نتایج یک تحقیق علمی: استفاده طولانی‌مدت از ماسک باعث پیشروی "سرطان ریه" می‌شودطبق مطالعه اخیر دانشمندان آمریکایی، استفاده از ماسک به صورت طولانی‌مدت ممکن است باعث پیشروی "سرطان ریه" شود.

نتایج یک تحقیق علمی: استفاده طولانی‌مدت از ماسک باعث پیشروی "سرطان ریه" می‌شود

سلامت نیوز:نتایج یک تحقیق علمی: استفاده طولانی‌مدت از ماسک باعث پیشروی "سرطان ریه" می‌شودطبق مطالعه اخیر دانشمندان آمریکایی، استفاده از ماسک به صورت طولانی‌مدت ممکن است باعث پیشروی "سرطان ریه" شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم؛ مطالعه اخیر در مجله "Cancer Discovery" نشان داد که استنشاق میکروب‌های مضر می‌تواند در مرحله پیشرفته سرطان ریه در بزرگسالان نقش داشته باشد و استفاده طولانی‌مدت از ماسک ممکن است به تولید این عوامل بیماری‌زای خطرناک کمک کند.


پایگاه اطلاعاتی "گلوبال ریسرچ" در این‌ باره نوشت میکروب‌شناسان اتفاق‌نظر دارند که استفاده مکرر از ماسک باعث ایجاد یک محیط مرطوب می‌شود که در آن میکروب‌ها اجازه رشد و تکثیر قبل از ورود به ریه‌ها را دارند؛ این دسته از میکروب‌های خارجی سپس از نای عبور کرده و به داخل دو لوله به نام "برونش" حرکت می‌کنند تا به کیسه‌های هوای کوچک پوشیده شده از رگ‌های خونی به نام "آلوئول" برسند.


"لئوپولدو سگال" نویسنده مطالعه و مدیر برنامه میکروبیوم ریه و دانشیار پزشکی در دانشگاه پزشکی "گراسمن" دانشگاه نیویورک در این باره توضیح داد: «مدت‌ها تصور می‌شد که ریه‌ها عقیم هستند اما اکنون می‌دانیم که "کامنسال‌های دهانی" (میکروب‌هایی که به طور معمول در دهان یافت می‌شوند) اغلب ناخودآگاه وارد ریه می‌شوند.»


طبق این مطالعه، این میکروب‌ها پس از حمله به ریه‌ها باعث ایجاد پاسخ التهابی در پروتئین‌های معروف به "سیتوکین IL-17"  در ریه می‌شوند.
تیم تحقیق با بررسی میکروب‌های ریه یک مرد 83 ساله که به سرطان ریه مبتلا بود، کشف کرد که کلونی‌ باکتری‌های "ویلونلا"، "پرووتلا" و "استرپتوکوکوس" که ممکن است از طریق پوشیدن ماسک به مدت طولانی پرورش داده شوند، در بیماران مبتلا به سرطان ریه به مقدار بیشتری یافت می‌شود.


علاوه بر این، تحقیقات در مورد پرورش باکتری‌های "ویلونلا" در ریه‌های موش‌ها نشان داد که وجود چنین باکتری‌هایی منجر به ظهور سلول‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و همچنین سلول‌های التهابی مانند "سیتوکین IL-17" می‌شود.


از آنجا که شواهد بیشتری در رابطه با اثرات طولانی مدت استفاده از ماسک صورت به دست می‌آید، پزشکان و دانشمندان در حال بررسی این مسئله هستند که آیا این اقدامات واقعاً بیشتر از منافع ضرر دارند یا خیر.
از زمان شروع اجباری استفاده از ماسک، متخصصان پوست نیز اصطلاح "maskne" را برای توصیف جوش‌های نزدیک به دهان به کار می‌برند که توسط روغن‌های درون ماسک به وجود می‌آیند.


همچنین دندانپزشکان در مورد پدیده‌ای موسوم به "mask mouth" که در آن بیماران با افزایش التهاب لثه و پوسیدگی دندان تا 50 درصد روبه‌رو می‌شوند، هشدار  دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha