کلاهبرداری در فروش داروهای تقلبی همواره بازار داغی بوده و عده ای به عنوان شیاد با فروش داروهای غیرواقعی یا تاریخ گذشته، پول زیادی به جیب زده اند.

معامله دو سر باخت واکسن های تقلبی

سلامت نیوز:کلاهبرداری در فروش داروهای تقلبی همواره بازار داغی بوده و عده ای به عنوان شیاد با فروش داروهای غیرواقعی یا تاریخ گذشته، پول زیادی به جیب زده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،از همان روزهای اوج گیری همه گیری بیماری کووید-۱۹ در دنیا باوجود این که محققان بارها اعلام کردند هیچ داروی قطعی ای برای درمان کرونا وجود ندارد و درمان های اعلام شده فقط برای کاهش عوارض بیماری مورد استفاده قرار می گیرند، باز هم کلاهبرداران وارد میدان شدند و با استفاده از بی اطلاعی گروهی از مردم شروع به اخاذی از آنها به بهانه فروش داروهای کرونا کردند.

بعد از اعلام خبر عرضه واکسن کووید-۱۹ در برخی کشورهای دنیا بار دیگر بازار کلاهبرداری، این بار برای فروش واکسن کرونای تقلبی داغ شده است. این موضوع محدود به ایران نیست؛ چنانکه چندی پیش پلیس فدرال آمریکا نسبت به فروش واکسن های تقلبی همزمان با عرضه این واکسن در آمریکا هشدار داد.


همه گیری کووید-۱۹ بهانه خوبی برای کلاهبرداران بازار دارو و واکسن ایجاد کرد تا تور شیادی خود را پهن کنند و از این آب گل آلود برای خود ماهی بگیرند. سال گذشته آژانس های اجرای قانون فدرال آمریکا فقط به ده ها هزار شکایت مرتبط با همه گیری کرونا رسیدگی کرده و تاکنون بیش از ۱۰۰مورد از آنها تحت پیگردقانونی قرار گرفته اند.  مقامات انتظار دارند با افزایش روند توزیع واکسن کرونا وضعیت فروش غیرقانونی واکسن ها در بازار سیاه افزایش یابد.

اما از آنجا که بسیاری از شرکت های تولید واکسن در دنیا اعلام کرده اند دوزهای تولیدشده ابتدا برای ایمن سازی افراد در معرض خطر و دارای بیماری های زمینه ای تولید شده اند، بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای تهیه این واکسن از طریق بازارسیاه اقدام کنند که اغلب هم در دام کلاهبرداران فروش داروهای تقلبی گرفتار می شوند.


رشد واکسن های تقلبی با عرضه واکسن

افرادی که معمولا به دام این گونه تبلیغات دروغین می افتند با عواقب سنگینی مواجه می شوند. این قبیل محصولات جعلی که تحت آزمایش های دقیق و بالینی قرار نگرفته اند، ممکن است شما را به شدت بیمار کنند. از سوی دیگر، افرادی که این قبیل واکسن های تقلبی را می خرند به تصور این که در برابر ویروس کووید-۱۹ ایمن شده اند، ممکن است به دلیل تقلبی بودن واکسن ها، در تماس با افراد مبتلا در معرض ابتلا به ویروس قرار بگیرند. باید توجه داشته باشید هرگونه واکسنی را که می خرید حتما باید مجوزهای لازم پزشکی را داشته باشند و باید این واکسن ها را از مراکز درمانی معتبر یا پزشکان تهیه کنید تا از سلامت آنها مطمئن شوید.

بسیاری از محققان اعلام کرده اند تا تابستان سال آینده بسیاری از مردم آمریکا واکسن دریافت نمی کنند بنابراین اگر زودتر از این موعد شاهد فروش غیرقانونی واکسن در بازار سیاه بودید، مطمئن شوید در دام شیادان افتاده اید. در ایران هم واکسن های آزمایش شده روی داوطلبان، مرحله آزمایشی را سپری می کنند و اگر به هر بهانه ای شاهد فروش واکسن کرونا در بازار بودید، نسبت به واقعی بودن آنها شک کنید. فروش واکسن های خارجی وارداتی هم فقط از طریق مراکز معتبر درمانی امکان پذیر است پس به خاطر داشته باشید واکسن ها را حتما از مراجع قانونی مانند هلال احمر و مراکز درمانی معتبر تهیه کنید تا از سلامت آنها مطمئن باشید.


تزریق واکسن به بهای سلامتیمقامات بهداشت سوئیس چندی پیش اعلام کردند برخی شیادان اقدام به فروش واکسن های کووید-۱۹ تقلبی در اینترنت کرده اند. از آنجا که واکسن های تولیدشده در شرکت های مختلف داروسازی دنیا ابتدا برای بیمارانی تزریق می شوند که در اولویت قرار دارند، این مساله دست سودجویان و کلاهبرداران را برای فروش واکسن های تقلبی باز گذاشته است.

این کلاهبرداران در قالب پزشک یا شرکت های دارویی آنلاین به فروش این واکسن های تقلبی اقدام کرده اند و از این رو محققان هشدار داده اند افراد هرگز از طریق اینترنت نسبت به خرید هرگونه دارو یا واکسنی اقدام نکنند. این قبیل داروها و واکسن های فروخته شده یا هرگز دارای ترکیبات فعالی نبوده یا ممکن است مواد خطرناکی در ترکیبات آنها استفاده شده باشد که می تواند ضمن تداخل با برخی داروهای دیگر سلامت افراد را به خطر بیندازد.


مراقب دارو و واکسن های حیوانی باشید

داروها و واکسن های تقلبی که به عنوان داروها و واکسن های کووید-۱۹ فروخته می شوند، اغلب مکمل های غذایی هستند که کلاهبرداران ادعا می کنند آزمایش شده و تاییدیه های لازم را دارند اما در واقع تاییدیه ای ندارند و برخی از این واکسن ها و داروها مصارف حیوانی دارند و به لحاظ ایمن نبودن آنها هرگز نباید در انسان مورد استفاده قرار بگیرند.

برای مثال برخی افراد نوعی دارو موسوم به «کلوروکین فسفات» را به مشتریان می فروشند که درواقع نوعی دارو برای درمان انگل در ماهی های آکواریومی است. داروها و واکسن هایی که مصارف حیوانی دارند در صورت استفاده علاوه بر این که ممکن است مشکلات و عوارض بیماری زای مختلفی را ایجاد کنند، حتی ممکن است خطر مرگ را هم به دنبال داشته باشند.


شرایط نگهداری واکسن های تقلبی

یکی از مسائلی که می تواند شما را از تقلبی بودن واکسن های عرضه شده در بازار سیاه مطمئن کند، چگونگی نگهداری از این واکسن هاست. چندی پیش که موضوع خرید واکسن از شرکت های عرضه کننده واکسن مطرح شد، بسیاری از کشورها به دلیل حساسیت شرایط نگهداری واکسن های کرونا شک و شبهه هایی را مطرح کردند.

این واکسن ها تا یک ماه هم با کیسه های یخ قابل نگهداری است اما برای نگهداری شش ماهه آنها در انبار باید دمای منفی ۷۰درجه سانتی گراد برای آن لحاظ شود اما قبل از مصرف می توان واکسن را در یخچال هم نگهداری کرد؛ این در حالی است که کلاهبردارانی که ادعای فروش واکسن کرونا را دارند، این واکسن ها را در شرایط نامناسبی نگهداری می کنند که به طور قطع باعث از بین رفتن تاثیر این واکسن ها می شود، بنابراین این افراد به نوعی برای به دست آوردن پول با جان مردم بازی می کنند و تنها چیزی که برای آن اهمیت ندارد، سلامت افراد و حفظ ایمنی آنهاست.


مراقب این قبیل ادعاها باشید

هرگاه با ادعاهای عجیب و غریب از سوی برخی افراد مواجه شدید به این صورت که دارویی را می توانند به شما بفروشند که «همه انواع» کرونا را درمان می کند و باعث می شود «هرگز» به کرونا مبتلا نشوید و ایمنی «۱۰۰درصدی» ایجاد می کند، مطمئن باشید دارو یا واکسنی که به شما می فروشند تقلبی است. آنها معمولا ادعا می کنند این واکسن معجزه می کند! توجه داشته باشید که تزریق واکسن به معنای ایمنی صددرصدی در برابر ویروس نیست و در بیشتر مواقع فقط از ابتلا به نوع شدید بیماری جلوگیری می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha