پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 307616

خطاهای دارویی به اشتباه در تجویز، توزیع و مصرف داروها اشاره دارد. هرساله صدها هزار نفر در آمریکا به دلیل آسیب‌های ناشی از خطاهای دارویی دچار مشکل می‌شوند. هرچند بسیاری از این خطاها قابل پیشگیری است.

نکاتی مفید برای کاهش خطاهای دارویی

سلامت نیوز:خطاهای دارویی به اشتباه در تجویز، توزیع و مصرف داروها اشاره دارد. هرساله صدها هزار نفر در آمریکا به دلیل آسیب‌های ناشی از خطاهای دارویی دچار مشکل می‌شوند. هرچند بسیاری از این خطاها قابل پیشگیری است.


به گزارش سلامت نموز به نقل از  ایسنا، رعایت نکاتی کمک می‌کند تا افراد از خود و خانواده در برابر خطاهای دارویی محافظت کنند. یکی از بهترین روش‌ها در کاهش خطر خطاهای دارویی نقش فعال فرد در مراقبت‌های درمانی از خود است. لازم است فرد در مورد داروی مصرفی و عوارض جانبی احتمالی آن اطلاعاتی داشته باشد. هیچگاه برای مطرح کردن پرسش در مورد داروی تجویزی از پزشک، پزشک داروساز و سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی تردید نداشته باشید.


خطاهای دارویی شامل چه مواردی می‌شود؟


خطاهای دارویی از استفاده نامناسب از داروها ناشی می‌شود که قابل پیشگیری هستند. یک نمونه از خطای دارویی مصرف داروی بدون نسخه حاوی استامینوفن همزمان با مصرف داروی مسکن تجویز شده توسط پزشک است. در این شرایط فرد میزان بیشتری از استامینوفن توصیه شده را دریافت می‌کند که می‌تواند سلامت کبد را به خطر اندازد.


نمونه دیگری از خطای دارویی مصرف داروی افسردگی «فلوکستین» با داروی میگرن موسوم به «سوماتریپتان» است. هر دوی این داروها بر سطح ماده شیمیایی «سروتونین» تاثیر می‌گذارند. احساس گیجی، بالا رفتن ضربان قلب و افزایش دمای بدن از جمله علائم مصرف همزمان دو داروست.

خطای دارویی چگونه رخ می‌دهد؟
به گزارش  مدیکال اکسپرس، خطاهای دارویی ممکن است برای هر کسی و در هر مکانی از جمله خانه، بیمارستان، داروخانه و آسایشگاه سالمندان رخ دهد. کودکان بیشتر در معرض خطای دارویی قرار دارند زیرا دوز مناسب برای آنان با افراد بزرگسال متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha