بهداشت دهان و دندان ار مواردی است که ارتباط مستقیمی با سلامتی و اعتماد به نفس افراد مختف دارد. این امر موجب می‌شود تا افراد نیاز به حضور در مطب یک دندانپزشک را بارها و بارها در طول زندگی احساس کنند. دو سوالی که برای اغلب افراد، در حین تصمیم‌گیری جهت مراجعه به یک دندانپزشک در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند را می‌توان این‌گونه تشریح نمود:

بهترین دندانپزشکان را در میهن پزشک جستجو کنید

سلامت نیوز: بهداشت دهان و دندان ار مواردی است که ارتباط مستقیمی با سلامتی و اعتماد به نفس افراد مختف دارد. این امر موجب می‌شود تا افراد نیاز به حضور در مطب یک دندانپزشک را بارها و بارها در طول زندگی  احساس کنند. دو سوالی که برای اغلب افراد، در حین تصمیم‌گیری جهت مراجعه به یک دندانپزشک در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند را می‌توان این‌گونه تشریح نمود:

۱- چگونه و با در نظر گرفتن چه ویژگی‌هایی می‌توان دندانپزشک را خوب و ارجح تشخیص داد؟
۲- آیا جهت درمان و رفع هر کدام از عیوب مربوط به دهان و دندان می‌بایست به یک دندانپزشک با تخصص واحد مراجعه کرد؟

گفتنی است که پرسش دوم بیش از پرسش اول، بین بیماران مهجور مانده و بسیاری، حتی توجهی به این امر مهم  و حیاتی ندارند. در ادامه با بررسی مواردی، شما را در رسیدن به پاسخ دو ابهام بالا یاری می‌کنیم.

دندانپزشک خوب چه کسی است و چه ویژگی‌هایی وی را تبدیل به انتخاب اصلی بیماران یک شهر می‌کند؟

روحیه همدلی

ترس از خدمات و حتی حضور در کلینیک‌های خدمات دهان و دندان، از جمله ترس‌هایی است که اگر چه کم، اما شایع است. دلیل عمده‌ی این ترس و اضطراب را می‌توان سخت بودن انجام اقداماتی درون دهان فرد دانست. پس اولین قدمی که یک دندانپزشک می‌بایست به سمت خوب و عالی شدن بر دارد، رفتاری سرشار از همدلی و ایجاد اعتماد باشد. رفتار اعتماد بخش دندانپزشک به فرد بیمار اطمینان خاطر می‌دهد که خطری در کمینش نیست. این احساس امنیت و راحتی سرشار، موجب می‌شود که فرد برای دریافت خدمات مختلف بار دیگر به همان کلینیک مربوطه مراجعه کند.

موقعیت جغرافیایی کلینیک

هنگامی که فردی قصد تحقیق و یافتن یک فرد اصلح دارد به طور مثال می‌گوید، به دنبال دندانپزشک خوب در تهران هستم. این اشاره یا ذکر شهر مربوطه، نشان از اهمیت محل طبابت فرد دارد، چرا که با توجه به دردهای احتمالی پیش یا پس از دریافت خدمات دندانپزشکی، دوران نقاهت، نیازمندی به استراحت پس از انجام جراحی و ..... ارجحیت با موارد شناخته شده در شهر خود فرد است. بدیهی است که در صورت لزوم و نیاز شدید به درمان توسط فردی در شهرهای دیگر، می‌بایست جهت اقدام در محلی خارج از شهر خود به درمان پرداخت. علاوه بر مکان شهری، موقعیت مطب در داخل شهر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. مواردی از جمله به کم بودن ترافیک مسیر منتهی به مطب، وجود مکانی جهت پارک ماشین، امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی و .... را می‌توان از امتیازات مثبت مکان مطب دندانپزشک دانست.

توجه به اصول کاری

این امر را شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی یک دندانپزشک خوب در نظر گرفت. توجه به علل به وجود آورنده مشکل بیمار، روش‌های پیشنهادی یا جایگزین، استفاده از لوازم درجه یک و سایر روش‌هایی که توسط منابع مربوطه تعیین می‌شود، علاوه بر تضمین کیفیت درمان، ضامن سلامتی فرد دریافت کننده خدمات نیز می‌باشد. یکی از مواردی که به شدت در کیفیت تشخیص و درمان دندانپزشک تاثیرگذار خواهد بود، تجویز رادیوگرافی از دهان است. چرا که با در دست داشتن رادیوگرافی، دندانپزشک علاوه بر مشکل اصلی به مشکلات جزئی که حتی از نگاه خود بیمار نیز دور مانده است نیز پی خواهد برد و با این کار از بروز مشکلات احتمالی شدید در آینده جلوگیری می‌کند.

محل و مدرک تحصیلی

یکی دیگر از مواردی که اثرش به شدت در کارآیی درمان ارائه شده مثمرثمر واقع خواهد شد، میزان و مکان تحصیلات فرد است. چرا که مکان یا دانشگاه محل تحصیل، نشان‌گر بار علمی و تلاش‌های دندانپزشک مورد نظر بوده و میزان تحصیلات بر تخصصی‌تر کار کردن وی دلالت ویژه‌ای دارد. یکی از مدارکی که می‌بایست به وجود آن نیز مبادرت ورزید، مدرک بورد تخصصی است. هر رشته گرایش‌های مختلفی دارد. بورد تخصصی نشان می‌دهد که شخص منتخب، قادر به ارائه خدمات تخصصی در چه حوزه‌ای است.

تجربه و سابقه کاری مکفی

هنگامی که یک دندانپزشک در طول روز و مدت فعالیتش، میزان بیمارهای مراجعه کننده‌اش بیشتر باشد، بیشتر در معرض موارد مشابه قرار می‌گیرد و از این رو با راحتی بیشتری قادر به تشخیص خواهد بود. تعداد بالای مراجعه کننده زمینه‌ ساز تجربه زیاد و زمان فعالیت طولانی‌تر زمینه ساز سابقه کافی خواهد بود. موارد دیگری چون حسن خلق، زمینه کاری مشخص، دارا بودن کلیه امکانات لازم در مکان یا محدوده کلینیک، قدرت انعطاف رفتاری با رفتارهای انواع بیماران و ..... را می‌توان از دیگر ویژگی‌های یک دندانپزشک خوب دانست و اما بررسی پرسش دومی که پیش‌تر در ابتدای مقاله به آن اشاره شد. آیا می‌توان برای هر مشکلی به یک شخص با تخصص واحد مراجعه نمود؟ در جواب این ابهام می‌بایست گفت اگر چنین امری ممکن بود، پس وجود الفاظی از قبیل جراح دندانپزشک، جراح متخصص ریشه یا فک، دندانپزشک کودکان و ..... به چه علتی کاربرد پیدا کرده‌اند.
وجود این الفاظ مهر تاییدی است که دنداپزشکان نیز همچون پزشکان دیگر در ابتدا دوره عمومی شش ساله را سپری و سپس در دوره تخصص اقدام به کسب مهارت در حوزه‌های تخصصی و مختلفی می‌کنند. وظایف این حوزه‌ها را می‌توان در ادامه به اختصار شرح داد.

دندانپزشک عمومی

دندانپزشک عمومی قادر به انجام اعمالی چون:

  • ونیر
  • کامپزیت
  • ارزیابی سلامت دهان، دندان، لثه و فک
  • بررسی وضعیت کلی و درمان‌های جزئی
  • جرم‌گیری از سطح و لابه لای دندان‌ها
  • و در نهایت ارجاع به متخصصین مربوطه می‌باشد.

جراح دندانپزشک

شخصی که عنوان جراح دندانپزشک را به دوش می‌کشد، می‌بایست فردی مبتکر، توانمند و قوی از نظر هوشی، علمی، روحی و ... باشد. طبق اصطلاحاتی درون رشته‌ای، به متخصصین جراحی دندانپزشکی، لقب متخصصین ارتوپدی صورت نیز اطلاق می‌شود‌. از اعمال مهمی که بر عهده جراح دندانپزشک قرار می‌گیرد، جراحی لثه و ایمپلنت است که هر دو از حساسیت و درجه سختی بالایی برخوردار بوده و برای اثربخشی به میزان راضی کننده، نیازمند به دقت و کیفیت بالایی هستند. به طور کلی در حوزه جراحی عیوبِ زیبایی و عملکردی با روش‌های مختلفی حذف یا درمان می‌شوند.

تخصص حوزه اطفال

حوزه تخصصی افرادی موسوم به دندانپزشک کودکان علاوه بر ارائه خدمات درمانی و مراقبتی در دوره کودکی، قادر است برای دوران نوجوانی نیز خدمات مربوطه را ارائه کند. دندانپزشک کودکان که منحصرا پذیرای بیمارانی در سنین کودکی و نوجوانی است، بیش از هر چیز، بر مراقبت و پیشگیری از بروز بیماری‌های دهان و دندان متمرکز است. از آن‌جا که پیشرفت در رشد دندان با سایر بخش‌های سلامت کودک و نوجوان ارتباط تنگاتنگ دارد، دندانپزشکان کودک اقدام به تجمیع اطلاعات با پزشک متخصص اطفالِ کودک یا نوجوان مربوطه می‌کنند. ارتباط با پزشک خانواده و .... نیز از روش‌های مورد استفاده‌ی دندانپزشکان کودک است.

دیگر تخصص‌های حوزه دندانپزشکی عبارتند از:

  • متخصص جراحی ریشه یا اندو دنتیست
  • متخص ارتودنسی یا ارتودنتیست
  • پریو دنتیست یا متخصص لثه
  • متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی و ......

همان‌طور که مستحضرید، با توجه به گستردگی وظایف دندانپزشک‌ها ارائه اطلاعات جامعی در این باره ممکن نیست لذا لازم است به منابع و کارشناسان متخصص مراجعه کنید. اگر به دنبال یافتن دندانپزشک خوب در تهران هستید می‌توانید به وب سایت جامع میهن پزشک مراجعه کنید. وب سایت اینترنتی میهن پزشک با در اختیار داشتن لیست کاملی از پزشکان متخصص در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف، آماده ارائه هرگونه خدمات با کیفیت در زمینه معرفی پزشک‌ با تخصص‌های مختلف، به کاربران در اسرع وقت می‌باشد.

مجموعه میهن پزشک امکان دسترسی به آدرس، شماره تماس، اطلاعات لازم جهت شناخت نسبی پزشک‌ها، نوبت دهی آنلاین و ..... را برای کاربران عزیز از سراسر کشور فراهم آورده است. اگر قصد مراجعه به دکتر زنان و زایمان و استفاده از هرگونه خدمات درمانی مربوطه را دارید، می‌توانید با مراجعه به میهن پزشک به عنوان مرجع معتبر و به روز معرفی متخصصین حوزه درمان بیماری‌ها و مشکلات زنان، با بهترین‌ها آشنا شده و بهترین خدمات را دریافت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha