عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق و پس از تصویب نهایی در صحن علنی مجلس، ارز دارو در سال آینده تک نرخی می‌شود اما نرخ دقیق آن را دولت تعیین می‌کند.

ارز دارو سال آینده تک نرخی می‌شود

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق و پس از تصویب نهایی در صحن علنی مجلس، ارز دارو در سال آینده تک نرخی می‌شود اما نرخ دقیق آن را دولت تعیین می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، عبدالحسین روح الامینی روز سه شنبه در حاشیه همایش محصولات بایوتکنولوژی در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، نرخ ارز سال آینده در همه زمینه ها از جمله دارو تک نرخی می شود، البته تصویب نهایی به نظر صحن علنی و بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ بستگی دارد اما بعید است این مصوبه تغییر کند. پس از تصویب نهایی در مجلس، نرخ ارز را دولت تعیین می کند، هر چه کمتر باشد بهتر است. البته مجلس پیش بینی هایی در این زمینه در حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان دارد اما تعیین نهایی نرخ ارز سال آینده بر عهده دولت است.

وی گفت: با توجه به مشکلاتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد کرده بود، سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم داشت. کمک های ارزی برای بسیاری از کالاها از جمله نهادهای دامی، گوشت و تخم مرغ حذف می شود اما در مورد دارو دولت موظف تحت هر شرایطی و با هر میزان درآمد نفتی ۲.۵ میلیارد دلار ارز برای دارو کنار بگذارد اما در مورد نرخ این ارز برای صنعت دارو و نحوه پرداخت مابه التفاوت آن به دارو و مواد اولیه آن، دولت تصمیم گیری می کند.

روح الامینی گفت: سیاست کلی این است که نحوه اختصاص ارز و حمایت از بخش دارو به نحوی باشد که پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نکند، بنابراین دولت باید در قیمت گذاری دارو و پرداختی به بیمه ها، مابه التفاوت نرخ ارز به صنعت دارو و اجرای برنامه هایی مانند نسخه الکترونیک را به نحوی مدیریت کند که این هدف نهایی محقق شود و به مردم فشار بیشتری وارد نشود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره همکاری در تولید واکسن با کوبا نیز گفت: کوبا از سال ۱۹۶۰ زیرساخت های قابل توجهی را در تولید واکسن ایجاد کرده و همکاری ایران با این کشور برای تولید واکسن به خصوص در دوران کرونا فرصت مغتنمی است تا ایران نیز زیرساخت های تولید واکسن را در کشور تقویت کند و رفته رفته وابستگی به واردات در این زمینه کم شود.

وی افزود: تامین واکسن از خارج علاوه بر مشکلات مالی، مشکلات دیگری هم دارد زیرا اکنون همه کشورها به دنبال واکسن کرونا هستند، بنابراین خیلی حق انتخاب نداریم زیرا بسیاری از تولیدکنندگان واکسن، آن را اول برای مردم خود می خواهند. مهمترین اقدام، تامین واکسن از سبد کوواکسن است و بعد از آن به دنبال خرید واکسن از روسیه، هندوستان و جاهای دیگر را هم دنبال می کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha