با افزایش تجمعات نگرانی‌ها نسبت به شروع موج بعدی کرونا آن هم با گونه‌های جهش یافته افزایش پیدا کرده است.

تجمعات انتخاباتی و خطر موج پنجم

سلامت نیوز: با افزایش تجمعات نگرانی‌ها نسبت به شروع موج بعدی کرونا آن هم با گونه‌های جهش یافته افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، در حالی که تعداد مبتلایان و فوتی‌های بیماری کووید-۱۹ هفته به هفته در حال کاهش پیدا کردن است، تجمعات انتخاباتی و از سویی وجود گونه‌های جدید کروناویروس در کشور نگرانی‌ها را نسبت به شروع یک موج جدید چند برابر کرده است.

در هفت روز اخیر برای پنجمین هفته متوالی تعداد فوتی‌های کروناویروس در کشور کاهش پیدا کرد، تعداد مبتلایان و بستری‌ها هم در این یک هفته به نسبت کاهش پیدا کردند. اگرچه هنوز خبری از دو رقمی شدن تعداد فوتی‌های بیماری و بازگشت به شرایط قبل از موج چهارم نیست.

­حمید سوری، رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، گفته بود: استعداد بروز پیک‌های بعدی بیماری تا افزایش پوشش واکسیناسیون و عدم گسترش پروتکل‌های بهداشتی همچنان هست، بویژه آنکه هنوز نگرانی درباره واریانت‌های جدید بیماری وجود دارد. طبیعتا اگر موارد بهداشتی نظیر فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ... صورت نگیرد احتمال اینکه شاهد طغیان بیماری باشیم وجود دارد. همه چیز وابسته به رفتار ما است؛ به طور کلی هر تجمعی می‌تواند خطرناک باشد ولی هدف از رعایت نکات بهداشتی به حداقل رساندن خطرات است.

کاهش ۲۰درصدی تعداد فوتی‌ها

در یک هفته گذشته برای اولین از شروع موج چهارم تعداد جان‌باختگان روزانه بیماری به بالای ۲۰۰ نفر نرسید و در بدترین روز در ۱۸ خرداد ۱۷۹ نفر بخاطر ابتلا به کووید-۱۹ فوت کردند. همچنین تعداد فوتی‌های هر روزبه طور میانگین بیشتر از ۱۴۴ نفر بود.



این یعنی اگرچه تعداد جان‌باختگان کووید نسبت به اوج موج چهارم کاهش چشمگیری داشته است، اما همچنان هر هفته بالای هزار زندگی بخاطر ادامه شیوع کروناویروس در کشور به پایان می‌رسند. در مجموع از تاریخ ۱۴ تا ۲۰ خرداد، ۱۰۱۴ نفر بخاطر ابتلا به کرونا در ایران فوت کردند.

این یعنی تعداد فوتی‌ها نسبت به هفته گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است، هفته پیش تعداد فوتی‌ها ۸.۳ درصد کاهش پیدا کرده بود.



کاهش ۱۶.۲۱ درصدی تعداد مبتلایان

این وضعیت درباره نمودارهای تعداد مبتللایان هم وجود دارد، اگرچه این آمار در یک هفته گذشته نوسانات زیادی داشت و در چهار روز پایانی هفته تعداد مبتلایان ۲.۵۲ برابر شد و از ۴۹۰۷ به ۱۲۳۹۸ نفر رسید. به طور میانگین در یک هفته اخیر هر روز ۸۲۸۷ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند.

نمودارها از وضعیت کرونا چه می‌گویند؟/ تجمعات انتخاباتی و خطر موج پنجم

در مجموع از تاریخ ۱۴ تا ۲۰ خرداد، ۵۸۰۱۲ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند و تعداد مبتلایان نسبت به هفته گذشته ۱۶.۲۱ درصد کاهش پیدا کرد.  هفته پیش تعداد مبتلایان ۲.۷ درصد کاهش پیدا کرده بود. این آمار تقریبا مشابه وضعیت پاندمی در ابتدای موج چهارم است.




کاهش ۱۰.۶۹ درصدی تعداد بستری‌ها

همچنین در یک هفته اخیر برای اولین بار از شروع موج چهارم برای دو روز تعداد بستری‌ها به زیر هزار نفر نرسید، اگرچه مشابه با آمار مبتلایان، تعداد بستری‌ها هم در روزهای انتهایی هفته افزایش پیدا کرد و در حالی که در روز ۱۷ خرداد ۹۴۰ نفر از مبتلایان کرونا بستری شده بودند در روز ۱۹ و ۲۰ خرداد این عدد به ترتیب به ۱۵۵۷ و ۱۴۹۱ نفر رسید.



براین اساس در مجموع از ۱۴ تا ۲۰خرداد  ۸۶۳۰ نفر از مبتلایان کووید-۱۹ بستری شدند و تعداد بستری‌ها نسبت به هفته پیش ۱۰.۶۹درصد کاهش پیدا کرد.



وضعیت شهرستان‌ها

همچنین بر اساس آخرین تغییرات در نقشه رنگ بندی شهرستان‌های کشور ۱۶ شهرستان قرمز، ۲۰۱ شهرستان نارنجی و ۲۳۱ شهرستان زرد هستند. تعداد شهرستان‌های آبی صفر است. هفته پیش هم دقیقا وضعیت کرونا در شهرستان‌ها به همین شکل بود.

وجود برخی مناطق در وضعیت قرمز، نگرانی‌ها را نسبت به شروع موج‌های بعدی کرونا افزایش داده است.

مهدی قلیان اول، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این رابطه گفته بود: خطر موج جدید شیوع کرونا به ویژه نوع هندی این ویروس از جنوب و جنوب شرقی کشور وجود دارد و امیدواریم این اتفاق در خراسان رضوی رخ ندهد. با توجه به اینکه خراسان رضوی هنوز از موج چهارم کرونا به طور کامل عبور نکرده است، نمی توان پیش بینی درستی از وضعیت کرونا در هفته های آینده داشت اما باید آمادگی لازم برای مقابله با موج جدید را داشته باشیم.

او توضیح  داد: تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی کاهش یافته اما این کاهش با کندی پیش می رود و این استان هنوز در دامنه موج چهارم شیوع کرونا قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha