شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 312912

طبق مطالعات متعدد، مصرف یک و نیم لیتر آب در طول روز و قبل از تمام وعده های غذایی، نه تنها منجر به کاهش وزن شما خواهد شد بلکه وزن کاهش یافته شما را تا مدت ها حفظ خواهد کرد.

کم آبی بدن چطور باعث چاقی و بیماری شما می شود؟

سلامت نیوز: طبق مطالعات متعدد، مصرف یک و نیم لیتر آب در طول روز و قبل از تمام وعده های غذایی، نه تنها منجر به کاهش وزن شما خواهد شد بلکه وزن کاهش یافته شما را تا مدت ها حفظ خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، کارشناسان توضیح می دهند افرادی که مصرف آب خود را به بیش از یک و نیم لیتر افزایش می دهند، می توانند در سال ۱۷ هزار و ۴۰۰ کیلوکالری بسوزانند و افزایش متابولیسم را در حد شگفت انگیزی تجربه کنند.


با عدم مصرف آب چه اتفاقی در بدن می افتد؟
کم آبی جدی بدن می تواند منجر به مشکلات گوارشی، کلیوی، خستگی، سردرد، مشکلات پوستی، و مشکلات مثانه شود. حتی ثابت شده که نوشیدن آب در اوایل صبح بسیار بهتر از قهوه و سایر نوشیدنی ها منجر به کنترل فشار خون می شود. آب میوه های مختلف و نوشابه های سودا به هیچ وجه نمی توانند جایگزین آب آشامیدنی شوند.
مصرف منظم آب علاوه بر افزایش متابولیسم، منجر به احساس سیری طولانی مدت و کاهش وزن موفق تر خواهد شد. هنگامی که بدن کم آب است، بدن به دلایل متعددی چاقی و ابتلا به بسیاری از بیماری ها را تجربه می کند:

آلرژی و آسم: هنگامی که بدن آب خود را از دست می دهد، راه های هوایی را برای ذخیره کردن آب محدود می کند و این دلیلی برای ابتلا به آسم و آلرژی است. همچنین ثابت شده که کم آبی بدن موجب می شود برخی گلبول های سفید اسید آمینه هیستیدین را به هیستامین تبدیل کنند، که واکنش های آلرژیک را تحریک می کند. هنگامی که آب کافی به بدن می رسد، این گلبول ها تولید هیستامن خود را کاهش می دهند و نشانه های تنفسی از بین می روند.

دیابت بزرگسالان: دیابت بزرگسالان بر اثر کم شدن آب بدن بوجود می آید. بدن با کاهش ترشح انسولین، به کم شدن آب پاسخ می دهد. انسولین، اگر به میزان طبیعی ترشح شود، آب را به تمام سلول های بدن عرضه می کند و اندام های مهمی مانند مغز از کم آبی بدن رنج نمی برند.

مشکلات مثانه و کلیه: هنگامی که بدن شما به مقادیر کافی آب دریافت نمی کند، سموم و زباله ها شروع به رشد می کنند و این روند التهاب، درد و عفونت کلیه ها و مثانه را به همراه دارد.

آرتریت: آرتریت روماتوئید یکی از عوارض کم شدن آب بدن است. این وضعیت موجب درد مفاصل می شود. علائم این بیماری تا حد زیادی با مصرف آب و تامین املاح بدن کاهش می یابد.

گرسنگی کاذب: اگر خیلی تشنه باشید، ممکن است بدن تان سیگنال های غلط به گیرنده های گرسنگی در مغز بفرستد. در بسیاری موارد، وقتی بدن کم آب می شود، تمایل فرد به مصرف غذاهای نمکی افزایش می یابد. پس بار دیگر که احساس گرسنگی کردید، بد نیست یک لیوان آب بنوشید و ببینید آیا احساس گرسنگی تان برطرف می شود یا خیر. بسیاری از افراد در مواقعی که بدن شان کم آب شده است، به مصرف غذاهای شیرین تمایل پیدا می کنند. این مورد معمولا در صورتی اتفاق می افتد که بدن در تولید گلیکوژن مشکل داشته باشد.

خشکی پوست: کم آبی بدن همچنین احتمال بروز اگزما، آکنه و پسوریازیس را افزایش می دهد. ترک و خشکی پوست لب نیز یکی دیگر از نشانه های کم آبی بدن است.

مشکلات گوارشی: مقادیر کم آب و مواد معدنی قلیایی مانند منیزیم و کلسیم منجر به مشکلات هضم مانند گاستریت، زخم معده و ریفلاکس اسید می شود.

کاهش متابولیسم: بدن شما برای سوزاندن کالری به آب نیاز دارد. اگر حتی بطور خفیف دچار کم آبی شوید، ممکن است سوخت و ساز بدنتان کند شود. در یک مطالعه، افراد بزرگسالی که در یک روز، ۸ لیوان آب یا بیشتر نوشیده بودند نسبت به آنهایی که ۴ لیوان آب خورده بودند، کالری بیشتری سوزاندند. برای هیدراته ماندن، قبل از هر وعده غذایی یا میان وعده، یک لیوان آب یا یک نوشیدنی غیر شیرین دیگر بنوشید. همچنین در میان وعده بجای چوب شور یا چیپس از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید زیرا آنها بطور طبیعی حاوی آب هستند.

منبع: thehealthguide


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha