شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 307375

یافته‌های یک مطالعه تازه در ‌آلمان نشان می‌دهد که دامنه آسیب‌ ویروس کرونا به ریه‌ها ختم نمی‌شود بلکه پانکراس (لوزالمعده) هم می‌تواند هدف حمله این ویروس باشد و این مطالعه، آلوده شدن سلول‌های مولد انسولین در پانکراس را آشکار می‌کند.

ویروس کرونا می‌تواند عملکرد پانکراس را مختل کند

سلامت نیوز: یافته‌های یک مطالعه تازه در ‌آلمان نشان می‌دهد که دامنه آسیب‌ ویروس کرونا به ریه‌ها ختم نمی‌شود بلکه پانکراس (لوزالمعده) هم می‌تواند هدف حمله این ویروس باشد و این مطالعه، آلوده شدن سلول‌های مولد انسولین در پانکراس را آشکار می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان کلینیک دانشگاه اولم در آلمان پی برده‌اند که ویروس کرونا می‌تواند به لوزالمعده هم آسیب برساند.


یک سخنگوی این دانشگاه می‌گوید: مطالعات نشان داده‌اند که سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس با پیشرفت بیماری، آلوده می‌شوند.
این مطالعه که نتایج آن در مجله علمی "نیچر متابولیسم" منتشر شده، وجود علائم دیابت یا وخیم‌تر شدن سوخت و ساز قند در بیماران دیابتی مبتلا به بیماری کووید-۱۹ را توضیح می‌دهد.


این مجله تخصصی پیش‌تر مقاله‌ای از پژوهشگران دانشگاه کیل را منتشر کرده بود که ابتلای یک جوان ۱۹ ساله به دیابت را پس از مبتلا شدن به کرونا تحلیل و بررسی می‌کرد.


مارتین واگنر، نویسنده مقاله تحقیقی دانشگاه اولم و پزشک ارشد بیمارستان این دانشگاه می‌گوید، در بیماران کووید- ۱۹ همیشه دوره‌ای وجود دارد که در آنها تنظیم سطح قند خود مختل می‌شود.


بر همین اساس، تیم تخصصی بیمارستان دانشگاه اولم، بافتی از لوزالمعده را در معرض ویروس‌های سارس- کوو ۲ قرار دادند و پی بردند که این ویروس می‌تواند به پانکراس نیز حمله‌ور شود. آنها هم‌چنین بیماران فوت شده از کرونا را نیز به همین منظور مورد معاینه قرار دادند.
این معاینات و موارد آزمایشگاهی به شناسایی پروتئین‌های ویروس در لوزالمعده منجر شد، حتی وقتی که دیگر در ریه‌ها پروتئین ویروس مشاهده نمی‌شد.


مهم‌ترین هورمون لوزالمعده، انسولین است و مهم‌ترین عملکرد انسولین این است که واکنش‌های آنابولیک بر روی کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، و اسیدهای نوکلئیک را تحریک می‌کند.


بنابر گزارش دویچه وله، مطالعه یادشده دربرگیرنده کنترل و بررسی وضعیت مبتلایان در فواصل زمانی مختلف است و نشان می‌دهد که عوارض و آسیب‌های ویروس کرونا به مراتب بیشتر از آن چیزی است که فرض می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha