چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 310999

اولین و مشخص‌ترین علامت این بیماری، تورم شدید لثه می‌باشد. همچنین خونریزی لثه‌ها هنگام مسواک زدن، سست شدن دندان و ریشه و اختلال در تنفس از نشانه‌های بیماری هستند. توجه داشته باشید که اکثر مردم تا قبل از سی سالگی هیچ کدام از این علایم را تجربه نمی‌کنند.

چگونه از لثه‌هایمان به درستی مراقبت کنیم؟

سلامت نیوز: اولین و مشخص‌ترین علامت این بیماری، تورم شدید لثه می‌باشد. همچنین خونریزی لثه‌ها هنگام مسواک زدن، سست شدن دندان و ریشه و اختلال در تنفس از نشانه‌های بیماری هستند. توجه داشته باشید که اکثر مردم تا قبل از سی سالگی هیچ کدام از این علایم را تجربه نمی‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، بیماری‌های مربوط به لثه، دلیل اصلی از دست دادن دندان‌ها هستند. طبق آمار یک سوم از بزرگسالان دچار بیماری‌های مربوط به لثه هستند؛ به طوری که لثه‌های آن‌ها ملتهب و دردناک شده، باکتری موجود در لثه به تدریج بافت دندان‌ها را تجزیه می‌کند و در آخر دندان از بین می‌رود.

بیماری و عفونت لثه زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری و جرم روی دندان‌ها، در سرتاسر لثه گسترش پیدا می‌کنند. باکتری‌ها باعث تولید زهری در لثه می‌شوند که موجب تورم لثه‌ها شده و فیبر متصل کننده‌ی لثه و دندان را از بین می‌برد. این زهر در نهایت باعث ایجاد توده‌هایی عفونی بین دندان و لثه می‌شود.


چگونه ابتلا به بیماری را تشخیص دهیم؟

اولین و مشخص‌ترین علامت این بیماری، تورم شدید لثه می‌باشد. همچنین خونریزی لثه‌ها هنگام مسواک زدن، سست شدن دندان و ریشه و اختلال در تنفس از نشانه‌های بیماری هستند. توجه داشته باشید که اکثر مردم تا قبل از سی سالگی هیچ کدام از این علایم را تجربه نمی‌کنند.

این موضوع به معنای مبتلا نشدن افراد جوان‌تر به این بیماری نیست بلکه آن‌ها به نوع خفیف‌تر و بدون علایم به این بیماری مبتلا می‌شوند. اگر با هرکدام از این نشانه‌ها رو به رو شدید لازم است که هرچه سریع‌تر به دندانپزشک و یا متخصص ریشه و لثه مراجعه کنید تا از میزان پیشروی عفونت و بیماری و علل آن آگاه شوید.

 
آیا عفونت لثه باعث عارضه قلبی می‌شود؟!

غیر قابل باور است اما این عارضه نه تنها باعث از بین رفتن زیبایی لبخند شما می‌شود، بلکه با عدم پیگیری باعث ایجاد مشکلات قلبی نیز می‌شود! دانشمندان به تازگی ارتباطی میان این دو پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد باکتری موجود در لثه‌ها وارد جریان خون شده و باعث لخته شدن خون و انسداد سرخرگ‌ها می شود؛ که این اتفاق منجر به وقوع حمله قلبی و تپش قلب می‌شود. اینک باید متوجه اهمیت رسیدگی و مراقبت از لثه خود شده باشید؛ در ادامه به نکاتی که باید در جهت مراقبت از لثه و دندان‌ها رعایت کنیم می‌پردازیم.
 
چگونه از وقوع این بیماری جلوگیری کنیم؟

راه حل کلی بسیار ساده است؛ اجرام و مواد باقی مانده روی دندان‌ها را  از بین ببرید!

مسواک زدن درست دندان‌ها (حداقل دوبار در روز) دندان‌های جلویی را با حرکات عمودی و دندان‌های عقبی را با حرکات افقی مسواک بکشید. این کار باید حداقل دو دقیقه به طول بیانجامد.

استفاده از نخ دندان

نخ دندان، اجرام و غذاهای باقیمانده‌ی میان دندان‌ها را از بین می برد. اگر تا به حال از نخ دندان استفاده نکرده اید، ممکن است لثه‌های شما در دفعات اول استفاده، دچار خونریزی شوند.شست و شو و آبکشی دهان بعد از هر وعده‌ی غذایی، این کار را با استفاده از آب استریل یا شوینده‌های دهان انجام دهید. توجه کنید که استفاده‌ی بی‌رویه از شوینده‌ها باعث آسیب رسیدن به دهان و لثه می‌شود.

 
معاینه و چکاپ دوره‌ای دندان‌ها توسط دندانپزشک

بهتر است تا دهان و دندان‌های شما هر شش ماه یکبار توسط دندانپزشک معاینه شود. این کار باعث از بین بردن سریع عارضه‌های لثه و دندان می‌شود. تقویت لثه‌ها و جلوگیری از بیماری با مصرف و عدم مصرف بعضی مواد غذایی

    کاهش مصرف شیرینی و نوشیدنی‌های گازدار و مواد غذایی شکردار باکتری‌ها از شکر موجود در دهان شما تغذیه می‌کنند و دیواره‌های دندان و لثه را تجزیه می‌کنند.

    مصرف غذاهای حاوی ویتامین سی و آ، زیرا این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از التهاب و درد لثه‌ها جلوگیری کنند و همچنین به ترمیم فیبرهای متصل کننده‌ی لثه و دندان کمک می‌کنند.

    کلسیم و ویتامین دی را فراموش نکنید! مصرف پانصد میلی گرم کلسیم دو بار در روز می‌تواند خونریزی لثه را کاهش دهد و از نابود شدن دندان‌ها جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha