سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳

متاسفانه هرسال در چهارشنبه آخر سال با حوادثی از جمله انفجار، آتش سوزی و .... مواجه می‌شویم به همین دلیل یکی از عوارض جدی که افراد در این روز به آن دچار می‌شوند، سوختگی است و به همین دلیل آگاهی از این موضوع که هنگامی که خود و یا اطرافیانمان دچار این عارضه می‌شویم چه اقداماتی را باید انجام دهیم، بسیار لازم و ضروری است.

توصیه‌های اورژانسی در سوختگی‌ها

سلامت نیوز:متاسفانه هرسال در چهارشنبه آخر سال با حوادثی از جمله انفجار، آتش سوزی و .... مواجه می‌شویم به همین دلیل یکی از عوارض جدی که افراد در این روز به آن دچار می‌شوند، سوختگی است و به همین دلیل آگاهی از این موضوع که هنگامی که خود و یا اطرافیانمان دچار این عارضه می‌شویم چه اقداماتی را باید انجام دهیم، بسیار لازم و ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، متاسفانه هرسال در چهارشنبه آخر سال با حوادثی از جمله انفجار، آتش سوزی و .... مواجه می‌شویم به همین دلیل یکی از عوارض جدی که افراد در این روز به آن دچار می‌شوند، سوختگی است و از این رو آگاهی از این موضوع که هنگامی که خود و یا اطرافیانمان دچار این عارضه می‌شویم چه اقداماتی را باید انجام دهیم، بسیار لازم و ضروری است و در اینجا چند توصیه‌ اورژانسی هنگام مواجهه با سوختگی‌ها بیان شده است.


توصیه‌های اورژانسی در سوختگی‌ها
۱. در صورتیکه مصدوم هنوز مشتعل است و یا صحنه هنوز ایمن نیست و خطر سوختگی هنوز وجود دارد کار نجات را به تیم آتش نشانی بسپارید
۲. خارج کردن زیور آلات و کمر بند از اندام سوخته (انگشتر، ساعت، النگو، گردن بند و..)
۳. در صورت امکان لباس‌های آلوده به مواد سوخته و یا آغشته به مواد شیمیایی را خارج نمایید ولباس‌های نیمه سوخته را در صورتی که نچسبیده خارج کنید
۴. در ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اول در صورت امکان اندام سوخته را در آب سرد (و نه آب یخ و یخ) قرار دهید.
۵. هیچ گونه ماده پوشاننده مانند کرم و پماد‌های سوختگی و خمیر دندان استفاده نکنید.
۶. در ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اول ناحیه سوخته را پانسمان نکنید.
۷. تاول‌ها را پاره نکنید.
۸. قیر گرم و چسبیده را با آب سرد خنک کنید و تلاشی برای پاک کردن و یا کندن آن نکنید.
۹. ماده شیمیایی جامد مثل پودر آهک و یا سموم شیمیایی جامدو ... را با استفاده از برس، پارچه یا کاغذ خشک پاک کنید و سپس با آب فراوان حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شستشو دهید
۱۰. سوختگی شیمیایی مایع (اسید، باز و...) را تا رسیدن تیم پزشکی با آب فراوان شسته شده و از خنثی کردن آن با مواد قلیایی و یا اسیدی مانند سرکه، آبغوره و ... خودداری کنید.
۱۱. برای شستشو از آبی که قابل نوشیدن است (آب رودخانه، آب شیر و.) استفاده کنید.
۱۲. در صورت سوختگی شیمیایی چشم، چشم را با آب فراوان تمیز (آب شیر) به مدت طولانی ادامه دهید درصورت وجود لنز در چشم، اگر لنز به چشم نچسبیده به سرعت خارج گرددو در غیر اینصورت دستکاری اضافی نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha