یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 306025

بیشتر ما فکر می کنیم که روده‌ها نقش چندانی در عملکرد و سلامت بدن بر عهده ندارند و تنها وظیفه شان جذب آب و مواد مغذی است، درحالی که چنین نیست و روده‌ها از کنترل خواب تا بهبود عملکرد دستگاه های بدن و ... را بر عهده دارند .در ادامه به نکاتی در این باره اشاره می کنیم :

نقش روده‌ها در سلامت بدن

سلامت نیوز:بیشتر ما فکر می کنیم که روده‌ها  نقش چندانی در عملکرد و سلامت بدن  بر عهده ندارند و تنها وظیفه شان جذب آب  و مواد مغذی است، درحالی که چنین نیست و روده‌ها از کنترل خواب تا بهبود عملکرد دستگاه های بدن و ... را بر عهده دارند .در ادامه به نکاتی در این  باره اشاره می کنیم : 

میکروب‌های روده خواب را  تنظیم می کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، به تازگی پژوهشگران ژاپنی دریافتند میکروب‌های داخل روده از عوامل تاثیر گذار در تولید سرتونین و دوپامین درمغز هستند و می‌توانند باعث بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و به‌خصوص تنظیم ساعت بدن شوند. 

شکل گیری فلور روده

فلور روده نقش مهمی در فراهم کردن ویتامین و مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت ما ایفا می کند.فلور روده به دنیایی از میکروارگانیسم هایی اطلاق می‌شود که در روده های ما ساکن هستند و از نام های مختلفی برای اشاره به جمعیت میکروارگانیسم ها استفاده می شود .نوزادان با روده ای متولد می شوند که به طور کامل یا تا حد زیادی استریل است.

همان‌طور که نوزاد از کانال تولد مادر خود عبور می کند، در معرض میکروارگانیسم های موجود در  کانال زایمان  قرار می گیرد که منشأ جمعیت میکروبیوم است. میکروبیوم با قرار گرفتن در معرض محیط و مصرف شیر مادر و در نهایت غذا هر چه بیشتر گسترش می یابد.پس از آن آرایش فلور روده به رشد و توسعه خود در طول زندگی فرد ادامه می دهد. تخمین زده می شود که بیش از هزار نوع میکروب در بدن انسان وجود دارد. 

پشتیبان سیستم ایمنی

باکتری‌های روده به دو روش از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کنند.     باکتری‌های مفید  از پوشش داخلی روده بزرگ  محافظت می کنند و اجازه ورود مواد مضر رانمی دهند. زمانی که این سیستم در معرض خطر قرار می گیرد،ممکن است  حالت افزایش نفوذپذیری روده (سندروم روده نشت پذیر) شکل بگیرد.   

 باکتری های خوب روده با سیستم ایمنی بدن در سطح پوشش داخلی روده ها برای مبارزه با باکتری ها و دیگر عوامل بیماری‌زا همکاری می کنند.میکروبیوم با کربوهیدرات هایی که در روده کوچک گوارش نمی شوند، مانند نشاسته مقاوم تعامل دارد و ذخیره چربی را تعدیل می کند. 

مشکلات سلامت

وقتی تعادل میکروارگانیسم‌های روده به هم می‌ریزد، مشکلات متعددی ایجاد می‌کند از جمله :

 دیابت 

بیماری التهابی روده

سندروم روده تحریک پذیر 

چاقی

 سندروم متابولیک

استرس بیشترین تاثیر را بر عملکرد روده ها می‌گذارد

طبق تحقیقات انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، گرفتگی، یبوست، اسهال و تغییر در اشتها همه به دلیل تغییرات مربوط به استرس در باکتری‌های روده رخ می‌دهد.فعالیت ایمونوگلوبولین A در روده با چاقی و دیگر اختلال های متابولیکی در ارتباط است ( ایمونوگلوبولین A (IGA) یکی از مولکول های ایمنی بسیار پراهمیتی است که توسط ترشح های موکوسی در روده تولید می شود).

پیشنهادهای غذایی

برای این که فلور طبیعی بدن را حفظ کنید به موارد زیر توجه کنید:  کاهش استرس  به حداقل رساندن استفاده از آنتی بیوتیک ها   رژیم غذایی سالم و متعادل  مصرف غذاهای گیاهی ، تخمیری و پروبیوتیک  خودداری از مصرف جایگزین‌های شکر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha