دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 308157

بر اساس ماده 95قانون تأمین اجتماعی سربازان وظیفه‌ای که قبل از اعزام به خدمت سابقه بیمه کارگاهی داشته‌اند و بعد از خدمت نیز سابقه بیمه کارگاهی خود را تا قبل ازسال85 برقرار کرده‌اند مشمول خرید بیمه خدمت سربازی نیستند.

یک قدم مانده تا بازنشستگی

سلامت نیوز:بر اساس ماده 95قانون تأمین اجتماعی سربازان وظیفه‌ای که قبل از اعزام به خدمت سابقه بیمه کارگاهی داشته‌اند و بعد از خدمت نیز سابقه بیمه کارگاهی خود را تا قبل ازسال85 برقرار کرده‌اند مشمول خرید بیمه خدمت سربازی نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، این قانون مدت‌هاست ابلاغ شده اما جا‌به‌جایی برخی کارشناسان تأمین‌اجتماعی مرتبط با این حوزه، برداشت‌های سلیقه‌ای از قانون، وجود برخی ابهامات پاسخ داده نشده درباره چند و چون اجرای ماده 95  قانون تأمین‌اجتماعی برای کارشناسان سبب سردرگمی سربازان در دوره دفاع‌مقدس شده و اعتراض آنان را در پی داشته‌است. برای پیگیری موضوع با برخی سربازان مشمول ماده 95 قانون تأمین‌اجتماعی درباره مشکلاتشان گفت‌وگو کرده و از مسئولان تأمین اجتماعی پرسیده‌ایم که شروط اجرای این قانون چیست و چرا این مشکل ایجاد شده‌است؟ 


 آردها را ریخته و الک‌ها را آویخته‌اند. موی سرشان سفید شده و حالا کم‌کم دارند خودشان را برای دوران استراحت و بازنشستگی آماده می‌کنند. حساب و کتاب خودشان می‌گوید همین روزها باید بازنشسته شوند و کار را دست دیگران بسپارند. اما نمی‌دانند دو،دو تا چهارتای آنها با حساب و کتاب و بخشنامه‌های تأمین‌اجتماعی خیلی همخوانی ندارد. با هزار امید و آرزو برای احتساب خدمت وظیفه دوران دفاع‌مقدسشان که 28‌ماه می‌شود و می‌تواند کمک شایانی به بازنشسته‌شدنشان کند، راهی تأمین اجتماعی شده‌اند اما خبرهای خوبی از کارشناسان این سازمان نمی‌شنوند.جمله «باید خدمت سربازیتان را بخرید تا در حساب بیمه‌تان لحاظ شود» مانند پتکی است که بر سر سربازان وظیفه دیروز و پدربزرگ‌های امروز فرود می‌آید. آنها که با برخی کارشناسان تأمین‌اجتماعی روبه‌رو شده‌اند، از زبانشان شنیده‌اند باید بخشی از خدمت دوران سربازیشان را بخرند. رقمش هم آنقدری هست که تن و بدن را بلرزاند. اما آنها که در آستانه بازنشستگی‌اند، خیلی گوششان به این حرف‌ها بدهکار نیست و خواهان آن هستند که قانون تأمین‌اجتماعی و ماده95 آن، درست و دقیق اجرا شود تا بتوانند بازنشسته شوند.


اصرار به یک تخلف

«عمران پور‌قربان» یکی از همین بازنشسته‌هایی است که چند هفته است، کار و زندگیش را رها کرده و دنبال امورات مربوط به خرید دوره خدمت و بازنشستگی‌اش افتاده‌است. او می‌گوید هفته‌هاست برای پیگیری خرید خدمت دوره سربازی‌اش بین کارشناسان مختلف تأمین‌اجتماعی از اتاقی به اتاق دیگر پاس داده می‌شود؛«بیشتر از 28سال سابقه بیمه دارم. دوره خدمتم با دوران دفاع‌مقدس یکی شد و 28‌ماه سابقه خدمت سربازی دارم که در کارت پایان‌خدمتم هم نوشته شده‌است. قانون تأمین‌اجتماعی می‌گوید برای خرید دوره خدمتم نباید پولی به‌حساب تأمین‌اجتماعی بریزم اما کسی به حرفم گوش نمی‌کند.» او می‌گوید با شماره1420 تأمین‌اجتماعی و مشاوران این سامانه صحبت کرده و آنها می‌گویند نباید پولی به تأمین‌اجتماعی بدهم اما مسئول شعبه‌ای که پرونده‌ام آنجاست اصرار دارد باید خدمتم را بخرم.

او ادامه می‌دهد:« مسئول یک بخش در یک شعبه تأمین‌اجتماعی زیر بار بخشنامه‌ای که سازمان تأمین‌اجتماعی صادر کرده است نمی‌رود. حرف حرف خودش است. حتی کارشناسان همان شعبه می‌گویند مشمول پرداخت حق بیمه نیستم اما این مسئول حرفشان را قبول نمی‌کند.» پورقربان توضیح بیشتری درباره مشکلی که برایش ایجاد شده می‌دهد و می‌گوید: «بارها به این مسئول گفتم بخشنامه‌ای را که برای پرداخت حق بیمه خرید خدمت به آن استناد می‌کند را نشانم بدهد. مسئول مربوطه می‌گوید بروم و بخشنامه را در سایت تأمین‌اجتماعی بخوانم. حتی گفته‌اند بروم جلوی مجلس اعتراض کنم چون این بخشنامه قانون مجلس است و تأمین‌اجتماعی دارد قانون مجلس را اجرا می‌کند. من همه قانون و مقررات تأمین‌اجتماعی را زیر و رو کردم اما هیچ کجای قانون چنین چیزی نوشته نشده است.»


قانون صراحت دارد؛ سلیقه‌ای عمل می‌شود

با اینکه مدت‌هاست ماده95 قانون تأمین‌اجتماعی ابلاغ شده است اما به‌نظر می‌رسد هنوز کارشناسان و مسئولانی در تأمین‌اجتماعی حضور دارند که از جزئیات دقیق این قانون اطلاع ندارند. مرتضی صابری از سربازانی است که سال 63 تا اوایل سال66 سرباز وظیفه در یکی از یگان‌های ارتش بوده است. او نامه‌ای با خود دارد که نشان می‌دهد واحد ایثارگران ارتش خدمت 28ماهه او را در یگانش به‌عنوان سرباز وظیفه تأیید می‌کند اما تأمین‌اجتماعی تنها بخشی از این مدت را قبول دارد. 

می‌گوید: 12‌ماه از دوره 28ماهه خدمتم مشمول خرید خدمت سربازی نشده است و معاف است اما 16‌ماه دیگر را می‌خواهند با من حساب کنند. صابری ادامه می‌دهد: کارشناس تأمین اجتماعی گفته است باید 16‌ماه خدمت را بخرم و عددی هم برای خرید خدمت اعلام کرده است. به من گفته‌اند باید 12میلیون‌و300هزار تومان برای خرید خدمت بپردازم.نمی‌دانم چرا باید این پول را بدهم درحالی‌که همه می‌گویند باید رایگان باشد.

صابری به همشهری می‌گوید دنبال آن است که پرونده بیمه‌اش را از شعبه‌ای که در آن پیگیری می‌شود به شعبه دیگری منتقل کند تا شاید گره از مشکلش باز شود: «دوستانم گفتند مدیر شعبه‌ای که پرونده‌ام آنجاست با قانون آشنا نیست یا سلیقه‌ای عمل می‌کند. بهتر است پرونده‌ام را به شعبه دیگری ببرم تا کارشناس باتجربه‌تری مشکلم را برطرف کند. الان یک هفته است درگیر همین کار هستم.»


ابهامات را برطرف می‌کنیم 

وجود مشکل و ابهام کارشناسان تامین‌اجتماعی در رسیدگی به درخواست بازنشستگی این دسته از متقاضیان، واکنش مسئولان تامین‌اجتماعی را در پی داشت.سرپرست اداره انتقال و استرداد حق بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی، درباره بروز مشکل در فرایند رسیدگی به تقاضای بازنشستگی سربازان حاضر در جبهه‌ها می‌گوید ابهامات ایجاد شده را برطرف خواهد کرد: «بر اساس قانون مدت خدمت وظیفه مشمولین ماده ۹۵ قانون تامین‌اجتماعی، پس از پایان خدمت و اشتغال مجدد در مؤسسات مشمول این قانون، سوابق آنها در حساب بیمه افراد منظور خواهد شد.»

به‌گفته پرنیان رضایی قانون شرایط خاصی را برای بهره‌مندی بیمه‌شدگان در ماده 95 قانون تعیین کرده است.

ایام خدمت نظام وظیفه آن‌دسته از بیمه‌شدگان این سازمان که قبل از خدمت سربازی سابقه اشتغال و بیمه‌پردازی در کارگاه‌های مشمول قانون تامین‌اجتماعی داشته و بعد از پایان خدمت نیز مجدداً در کارگاه‌های مشمول و حداکثر تا تاریخ7/5/85 (تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون استفساریه قانون اصلاح تبصره ماده 14قانون کار و الحاق یک تبصره به آن مصوب 28/3/85 مجلس شورای اسلامی) مشغول به‌کار شده‌اند، مشمول ماده 95قانون بوده و از پرداخت حق بیمه سربازی معاف خواهند شد.

رضایی با تأکید بر اینکه مشمولان استفاده از این خدمت، باید تقاضای خود را به آخرین شعبه محل بیمه‌پردازی ارائه کنند تا توسط کارشناسان حوزه مرتبط مورد‌بررسی و اقدام قرار گیرد، ادامه می‌دهد: ماده 95 قانون تأمین‌اجتماعی صرفاً ناظر بر مدت خدمت وظیفه‌ای است که در کارت پایان خدمت نظام وظیفه به‌عنوان مدت خدمت قانونی درج شده است. صرف‌نظر از اینکه ممکن است متقاضی تمام یا قسمتی از خدمت نظام وظیفه قانونی خود را در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل گذرانده باشد. 

حق بیمه سربازی چطور محاسبه می‌شود؟ 

سرپرست اداره انتقال و استرداد حق بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ  درباره چگونگی احتساب ایام خدمت نظام وظیفه و حضور داوطلبانه در جبهه بیمه‌شدگانی که مشمول ماده 95قانون تأمین اجتماعی نیستند و تمایل به خرید خدمت نظام وظیفه خود دارند می‌گوید: تمام بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی به شرطی که در زمان ارائه تقاضا به هر نحو در ردیف بیمه‌پردازان سازمان باشند (شامل بیمه‌شدگان اجباری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و ادامه بیمه به‌طور اختیاری، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و...) و قبل از ارائه تقاضا نیز حداقل 2سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان داشته باشند می‌توانند برای احتساب سابقه دوره خدمت وظیفه بدون مراجعه به شعبه و به‌صورت غیرحضوری از طریق ورود به سامانه خدمات الکترونیک سازمان به نشانی es.tamin.ir اقدام کنند.

او می‌گوید: حق بیمه‌ متعلقه این افراد که باید برای خرید دوره خدمت وظیفه به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت کنند، طبق آیین‌نامه اجرایی قانون مربوطه بر اساس میانگین دستمزد آخرین 2سال قبل از تقاضا ضربدر مدت خدمت سربازی یا حضور در جبهه آنان ضربدر 30درصد محاسبه می‌شود که از این مبلغ 7سی‌ام سهم فرد است و 23سی‌ام نیز سهم دولت است. نحوه پرداخت حق بیمه سهم بیمه‌شده بر اساس روش انتخابی آنان اعم از یک‌جا یا تقسیط حداکثر 12قسط ماهانه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha