سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 311823

خبر افزایش بروز سرطان پستان تا 63 درصد تا سال ۲۰۲۵ میلادی را یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده سرطان جهاد دانشگاهی خانم دکتر «شهپر حقیقت» بر اساس تازه‌ترین نتایج تحقیقات بیان و این نکته را یادآوری کرده‌ است که میانگین سن تشخیص سرطان در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی کمی پایین‌تر است.

راهکارهای پیشگیری از سرطان پستان

سلامت نیوز:خبر افزایش بروز سرطان پستان تا 63 درصد تا سال ۲۰۲۵ میلادی را یکی از اعضای  هیئت علمی پژوهشکده سرطان جهاد دانشگاهی خانم دکتر «شهپر حقیقت» بر اساس تازه‌ترین نتایج تحقیقات بیان و این نکته  را یادآوری کرده‌ است که میانگین سن  تشخیص سرطان در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی کمی پایین‌تر است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،با توجه به پایین بودن سن ابتلا و روند سالمند شدن جامعه در سال‌های نه چندان دور شاهد افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان خواهیم بود. پس  باید به فکر دادن آگاهی بیشتر درباره این بیماری  و پیشگیری از آن  باشیم . ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:  

 دلایل ابتلا به سرطان پستان

با این که هنوز علت  مشخصی برای ابتلا  به سرطان پستان ذکر نشده است اما عوامل متعددی در بروز این بیماری نقش دارد از جمله:

1- افزایش سن 

به گفته دکتر فرشید اربابی متخصص انکولوژی و رادیوتراپی، تنها 10 تا 15 درصد سرطان های پستان در خانم‌های زیر 40 سال دیده می‌شود.

در حالی که خانم‌های بالای 60 سال بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

2- سابقه خانوادگی

افرادی که سابقه سرطان پستان را در بین اعضای درجه یک خانواده خود دارند دو برابر دیگران در معرض ابتلا قرار دارند.

3- جهش‌های ژنی

برخی جهش‌های ژنی ارثی، شانس ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد. تست های ژنتیکی، میزان بروز مشکلات ژنتیکی به خصوص در افرادی  را که سابقه خانوادگی دارند نشان می دهد. 

عوامل مستعد کننده ابتلا

 چاقی به ویژه چربی دور شکم، کم تحرکی و رژیم غذایی نامناسب، بافت غدد و چربی متراکم در پستان، ناباروری یا بارداری در سنین بالا ( 35 سال)یا به عبارتی اولین بارداری بعد از 30 سالگی و مصرف طولانی مدت هورمون‌ها از جمله عوامل زمینه‌ساز ابتلا به سرطان پستان است. 

 نشانه های سرطان پستان

 تورم تمام یا قسمتی از پستان

حفره حفره شدن پوست (شبیه به پوست پرتقال) 

درد

تو رفتگی نوک پستان، قرمز شدن، پوسته پوسته شدن یا ضخیم شدن پوست پستان

ترشح   

یک راه تشخیص مطمئن

یکی از بهترین و دقیق ترین روش های غربالگری در تشخیص سرطان پستان ماموگرافی است.ماموگرافی توسط دستگاه های پیشرفته و با تابش ناچیز اشعه، بدون هیچ عارضه ای قادر به تشخیص توده‌های غیر قابل لمس و رسوبات آهکی است که قبل از ایجاد سرطان تشکیل می شود.

خودآزمایی  برای تشخیص به موقع  نگاه کردن

در برخی موارد، سرطان پستان باعث بروز تغییراتی در ظاهر آن می شود که با نگاه کردن  قابل تشخیص است. بنابراین لازم است که با ظاهر این اندام خود آشنا باشید تا بتوانید هر گونه تغییر احتمالی را  تشخیص دهید.

1- دست‌ها را در دو طرف بدن به حالت آویزان قرار دهید.

2- دست‌ها را از کنار سرتان صاف بالا بکشید.

3- دست‌ها را از آرنج خم کنید و به کمر فشار دهید (دست‌ها را به کمر بزنید و فشار دهید).

4- دست‌ها را صاف به جلو بکشید و کمی به سمت جلو خم شوید.هر گونه تغییر غیر عادی مانند قرمزی، فرورفتگی و پوسته شدن ، انحراف یا برآمدگی را جدی بگیرید. 

لمس کردن

بهتر است از قسمت انتهایی بند آخر سه انگشت میانی  استفاده کرد.  هیچ وقت بافت پستان را بین انگشتان فشار ندهید زیرا به‌طور کاذب وجود توده را احساس می کنید.در حالی که واقعاً توده ای وجود ندارد. محدوده ای که بین استخوان ترقوه از بالا، استخوان جناغ پستان و زیر بغل از دو طرف و دو انگشت پایین تر از لبه پایین پستان، در محل کش لباس زیر از پایین قرار دارد، باید معاینه شود. 

راه‌های پیشگیری 

انتخاب سبک زندگی سالم

پرهیز از دخانیات 

کنترل وزن 

فعالیت مناسب فیزیکی

شیردهی 

حاملگی در سن مناسب ( 20 تا 35 سالگی) 

رژیم غذایی سالم 

کاهش قرارگیری در معرض تابش‌های آزمایشگاهی

محدود کردن درمان‌های هورمونی

مصرف انواع ویتامین و مواد مغذی 

خواب کافی و دوری از استرس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha