فوتی‌های روزانه کرونا چند روزی است که دو رقمی و حتی رنگ آبی هم به وضعیت شیوع کرونا در شهرها اضافه شده، اما به نظر می‌رسد برخی اقدامات عجولانه برای کاهش محدودیت‌های کرونایی نشان از دلتنگی برای خیز بعدی کرونا دارد.

تلفات کرونا با «عادی‌انگاری» بار دیگر ۳ رقمی می‌شود

سلامت نیوز: فوتی‌های روزانه کرونا چند روزی است که دو رقمی و حتی رنگ آبی هم به وضعیت شیوع کرونا در شهرها اضافه شده، اما به نظر می‌رسد برخی اقدامات عجولانه برای کاهش محدودیت‌های کرونایی نشان از دلتنگی برای خیز بعدی کرونا دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، شانزدهم دی سال ۱۳۹۹ بود که پس از ۲۰۰ روز بالاخره سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که آمار فوتی‌های روزانه کرونا به کمتر از ۱۰۰ نفر در روز رسیده است. به جز ۱۸ دی ماه که قدری بیش از ۱۰۰ نفر در ۲۴ ساعت به علت کرونا فوت کردند، در روزهای اخیر فوتی‌های کرونا دو رقمی است. اعدادی که هر کدام جان یک انسان است و نمی‌توان به سادگی حتی از یک عدد هم گذشت.

با این حال و با وجود هشدار همه مسئولان در این زمینه که مبادا عادی انگاری کنید، برخی محدودیت‌ها در حال رفع شدن است و انگار این وضعیت کاهش محدودیت‌ها نسبت مستقیمی با میزان رعایت جامعه دارد.

افزایش حضور کارکنان

وضعیت استان تهران در هفته جاری به رنگ زرد تغییر پیدا کرده است. وضعیتی بسیار شکننده که با کمترین عادی انگاری شرایط به سرعت به نارنجی بر می‌گردد. این در حالیست که حال این روزهای پایتخت با وجود آلودگی هوا چندان مساعد نیست و سوار شدن این پدیده هر ساله بر کرونا، دوش شهروندان تهرانی را حسابی سنگین کرده است.

با این حال، رنگ زرد کرونایی تهران باعث شده که حضور کارکنان به دو سوم افزایش پیدا کند و این در حالی است که نمودار کرونا به راحتی می‌تواند با همین وضعیت دوباره میل به صعود داشته باشد و خیز جدیدی که همه مسئولان درباره آن هشدار می‌دادند، در بهمن یا اوایل اسفند خود را نشان بدهد.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در این زمینه گفت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همکاری مردم و مسئولان،  استان تهران در وضعیت زرد قرار گرفت. دورکاری یک سوم کارکنان دستگاه‌های اجرایی در استان تهران اعمال می‌شود و محدودیت تردد خودروها از ۹ شب تا ۴ صبح استمرار دارد. محدودیت تردد به استان‌های شمالی ادامه دارد و تردد به سایر استان‌ها مجاز محسوب می‌شود.

وضعیت نارنجی بیخ گوش تهرانی‌ها

رنگ زرد کرونایی تهران آن‌قدر شکننده است که کوچک‌ترین بی تدبیری می‌تواند دوباره وضعیت نارنجی و سپس قرمز را حاکم کند. آن هم در شرایطی که آلودگی هوا نفس تهرانی‌ها را گرفته و هنوز واکسن کرونا در دسترس قرار نگرفته است.

محسنی بندپی استاندار در مورد شکننده بودن وضعیت زرد کرونایی تهران اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش دریافتی، شمار فوتی‌های استان تهران بر اثر ابتلا به کرونا تا صبح روز یکشنبه به ۱۷ نفر رسید. شمار مبتلایان بستری در بخش‌های مختلف درمانی استان تهران نیز بیش از یک هزار و ۹۰۰ نفر است که نزدیک به ۹۵۰ نفر آنان در بخش‌های ویژه بستری هستند.

وی بیان کرد: استان تهران هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارد. نباید فراموش کرد که هنوز خطر شیوع بیماری کرونا در موج جدید بیخ گوش همه ما قرار دارد و عادی انگاری شرایط، وضعیت کنونی را متزلزل و بار دیگر محدودیت ها را باز می‌گرداند.

علی رضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز در این زمینه گفت: مطلقا نباید به شرایط کنونی بسنده کرد. با توجه به آخرین رده‌بندی وضعیت شهرها در استان تهران عمده شهرستان‌ها در وضعیت زرد قرار گرفتند، اما فرمانداران نیاز است که به دقت شرایط هر شهرستان را مورد بررسی قرار دهند و به صورت هفتگی گزارش و تحلیل‌های خود را ارائه کنند. وضعیت تهران هنوز شکننده است.

زالی اظهار کرد: تهران به دلیل حجم بالای جمعیت و میزان زیاد فعالیت‌های اقتصادی و مدنی شرایط متفاوتی با سایر شهرها دارد و اگر تنها ۱۵۰ نفر در روز به تعداد موارد بستری ما اضافه شود، دوباره به شرایط نارنجی بر می‌گردیم و کلانشهر تهران هم اکنون یک حاشیه امن باریکی از نظر کرونا دارد.

وی ادامه داد: برای بازگشت فعالیت‌های اجتماعی و مدنی نباید شتاب زدگی صورت گیرد و اگر ما دوباره دچار پدیده بازگشت همه گیری در تهران شویم ممکن است مجبور باشیم برای مدتی طولانی محدودیت‌ها را اعلام کنیم. شرایط تهران همچنان ناپایدار است و باید حداقل سه هفته آمار بیماری سیر نزولی داشته باشد تا ما بتوانیم به شرایط به نسبت پایدار برسیم.

مورد عجیب بازگشایی مدارس

مورد عجیبی که در هفته اخیر زمزمه‌های آن مطرح و سپس از طرف وزارت آموزش و پرورش تایید شد، بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی کرونایی بود. اتفاقی که به نظر می‌رسد بدون کار کارشناسی و با شتاب زدگی در حال رخ دادن است و دلیل موجهی برای آن وجود ندارد.

دانش آموزانی که از ابتدای سال با شرایط آموزش از راه دور و مجازی درس خوانده‌اند، حالا در مناطق زرد و آبی و آن هم با شرایط و ضوابطی می‌توانند در کلاس درس حاضر شوند.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این زمینه گفت: آموزش حضوری شامل دانش آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در مناطق زرد و آبی، دانش آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه دارای جمعیت کمتر از ۵۰ نفر و هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در وضعیت زرد و آبی می‌شود.

وی بیان کرد: دستورالعمل بازگشایی کلاس‌ها و مدارس مذکور از اول بهمن امسال در ۶ بند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ادارات کل استانی ارسال شده است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین روز ۲۱ دی ماه اعلام کرده بود که از ابتدای بهمن ماه، حضور کادر اداری و اجرایی همه مدارس به استثنای مناطق قرمز کرونا، در مدارس اجباری است.

وی یکی از دلایل تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در زمینه بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی را برقرار شدن ارتباط با خانواده‌ها و اطمینان از کیفیت آموزش دانست.

این اتفاق عجیب در حالی رخ می‌دهد که خو گرفتن دانش آموزان و خانواده‌های آنها با شرایط آموزش غیرحضوری در ماه‌های اخیر و با گذشت نزدیک به چهار ماه از سال تحصیلی انجام شده و حتی می‌توان آموزش‌های تکمیلی برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی را در سال تحصیلی بعد و پس از انجام واکسیناسیون بخش زیادی از جامعه علیه ویروس کرونا، انجام داد.

تالارها در انتظار زوج‌های جوان

هرچند شیوع ویروس کرونا مانع تشکیل خانواده‌های جوان نشد و زوج‌های جوان حتی از این شرایط استفاده بهینه‌ای کرده و هزینه‌های سرسام آور مراسم جشن ازدواج را صرفه جویی کردند، اما حالا تالارها در حال بازگشایی هستند.

به هر حال نمی‌توان از آسیب‌های اقتصادی به تالارها و افرادی که با واسطه و بی واسطه در این مکان‌ها مشغول به کار بودند، به سادگی عبور کرد، اما نکته مهم این‌جاست که تالارها محل تجمع محسوب می‌شوند و در نتیجه یکی از بهترین مکان‌ها برای شیوع ویروس کرونا هستند.

نکته قابل تامل در مورد بازگشایی تالارها این است که منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح همچنان در حال اجراست. این یعنی خانواده‌ها در صورت دعوت به یک مراسم جشن ازدواج باید با وسایل نقلیه عمومی یا تاکسی‌های اینترنتی به تالار مربوطه مراجعه کنند یا مراسم باید قبل از ساعت ۲۰ به پایان برسد تا خانواده‌ها با وسیله نقلیه شخصی و قبل از ساعت منع تردد به منزل خود برگردند. نکته‌ای که به نظر می‌رسد اصلا مورد توجه قرار نگرفته یا دچار ساده انگاری شده است.

البته بازگشایی تالارها با اما و اگرهایی نیز همراه بوده و قرار بر این است که پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه اجرا شود.

خسرو ابراهیمی نیا رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس در این زمینه گفت: تالارهای پذیرایی با یک سوم ظرفیت پس از یک سال تعطیلی بازگشایی شدند. بازگشایی تالارها به این معنی نیست که مهمانی برگزار می‌شود، بلکه فقط مجوز فعالیت به صنوف این رسته داده شده است. این واحدها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از یک سوم ظرفیت، استفاده از لوازم یک بار مصرف مانند قند، شکر، نمک، فلفل و استفاده از ماسک و دستکش برای همه کارکنان و با تاییدیه اتحادیه فعالیت می‌کنند.

به هر حال به نظر می‌رسد عادی انگاری نه از طرف مردم، بلکه از طرف مسئولان و با مشاهده آمارهای کاهشی بستری و فوت کرونا اتفاق افتاده است. هرچند نمی‌توان از آسیب‌های اقتصادی به اصناف گذشت، اما سوال این‌جاست که آیا بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی یا حضور دو سوم کارکنان در محل کار تاثیری در بهبود روند ارائه خدمات یا آموزش دارد؟ در مجموع به نظر می‌رسد این دلتنگی برای خیز بعدی کرونا و افزایش موارد ابتلا و بستری و فوت روزانه کاملا مشهود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha