مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: شیوه فعلی برگزاری کنکور مطلوب نیست و در خیلی از کشورهای دنیا منسوخ شده است.

واکنش به خودکشی برخی داوطلبان ناکام کنکور

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: شیوه فعلی برگزاری کنکور مطلوب نیست و در خیلی از کشورهای دنیا منسوخ شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «عباس سلطانیان» مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش  در واکنش به اظهارات وزیر سابق آموزش و پرورش مبنی بر خودکشی‌ ده‌ها نفر از داوطلبان ناکام در کنکور سراسری  طی سال‌های گذشته اظهار داشت: در مصوبه سال ۸۶ شورای سنجش و پذیرش ماده‌ای مبنی بر اینکه وضعیت کنکور به این شکلی که اکنون در حال اجرا است، باید حذف شود که بعدها در تجدیدنظری که سال ۹۲ انجام شد، این ماده حذف و این بحث مطرح شد که به تدریج باید سهم سوابق تحصیلی دانش آموزان افزایش پیدا کند و تاثیرگذاری خود کنکور را کم کنیم، چرا که در یک جلسه ۴ ساعت دانش‌آموز با استرس خیلی بالا  آزمون می‌دهد.


وی در ادامه بیان کرد: طبیعا با این رویکرد وزارت آموزش و پرورش، سوابق تحصیلی دانش آموزان را تولید کرد که همان نمرات نهایی دانش آموزان در پایه سوم متوسطه نظام قبل و پیش دانشگاهی بوده و الان هم نمرات نهایی پایه دوازدهم در لیست سوابق تحصیلی ارایه می‌شود. مجموعه مدیریتی کشور همه متفق‌القول هستند که این شیوه کنکور، راه مناسبی نیست و البته استرس‌زا است.


مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظریه وزارت آموزش و پرورش افزود: دانش آموزانی که ۱۲ سال درس خواندند باید در عرض ۳ تا ۴ ساعت بتوانند مورد آزمون قرار بگیرند. سرنوشت و وضعیت ادامه تحصیل آن‌ها همگی منوط به آن اتفاقی است که در آن ۴ ساعت رقم می‌خورد.
وی اظهار داشت: دانش‌آموزان برای اینکه در این چهار ساعت موفق شوند مجبور بودند، در کلاس‌های کنکور و آموزشگاه‌های مختلف شرکت کنند و خودشان را برای این رقابت آماده کنند، هرچند ما اعتقاد داشتیم که اگر دانش آموزی کتاب‌های درسی‌اش را خوب می‌خواند و در جلسه شرکت می‌کرد نیاز به کلاس‌های کنکور نداشت.


سلطانیان با تاکید بر اینکه شیوه فعلی کنکور، مطلوب نیست، بیان کرد: همه باید دست به دست هم دهند تا یک فکر اساسی برای کنکور کنند.این شیوه برگزاری کنکور روش موثر و مطلوبی نیست. این رویه در خیلی از کشورهای دنیا منسوخ شده و بر اساس سوابق تحصیلی دانش‌آموزان و معیارهای خارج از آنچه که اکنون در کنکور سراسری ما هست، اتفاق می‌افتد.


وی خاطرنشان کرد: ما زمانی می‌توانیم فشار روی دانش آموزان را کم کنیم که آمال و آرزوهای دانش‌آموزان و فرزندانمان را به دانشگاه وصل نکنیم، یعنی برای آن دسته از دانش آموزانی که وارد هنرستان‌ها می‌شوند و در رشته‌های فنی مهارت کسب می‌کنند باید شرایطی برای بازار کار آن‌ها فراهم شود. متاسفانه همه چیز را به کنکور وصل کرده‌اند. تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم در این رقابت شرکت می‌کنند و شرایط فعلی یعنی، درخواست زیاد و ظرفیت کم دانشگاه‌های برند باعث می‌شود فشار و استرس روی دانش آموزان بیشتر شود.


مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظریه وزارت آموزش و پرورش درباره تغییر نگرش خانواده‌ها برای ورود فرزندانشان به دانشگاه بیان کرد: باید خانواده‌ها و دانش‌آموزان را آگاه کرد و همچنین از ابزارهایی استفاده کنیم تا جایگزین کنکور شود، ما در هر صورت به یک سیستم ارزشیابی نیاز داریم. خیلی از کشورهای دنیا میزان تاثیر آزمون متمرکزشان را کاهش داده‌اند که من فکر می‌کنم در کشور ما در این خصوص کارهای خوبی در حال انجام است که انشاالله به نتیجه می‌رسد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا فشار‌ها و استرس‌های ناشی از کنکور موجب کاهش رغبت داوطلبان برای شرکت در کنکور شده است یا خیر؟ گفت: خیر، با کاهش رغبت مواجه نشدیم، در این چند سال اخیر آمار‌هایی که سازمان سنجش منتشر کرده ، نشان می‌دهد در آن بخشی که دانش‌آموزان را براساس آزمون گزینش می‌کند حدود یک میلیون و ۸۰ هزار نفر در گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی شرکت کرده‌اند و این آمار نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا نکرده است.


سلطانیان تصریح کرد: در حال حاضر یکی از کارهایی که انجام شده، این است که خیلی از رشته‌ها را از آزمون کنکور خارج کرده‌اند و بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش می‌کنند. این نکته را هم باید بپذیریم که این دست از رشته‌ها در دانشگاه‌های برند و جزء رشته‌های پرمتقاضی نیستند. افرادی هم که در این رشته‌ها ثبت‌نام می‌کنند می‌توانند بر اساس معدل کتبی دیپلم پذیرش شوند، اما همچنان متقاضیان برای شرکت در کنکور سراسری زیاد است. این میزان نسبت به سال‌های گذشته کم نشده و همچنان وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha