نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه جمعیت ۴۰۰ هزار نفری حاشیه شهر اهواز فاقد امکانات لازم و شرایط معمول زندگی شهری هستند، گفت: این مناطق که یک سوم جمعیت اهواز را دربرمی‌گیرند، از داشتن هرگونه امکانات عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی محروم‌اند.

۴۰۰ هزار حاشیه ‌نشین اهواز محروم از امکانات شهری

سلامت نیوز: نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه جمعیت ۴۰۰ هزار نفری حاشیه شهر اهواز فاقد امکانات لازم و شرایط معمول زندگی شهری هستند، گفت: این مناطق که یک سوم جمعیت اهواز را دربرمی‌گیرند، از داشتن هرگونه امکانات عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی محروم‌اند.
 
به گزارش سلامت نیوز، سید محسن موسوی زاده در گفت‌وگو با ایلنا، اظهار داشت: در دوران جنگ تحمیلی که خط مقدم جنگ شهرهایی مانند سوسنگرد، حمیدیه، هویزه، بوستان، آبادان و خرمشهر بودند مردم این شهرستان‌ها مجبور به مهاجرت شدند. پس از پایان جنگ تحت عنوان مهاجران جنگی راحت‌ترین مکان برای سکونت‌شان مناطق حاشیه‌ای اهواز شد که امروز این مناطق با جمعیت زیاد از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی بی‌بهره‌اند.


مشکل فاضلاب و جاده در مناطق حاشیه ای اهواز
وی افزود: مناطق غربی اهواز مثل ملاشیه با جمعیتی بیش از ۵۰ هزار نفر و مناطقی مثل کوی سادات، مندلی، گلدشت، سیاحی، عندو و سلیم آباد با جمعیتی بیش از ۱۲۰ هزار نفری هنوز از جاده‌های آسفالت و سیستم فاضلاب بی‌بهره‌اند و در مقایسه با مرکز شهر بسیار محروم ترند. اکثر خیابان‌ها یا آسفالت‌شان تخریب شده و یا بر اثر بارندگی‌ها و پس زدن فاضلاب با مشکل آبگرفتگی روبرو می‌شوند.
 
عضو شورای شهر کلانشهر اهواز ادامه داد: در مناطق غربی اهواز هیچگونه فضای سبز، پارک و امکانات ورزشی وجود ندارد. در مناطق شرقی نیز مانند زویه، زرگان، نورآباد، پاستوریزه، منبع آب، حصیرآباد، کارگری، کوی رمضان، کوی خروسیه مانند مناطق غرب از کمترین امکانات برخوردار نیستند.


۴۰۰ هزار نفر حاشیه نشین با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند
موسوی زاده عنوان کرد: این مناطق از داشتن هرگونه امکانات عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی محروم‌اند. آمار جمعیتی این مناطق بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر می‌شود که یک سوم جمعیت کلانشهر اهواز را تشکیل می‌دهند.


بسیاری از منازل حاشیه نشین فاقد سند مالکیتی هستند
وی گفت: مشکل دیگر مناطق حاشیه‌نشین شهر اهواز نداشتن سند ثبتی بسیاری از منازل این مناطق است. افراد ساکن در حاشیه شهر یا از قدیم سند نداشتند یا وقتی که خانه ساختند به صورت قولنامه‌ای ساخت و ساز کرده اند. تاکنون چندین جلسه در این باره با مسئولان استانی برگزار کرده‌ایم که مشکل مالکیت این منازل و سندها را حل کنند که حداقل با سندهای‌شان بتوانند تسهیلات و پروانه ساخت بگیرند. اگر این مشکل برطرف شود هم برای شهرداری و هم خود مردم درآمدزایی می‌شود.
 
موسوی زاده ادامه داد: مردم مناطق حاشیه شهر به دلیل نداشتن سند برای تعمیرات منازل خود بر اساس قانون که باید برای ساخت از شهرداری مجوز بگیرند و عوارض پرداخت کنند، اقدام نمی‌کنند. در اینگونه مواقع شهرداری‌ها هم در بسیاری از موارد ناچارند به دلیل رعایت حال مردم با آن‌ها مماشات کنند. این منازل وقتی که سند نداشته باشند در مواردی مانند خرید و فروش و در مواقع نقل و انتقال برای‌شان مشکل ایجاد می‌شود.
 
متاسفانه ثروت‌های خوزستان را در تمامی کشور تقسیم می‌کنند در حالی که در بسیاری از مناطق استان محرومیت وجود دارد. مردم اهوازی با گذشت 33 سال بعد از جنگ تحمیلی هنوز در رنج و عذابند که نیاز است مسئولان به مردم این مناطق بیشتر توجه کنند.
 
وی گفت: بعد از جنگ با توجه به جمعیت زیادی که به اهواز افزوده شد فکری برای این همه ساخت و سازهایی که در حواشی شهر و روستاهایی که اطراف آن که اکنون در درون شهر قرار گرفته اند، نشد. هیچ برنامه ریزی جامعی صورت نگرفت که شهر متوازن رشد و پیشرفت کند.
 
موسوی زاده ادامه داد: مناطقی مانند کیانپارس، کوروش و زیتون رشد خوبی در اهواز داشته‌اند اما مناطق دیگری مانند ملاشیه که ۳۰ سال از کیانپارس هم قدمت آن بیشتر است از کمترین امکانات شهری برخوردار نیست.


صدقه نمی خواهیم حق مان را بدهند
عضو شورای کلانشهر اهواز ادامه داد: با اعتبارات و امکانات موجود در شهرداری‌های اهواز نمی‌توان مشکلات این کلانشهر را سر و سامان داد. ما از دولت صدقه نمی‌خواهیم. از نفتی که از اطراف این کلانشهر برداشت می‌کنند ۳ درصد از آن را در مجلس مصوب کردند که به خوزستان اختصاص دهند ولی هرگز اجرا نشد. اگر حق آلایندگی ناشی از آلودگی نفتی اهواز به موقع پرداخت می‌شد این شهر نیز مانند دیگر کلانشهرها رشد و توسعه می‌یافت.
 
وی اضافه کرد: متاسفانه ثروت‌های خوزستان را در تمام کشور تقسیم می‌کنند در حالی که در بسیاری از مناطق استان محرومیت وجود دارد. مردم اهوازی با گذشت ۳۳ سال بعد از جنگ تحمیلی هنوز رنج و عذاب می‌کشند که نیاز است مسئولان به مردم این مناطق بیشتر توجه کنند.
 
موسوی زاده بیان کرد: در حال حاضر قراردادی با قرارگاه خاتم الانبیا به مبلغ ۳۷۵ میلیارد تومان منعقد کرده‌ایم که با مطالعه و بررسی در این مناطق بتوانند زیر ساخت‌های عمرانی مناطق حاشیه شهر اهواز را ساماندهی کنند ولی اگر کل مبلغ اختصاص یابد و هزینه شود به جرات می‌توانم بگویم تنها ۱۰ الی ۲۰ درصد مشکلات این مناطق را شاید بتوان برطرف کرد.
 
وی ادامه داد: بنابر این نیاز است که یک عزم ملی برای رفع مشکلات و موانع در استان از سوی دولت صورت بگیرد به خصوص اکنون که مشکل فروش نفت ظاهرا حل شده و مشکلات تحریم کاهش یافته است. می‌توان برخی شرکت‌های نفتی که بدهکارترین مجموعه به شهرداری‌ها هستند را مجاب کنند که بدهی‌هایش را بپردازند. بدهی‌هایی که حق آلایندگی‌ها است را پرداخت کنند که شهرداری نیز به مشکلاتی از جمله آب و فاضلاب و غیره اهواز رسیدگی کند.
 
موسوی زاده عنوان کرد: اهوازی که یک روز جاذب بیشترین جمعیت برای اشتغال بود امروز به یکی از شهرهایی که آمار بیکاری در آن بیداد می‌کند، تبدیل شده است. شهری که خودش روزی از شهرها و استان‌های اطراف کارگر و کارمند جذب می‌کرد امروز یا به دلیل استخدام‌های غیر بومی که صورت می‌گیرد و یا با مهاجرت‌های بی‌رویه‌ای که به اهواز انجام می‌شود اکنون به یکی از شهرهایی تبدیل شده که واقعا در بحث بیکاری مشکلات اساسی دارد و آمار بیکاری در این شهر بسیار بالا رفته است.


جوانان از روی ناچاری به دستفروشی روی آورده اند
وی بیان کرد: جوانان منطقه از روی بیکاری به دستفروشی روآورده‌اند. آنها اگر کاری با حقوق و بیمه داشتند به هیچ وجه به خودشان اجازه نمی‌دادند در این گرمای سوزان اهواز صبح تا شب زیر آفتاب بایستند و دستفروشی کنند و هر روز با اجرائیات شهرداری یا راهنمایی و رانندگی درگیر شوند.
 
وی ادامه داد: قبلا در اهواز هیچ دستفروشی وجود نداشت چرا که همه یا در شرکت‌ها یا در ادارات مشغول به کار بودند. امروزه با این همه جمعیتی که اضافه شده صنایع توسعه نیافته و استخدام‌های غیر بومی هم زیاد شده است. در سطح استان و اهواز بسیاری از جوانان آمده‌اند در حاشیه شهر ساکن شده‌اند که برای امرار معاش‌شان ناچارند دستفروشی کنند چرا که شغل و یا درآمدی برای آن‌ها وجود ندارد. سر هر فلکه و چهار راهی ۱۰ الی ۱۲ کودک کار ایستاده‌اند که اینها اصلا زیبنده شهری صنعتی مثل اهواز نیست.
 
وی عنوان کرد: تصفیه خانه شرق اهواز ۲ سال پیش توسط آقای جهانگیری افتتاح شد ولی تا امروز هیچ مسیر فاضلابی به سمت آن هدایت نشده است. در غرب اهواز نیز قرار است تصفیه خانه بزرگی افتتاح شود که هنوز این کار صورت نگرفته است.


هدایت فاضلاب به کارون آب اهواز را غیر قابل شرب کرد
وی گفت: بعد از گذشت این همه سال لوله‌های قطور فاضلاب به سمت رودخانه کارون هدایت می‌شوند و آب این رودخانه را غیر قابل استفاده کرده اند. برای جایگزینی این آب نیز از گتوند، شوش، کرخه و در شمال استان تا خود اهواز و آبادان را لوله‌گذاری کرده اند. با این وجود در اهواز خانه‌ای پیدا نمی‌کنید که تصفیه آب خانگی در آن وجود نداشته باشد.
 
موسوی زاده در پایان گفت: خرید دستگاه آب تصفیه کن تعمیر و تبدیل فیلتر‌هایش هزینه‌های زیادی را برای مردم در بر دارد. برای همه خانه‌ها به دلیل افت فشار آب نیاز به پمپ دارند. خانه‌های یک طبقه تا مجتمع‌های مسکونی بدون استثنا به دلیل افت فشار اگر پمپی نباشد فشار آب دچار افت شدید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha