سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 307189

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که در بین زنان بالای ۵۰ سال کار در خارج از منزل به مدت ۲۰ سال یا بیشتر با ۱۷ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در ارتباط است.

نور خورشید و کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

سلامت نیوز: نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که در بین زنان بالای ۵۰ سال کار در خارج از منزل به مدت ۲۰ سال یا بیشتر با ۱۷ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در ارتباط است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دانشمندان مرکز تحقیقات انجمن سرطان دانمارک (DCRC) بیش از ۳۸ هزار زن زیر ۷۰ سال را که به سرطان پستان مبتلا شده بودند را تجزیه‌وتحلیل کردند. هر یک از این زنان با پنج زن سالم که به‌طور تصادفی از یک مرکز ثبت‌نام عمومی انتخاب‌شده بودند، مقایسه شدند؛ نتایج نشان می‌دهد که در بین زنان بالای ۵۰ سال کار در خارج از منزل به مدت ۲۰ سال یا بیشتر با ۱۷ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در ارتباط است.


به گزارش نیوز،اگرچه علت نامشخص است اما دانشمندان حدس می‌زنند قرار گرفتن در معرض ویتامین دی (D) ناشی از اشعه خورشید می‌تواند به محافظت در برابر این بیماری کمک کند. نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ها و عضلات شناخته‌شده و نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که به‌اصطلاح مکمل آفتاب ممکن است سرطان و عفونت‌ها را نیز دفع کند.


نگرانی در مورد سرطان پوست موجب شده است، بسیاری از افرادی بیشتر وقت خود را در داخل منزل یا مکانی دور از نور خورشید سپری کنند، به این معنی که اکثریت قریب به‌اتفاق افراد وقت کمتری را بیرون از خانه می‌گذرانند.


شایان‌ذکر است، تقریبا از هر هشت زن انگلیسی یک زن (معمولا بالای ۵۰ سال) به سرطان پستان مبتلا می‌شود و در سراسر جهان نیز  آمار ابتلا به این بیماری در حال افزایش است. در ایالات‌متحده نیز در سال ۱۹۷۰ آمار ابتلا به این بیماری حدود ۶۸ هزار مورد و با افزایش جمعیت این رقم،   ۵۶.۸ درصد شد و تا سال ۲۰۱۴ این میزان ۲۴۲ درصد افزایش یافت.


دانشمندان بیمارستان سنت جوزف در کنتاکی امریکا اظهار کردند: «میزان افزایش سرطان پستان زنان بیش از چهار برابر افزایش جمعیت ایالات‌متحده در همان مدت بوده است.»


برخی از دانشمندان معتقدند که این افزایش احتمال دارد به دلیل کاهش قرار گرفتن در معرض ویتامین D باشد، نتایج تحقیقات گذشته نیز نشان می‌دهد که سطح مواد مغذی بالاتر در خون با خطر کمتر ابتلا به  بیماری در ارتباط است.


برای کسب اطلاعات بیشتر، دانشمندان DCRC بیش از ۳۸ هزار زن مبتلابه سرطان پستاندر مرحله اولیه را از اداره ثبت سرطان دانمارک مورد بررسی قرار دادند، این‌ تعداد با پنج زن سالم مقایسه شدند. سابقه اشتغال از سوابق صندوق بازنشستگی دانمارک جمع‌آوری  و قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز از طریق "ماتریس شغلی" محاسبه شد.


نتایج منتشرشده در ژورنال طب شغلی و محیط‌زیست نشان می‌دهد، زنان بالای ۵۰ سال که حداقل دو دهه شاغل بودند ۱۷ درصد کمتر در معرض سرطان پستان بودند. اگرچه مشخص نیست که مکمل آفتاب چگونه می‌تواند سرطان پستان را دفع کند اما نشان داده‌شده است که ویتامین D بیان ژنتیکی سلول‌ها و همچنین تقسیم سلولی و مرگ را تنظیم می‌کند.


دانشمندان تاکید کردند که مطالعه آنان مشاهده‌ای بوده بنابراین علت و معلول را اثبات نمی‌کند. آنان همچنین اطلاعاتی در مورد قرار گرفتن در معرض ویتامین D از طریق مکمل‌ها یا رژیم غذایی جمع‌آوری نکردند.


انگلیسی‌ها نمی‌توانند از ماه اکتبر تا اوایل ماه مارس مقدار کافی ویتامین D را جذب کنند؛ بنابراین سرویس سلامت ملی (NHS) به بزرگسالان توصیه می‌کند هرروز ۱۰ میکروگرم (۴۰۰ واحد بین‌المللی) مکمل مصرف کنند.


اگرچه دانشمندان برخی از عوامل مانند "سابقه تولیدمثل" زنان را بررسی کردند، اما استفاده آنان از قرص و درمان جایگزین هورمون و همچنین مصرف الکل بررسی نشد. همه این‌ موارد می‌تواند بر خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان تاثیر داشته باشد.
بااین‌وجود، دانشمندان نتیجه گرفتند: "این مطالعه ارتباط معکوس بین قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید به دلیل شاغل بودن و سرطان پستان را نشان می‌دهد.


لازم به ذکر است که این یافته در مطالعات شغلی آینده نیاز به توجه بیشتری دارد.
نتایج این تحقیق در نشریه The Linacre Quarterly منتشرشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha