فوق تخصص جراحی عروق و اندوواسکوولار، به تشریح درمان وریدهای واریسی پرداخت.

روش های درمان وریدهای واریسی/ زنان دو برابر مردان مبتلا می شوند

سلامت نیوز: فوق تخصص جراحی عروق و اندوواسکوولار، به تشریح درمان وریدهای واریسی پرداخت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سارا حسینی، گفت: رگ‌های واریسی به عنوان یک بیماری از آغاز بشریت پذیرفته شده است، فریدریش ترندلنبورگ یکی از نخستین پزشکانی بود که از جراحی برای درمان واریس استفاده کرد و این روش همچنان مورد توجه قرار دارد.


وی افزود: اخیراً استفاده از روش رادیوفرکوینسی یا لیزر داخل ورید به عنوان یک رقیب سرسخت در برابر جراحی واریس مورد آزمایش قرار گرفته است.


حسینی تصریح کرد: وریدهای واریسی وریدهای دیلاته شده‌ای هستند که به طور معمول با نمای پیچ خورده و برجسته سطحی روی اندام‌های تحتانی دیده می‌شوند. در واقع، وریدهای واریسی مشکل شایعی هستند و برآوردهای متغیری از شیوع آنها وجود دارد. در مجموع این بیماری در ۲۵ تا ۳۳ درصد از زنان و ۱۰ تا ۲۰ درصد از مردان یافت می‌شود.


وی افزود: به نظر می‌رسد که پاتوفیزیولوژی اصلی بیماری نارسایی و اختلال در دریچه‌ها در مسیر ورید باشد. این دریچه‌های نارسا یا از کار افتاده در سیستم وریدی، به جای مسیر طبیعی خون از دیستال به پروگزیمال به سمت قلب و از سطح به عمق، امکان حرکت در خلاف جهت آن را ایجاد می‌کنند.


فوق تخصص جراحی عروق و اندوواسکوولار گفت: رادیو فرکانسی امروز به عنوان یکی از رقبای اصلی جراحی واریس تبدیل شده است، این روش در سال ۱۹۹۹ برای اولین بار مورد تأیید قرار گرفت و پس از مطالعات متعدد، ایمنی بالا و نتایج قابل قبول آن تأیید شد. در این روش پس از طی مراحل، میزان انسداد ورید صافن نارسا در ۵ سال به حدود ۹۰ درصد می‌رسد.


وی از اسکلروتراپی به عنوان یکی دیگر از روش‌های درمان واریس نام برد و افزود: اسکلروتراپی یک تکنیک حداقل تهاجمی است که در این روش از تزریق یک ماده شیمیایی ویژه (اسکلروزانت) به ورید واریسی برای ایجاد آسیب و تخریب پوشش داخلی ورید استفاده می‌شود.


حسینی تصریح کرد: در اسکلروتراپی یک ماده شیمیایی به لومن ورید تزریق می‌شود که باعث ایجاد نکروز اندوتلیال و فیبروز شود. این روش می‌تواند برای تمام انواع انبساط‌های پاتولوژیک وریدی در وریدهای بزرگ واریسی کوتاه تا تلانژکتازی ها (Telangiectasia) مؤثر باشد.


فوق تخصص جراحی عروق و اندوواسکوولار گفت: اسکلروتراپی با کمک تزریق مواد شیمیایی محرک ورید ناخواسته حذف می‌شود، اسکلروتراپی در درمان تلانژکتازی، وریدهای رتیکولار و واریسی که ممکن است بدون علامت باشند یا از نظر ظاهری برای بیمار مشکل ساز باشد، استفاده می‌شود.


وی در پایان اظهار کرد: روش دیگر درمان وریدهای واریسی استفاده از متدهای جراحی است. امروزه با توجه به معرفی روش‌های کمتر تهاجمی، استفاده از متدهای جراحی محدود به موارد وریدهای واریسی بزرگ یا عوارض ناشی از واریس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha