به دنبال گزارش‌های مردمی درباره انتشار بوی نامطبوع مواد هیدروکربنی در شهرستان عسلویه طی روزهای اخیر و پیگیری مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر مشخص شد، انتشار بوهای نامطبوع از دو منبع صورت گرفته است و تغییر جهت جریان باد نیز موجب شده این بوها به سمت شهر عسلویه و نخل تقی هدایت شوند.

بوی بد عسلویه را فقط باد می‌تواند ببرد

سلامت نیوز: به دنبال گزارش‌های مردمی درباره انتشار بوی نامطبوع مواد هیدروکربنی در شهرستان عسلویه طی روزهای اخیر و پیگیری مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر مشخص شد، انتشار بوهای نامطبوع از دو منبع صورت گرفته است و تغییر جهت جریان باد نیز موجب شده این بوها به سمت شهر عسلویه و نخل تقی هدایت شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه در این باره می‌گوید: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد بخشی از این بوها مربوط به مخازن متمرکز ذخیره میعانات گازی مجاور شهر عسلویه بوده که به‌دلیل کنترل نکردن این بو توسط مسئولان آن، اقدامات قضایی لازم را انجام دادیم و در حال پیگیری است.مصطفی مؤذنی می‌افزاید: از آنجا که مخازن متمرکز ذخیره میعانات گازی، سقف شناور و مقداری انتشار بخارات دارند و میعانات هم دارای درصدی از ترکیبات گوگردی هستند لذا بخارات آن بودار است و نزدیک مخازن حس می‌شود اما وقتی جریان باد تغییر می‌کند به سمت شرق می‌آید و مردم اذیت می‌شوند.وی اضافه می‌کند: منبع دیگر بوهای نامطبوع به‌دلیل محل شکستگی آب برگشتی 2 تا از فازهای پالایشگاهی بوده که بخشی از آب برگشتی نشت کرده و روی مسیر خطوط لوله کریدور شرقی جریان پیدا کرده است.

با توجه به اینکه خروجی تصفیه خانه ناقص آن پالایشگاه به این جریان متصل بوده، حاوی بوی مواد هیدروکربنی است. با تغییرات جهت جریان باد، بوهای منتشر شده به سمت شهر عسلویه و نخل تقی هدایت می‌شود که اغلب مقطعی است. این مسئول با بیان اینکه گزارش کتبی مشکلات زیست محیطی به دادستان داده شده است، درباره روند و زمان بررسی توسط دادستانی شهرستان می‌گوید: دادستان شهرستان در مورد مسائل محیط زیستی همیشه پیشگام است و حتی زودتر از ما به این مسائل ورود پیدا کرده و شکایت‌های ما را نیز بدون نوبت بررسی می‌کند.

می‌افزاید: شرایط کنونی که با تغییرات جوی پیش می‌آید، طبیعی است اما مواردی مانند شکستگی که بتازگی ایجاد شده غیرعادی است و باید برای رفع آن پالایشگاه را از مدار خارج کنند و این کار تبعاتی دارد چون نیازمند این است که چند روز فلرینگ شود که خودش مشکلاتی را دربردارد به همین دلیل، مسئولان باید با شیوه ابتکاری و از شیوه خاصی برای ترمیم این خط استفاده کنند که امیدواریم زودتر این مشکل رفع شود تا حداقل یکی از منابع بوی نامطبوع حذف شود.مؤذنی اضافه می‌کند: البته برای حل مشکل منبع مخازن نیز طرح و برنامه‌ای وجود دارد که در آینده قرار است طرح بوزدایی انجام شود.

طرح بوزدایی از میعانات گازی در حال حاضر توسط سرمایه‌گذار به سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس پیشنهاد داده شده و در دست بررسی است. وی درباره زمان احتمالی بهبود این وضعیت اظهار می‌دارد: در این خصوص وزش باد تعیین کننده است. باد غالب در منطقه از جنوب غربی به شمال شرقی است و موجب می‌شود بوهای نامطبوع را از شهر عسلویه دور کند اما اگر جهت جریان باد تغییر کند که طی چند روز اخیر به این صورت بوده است، بوها وارد شهر می‌شود.

مؤذنی تصریح می‌کند: شرایط منطقه عسلویه به گونه‌ای است که جهت وزش باد مدت زمان زیادی به یک سمت، پایدار نمی‌ماند لذا از این نظر مشکل سریع رفع می‌شود و تاکنون نیز سابقه نداشته که 2 روز جهت وزش باد ثابت و پایدار بماند؛ البته در حال حاضر نیز این وضعیت مقطعی است یعنی چند ساعت جهت وزش باد به این سمت بوده و ساعاتی بعد با تغییر سمت وزش باد شرایط هم تغییر می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز در این باره می‌گوید: تمامی منابع انتشار بوی نامطبوع در شهرستان‌های کنگان و عسلویه طی 2 سال اخیر شناسایی و راهکارهای لازم به صنایع ارائه شده اما به‌دلیل انجام نشدن اقدامات توسط برخی از متولیان صنایع با شکایت محیط زیست پیگیری حقوقی آغاز شده است. همچنین موضوع کنترل بوی نامطبوع در پروژه‌های طرح جامع رفع و کاهش آلودگی‌های منطقه که مصوب هیأت دولت است، وجود دارد و حتماً باید در اجرای پروژه‌های مذکور تسریع شود.فرهاد قلی‌نژاد می‌افزاید: موضوع آلودگی هوا و بوی نامطبوع روزهای اخیر نیز پیگیری و باید صنایع منطقه اقدامات فوری انجام دهند و محیط زیست موضوع را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha