چند روز مانده به تعطیلات هفته گذشته، رسانه و ستاد ملی مبارزه با کرونا مکررا اعلام ‌کردند از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنید، اما انگار گوش بسیاری از مردم بدهکار نبود و باز تا چند روز تعطیلی پیش روی خود دیدند، شال و کلاه ‌کردند و راهی شمال کشور شدند؛ غافل از اینکه شر ویروس منحوس کرونا نه تنها هنوز از سر کشور ما کم نشده بلکه ممکن است با بی‌احتیاطی آنها دوباره آمار قربانیان بالا رود.

عاشقان جاده؛ رفیقان كرونا

سلامت نیوز:چند روز مانده به تعطیلات هفته گذشته، رسانه و ستاد ملی مبارزه با کرونا مکررا اعلام ‌کردند از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنید، اما انگار گوش بسیاری از مردم بدهکار نبود و باز تا چند روز تعطیلی پیش روی خود دیدند، شال و کلاه ‌کردند و راهی شمال کشور شدند؛ غافل از اینکه شر ویروس منحوس کرونا نه تنها هنوز از سر کشور ما کم نشده بلکه ممکن است با بی‌احتیاطی آنها دوباره آمار قربانیان بالا رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، متاسفانه طی روزهای افزایش حجم تردد خودروها در محورهای شمال به‌طوری بود ‌که طی سه روز گذشته بیش از هشت‌هزار برگشت و بیش از دو هزار خودرو جریمه شدند و این موضوع یعنی اینکه مسافران کمترین اعتنایی به دستورالعمل‌‌‌‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا نداشتند.

رعایت شیوه‌نامه‌‌‌‌های بهداشتی ستاد کرونا می‌تواند آمار مبتلایان به این بیماری را کاهش دهد. با توجه به اینکه رفتن به سفر با افزایش آمار کرونا گره خورده، یکی از راه‌های پیشگیری، اجتناب از سفر‌های بین‌شهری است. تجربه نشان داده است كه رعایت‌نکردن شیوه‌نامه‌‌‌‌های بهداشتی توسط مردم و افزایش سفر‌ها رابطه مستقیمی با روند ابتلا و تعداد قربانیان دارد.

به همین علت معاون وزیر بهداشت هشدار داده است مردم در ایام تعطیل سفر نروند. طی روزهای گذشته شاهد افزایش حجم تردد خودروها در محورهای شمال بودیم، به‌طوری‌که طی سه روز گذشته بیش از هشت‌هزار خودرو برگشت و بیش از دو هزار خودرو جریمه شدند.رییس پلیس راه مازندران با اعلام اینکه محدودیتی به جز اعمال محدودیت کرونایی در دستور کار پلیس نیست، گفت: با توجه به تشدید اعمال محدودیت‌ها، خودروها درصورت جریمه، برگشت هم داده می‌شوند.

این مسوول با تاکید بر توجه به هشدارها و توصیه‌های پلیس، خاطرنشان کرد: احتمال ریزش و رانش و سقوط بهمن باتوجه به افزایش دما بالاست که تاکید ما پرهیز از ترددهای غیرضروری است. سرهنگ علیرضا قدمی با‌اشاره به ترافیک عادی و روان در محورهای هراز، کندوان، سوادکوه و کناره اظهار كرد: از نظر شرایط آب وهوایی شاهد مه‌گرفتگی در محور کناره هستیم. وی کاهش دید را از جمله پیامدهای مه‌گرفتگی محورهای ساحلی بیان کرد و خواستار رعایت ایمنی و تردد با سرعت مطمئنه در این محورها شد.

سرهنگ قدمی با بیان اینکه محدودیت‌های کرونایی در استان به دلیل شرایط خاص کرونایی تشدید می‌شود، اظهار كرد: این محدودیت‌ها و منع ورود خودروهای غیربومی به مناطق ۵۷گانه استان از صبح شنبه تشدید می‌شود. چندی پیش دکتر ایرج حریرچی نیز در این‌باره گفته بود: هرگونه عادی‌پنداری و عادی‌‌‌سازی، احتمال انتقال کرونا را بالا می‌برد و به این دلیل توصیه می‌کنیم خانواده‌ها سفر‌های غیرضروری را به تعویق بیندازند.

وی تاکید دارد: توقف شیب کرونا، بستگی به رفتار اجتماعی و رعایت شیوه‌نامه‌‌‌‌های بهداشتی از سوی مردم دارد؛ اما تجربه‌های اخیر در تعطیلات بهمن نشان می‌دهد كه سفرهای تفریحی مردم در ایام نوروز به طور حتم از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود و از الان باید به فكر اعمال محدودیت‌های شدید برای جلوگیری از سفر در ایام نوروز باشیم؛ البته چندی قبل خانم دكتر مینو محرز، عضو كمیته ملی مقابله با كرونا هم از مردم درخواست كرده‌بود كه از برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی پرهیز كنند كه بعید می‌رسد برخی از هموطنان به این مساله توجهی داشته باشند.

  آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرهای کشور

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت از روز شنبه ۲۵ شهر کشور در وضعیت نارنجی کرونایی قرار خواهند گرفت. معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرهای کشور از نظر کرونا را اعلام کرد و بر این اساس از روز شنبه، ۲۵ بهمن سال جاری ۲۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر زرد و ۲۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار‌خواهند‌گرفت.

به این ترتیب در وضعیت زرد (خطر متوسط) فقط سطح شغلی ۴ و در وضعیت نارنجی(پرخطر) سطح شغلی ۳ و ۴ تعطیل خواهند بود. در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) به جز موارد ضروری سطح ۱ سایر مشاغل تعطیل خواهند بود. همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌‌‌‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان‌‌‌‌های نارنجی و قرمز ممنوع است.


 تشدید مقررات مسافرت در شماری از کشورهای اروپایی

چند کشور اروپایی مقررات ورود به خاک خود را محدود کرده‌اند. برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا، مسافرت از بریتانیا، آفریقای‌جنوبی و برزیل به شماری از کشورهای اروپایی به شدت محدود می‌شود. شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند بلژیک، فرانسه، پرتغال و فنلاند جمعه (۲۲ ژانویه) مقررات سخت‌تری برای ورود مسافران اعلام ‌کردند.

سراناتحادیه توافق ‌کردند که به طور کلی از سفرهای غیرضروری در داخل اروپا نیز خودداری شود. کشورهای اروپایی به ویژه از ورود مسافرانی از بریتانیا، آفریقای‌جنوبی و برزیل جلوگیری می‌کنند. بنا بر بخشنامه‌ای تازه ورود به قلمرو اتحادیه اروپا فقط با دلایل موجه و آن هم با ارائه گواهی تست منفی کووید۱۹ امکان‌پذیر خواهد بود. به دنبال گسترش ویروس جهش‌یافته در بریتانیا، مسافرت از این کشور به اتحادیه اروپا، جز در مواردی محدود، متوقف شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha