه تعطیل شده اند. در این هفته در این مورد تصمیم گیری خواهیم کرد که آیا با شیوه نامه خاص امکان بازگشایی آنها وجود دارد یا خیر به دلیل اینکه بازگشایی تالارها مانند تیغ دولبه است ضمن اینکه فشار به اقتصاد این گروه وارد می شود از طرف دیگر اگر این تالارها فعالیت نداشته باشند ممکن است مردم دور از پروتکل های بهداشتی مراسمشان را برگزار کنند. لذا این هفته بررسی می شود که آیا تالارها در شهرهای نارنجی و با یک تعداد مشخص و زمان کوتاه قابلیت بازگشایی دارند یا خیر.»


وی درباره آلودگی هوا گفت:« آلودگی هوا بر روی همه بیماری های تنفسی تاثیرگذار است و کرونا هم جزو این بیماری ها است که آلودگی هوا می تواند باعث تشدید این بیماری شود. آلودگی هوا علت زیادی دارد از استفاده از سوخت مازوت گرفته تا خودروهای فرسوده و بحث وارونگی هوا که باعث تشدید آلودگی هوا شده است. از طرفی دوگانگی در بحث رعایت کرونا پیش آمده است. از یک طرف توصیه می کنیم به دلیل شیوع کرونا مردم کمتر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند اما برای کاهش آلودگی هوا توصیه به استفاده از حمل و نقل عمومی است.»


وی گفت:« هفته گذشته جلسه ای با رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر نیرو داشتیم و بحث هایی درباره سوخت نیروگاه ها مطرح شد. میزان مصرف سوخت به دلیل سرما بالا رفته است. در ارتباط با نیروگاه های تهران جایگزینی سوخت صورت گرفته ولی با توجه به کمبود سوخت نمی توان برای همه کشور این کار را انجام داد. گزارش ارتباط آلودگی هوا با تشدید کووید 19 را ارائه دادیم و در مصوبات ستاد این گزارش وجود دارد.همچنین نامه ای معاون اول رییس جمهور ارسال کردیم که قرار بود امروز نتایج آن مشخص شود. ثابت شده آلودگی هوا بر روی سلامت تاثیر دارد و علاوه بر تشدید کرونا، بسیاری از بیماری های تنفسی و سرطان ها با آلودگی هوا مرتبط است. مشکل آلودگی هوا فقط در تهران مطرح نیست بلکه اصفهان و اراک نیز با این مشکل روبرو هستند. به دلیل بحث تحریم ها اصلاح زیرساخت ها برای کاهش آلودگی هوا صورت نگرفته است ولی ما همواره تذکرات لازم را داده ایم.»


وی در پاسخ به اینکه چرا وزارت بهداشت به عنوان حامی سلامت مردم دولت را مجاب نمی کند که شهرهای آلوده تعطیل شوند، گفت:« به عنوان معاون بهداشت وزارت بهداشت مستندات لازم و پیشنهادات خود را به کمیته اضطرار آلودگی هوا اعلام کردیم . بسیاری از ایستگاه های تهران از وضعیت هشدار بالاتر بوده است. در این مدت کم کل کشور را تعطیل نکردیم ولی واقعیت این است که مسائل دیگری هم وجود دارد تهران که تعطیل شود مردم به شهرهای شمالی مسافرت می کنند. باید حواسمان باشد تعطیلی یعنی اینکه افراد در خانه بمانند نه اینکه به مسافرت بروند این باعث می شود آلودگی بیشتر شود. با مسافرت ها شیوع کرونا بیشتر می شود. در این مدت مدارس تعطیل بوده اند و کارمندان دولت هم اکثرا تعطیل بوده و در حال حاضر در تهران که وضعیت نارنجی دارد تنها 50 درصد کارکنان دولت بر سر کار حضور پیدا می کنند.نباید برای مشکل آلودگی هوا فقط به فکر تعطیل کردن باشیم به دلیل اینکه خیلی کارساز نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha