با صدور مجوز اضطراری واكسن «كووایران بركت» توسط وزارت بهداشت، اولین واكسن كرونای ایرانی از هفته آینده وارد شبكه واكسیناسیون كشور می‌شود.

نخستین واكسن ایرانی وارد شبكه واكسیناسیون كشور شد

سلامت نیوز: با صدور مجوز اضطراری واكسن «كووایران بركت» توسط وزارت بهداشت، اولین واكسن كرونای ایرانی از هفته آینده وارد شبكه واكسیناسیون كشور می‌شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،خبر صدور مجوز اضطراری واكسن كووایران بركت را دیروز وزیر بهداشت اعلام كرد و در توضیح جزییات بیشتر گفت كه به دنبال جلسه‌ای كه متخصصان، عصر روز یكشنبه برگزار كردند، ضمن صدور این مجوز و دستور توزیع دوزهای آماده، اولین محموله واكسن‌های تولید شده در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هم به معاونت بهداشت وزارت بهداشت تحویل داده شد و بنابراین، از هفته آینده، واكسیناسیون گروه‌های هدف مشمول فاز یك و دو از سند ملی واكسیناسیون با تلفیق واكسن‌های وارداتی و ایرانی ادامه خواهد یافت. 

وزیر بهداشت در بخشی از صحبت‌های خود با ابراز خوشحالی از ورود اولین واكسن كرونای ایرانی به شبكه واكسیناسیون كشور گفت:« از همان نخستین روزهای شیوع كرونا، تولید واكسن داخلی در دستور كار قرار گرفت، بر تمام پلتفرم‌های دنیا كار شد و دانشمندان جوان ایرانی موفق شدند در كمتر از یك سال به واكسن ایرانی دست پیدا كنند كه در شرایط عادی تولید واكسن به ۲۰ سال زمان نیاز دارد.

در دو كمیسیون تخصصی وزارت بهداشت كه بر مراحل ساخت و تست انسانی واكسن‌ها نظارت می‌كنند، نتایج ارسال شده از دو مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام و انستیتو پاستور ایران بررسی شد، این دو واكسن، از سایر واكسن‌های ایرانی جلوتر بودند، نتایج مطالعات بالینی واكسن كووبركت در فاز یك و دو و همچنین تزریق بر 10 هزار و 400 نفر در فاز سوم مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا مجوز استفاده اضطراری این واكسن صادر شد.

واكسن پاستور كه محصول مشترك متخصصان ایرانی و كوبایی است هم مورد بررسی قرار گرفت اما به دلیل كامل نبودن دو مدرك از مدارك علمی مورد نیاز، بررسی مجدد و صدور مجوز برای این واكسن به هفته آینده موكول شد.سایر واكسن‌های ایرانی مانند فخرا و رازی هم درحال طی كردن مراحل مطالعات بالینی خود هستند و تا پایان تابستان امسال ایران یكی از موفق‌ترین كشورهای دنیا در زمینه تولید این واكسن خواهد بود.»

 در حالی كه به گفته وزیر بهداشت، هم‌اكنون یك میلیون دوز از واكسن كووبركت تولید شده و از هفته آینده دستور توزیع دوزهای آماده صادر خواهد شد و واكسن كوو ایران‌بركت به مجموعه واكسیناسیون عمومی كشور افزوده می‌شود، واكسن كووبركت، نخستین واكسن تمام ایرانی است كه تمام مراحل ساخت، آزمایش‌های اولیه و مطالعات بالینی آن با نظارت كارشناسان دانشگاه علوم پزشكی تهران و برخی اعضای ستاد ملی مقابله با كرونا و متخصصان بیماری‌های عفونی در یك‌سال اخیر انجام گرفته و در بزرگ‌ترین كارخانه تولید واكسن منطقه كه توسط ستاد اجرایی فرمان امام در استان البرز احداث شده به تولید انبوه رسیده است.به گفته مسوولان ستاد اجرایی فرمان امام، تا پایان خرداد امسال 3 میلیون و تا شهریور 1400 ماهانه بیش از 20 میلیون دوز از این واكسن تولید و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

این واكسن علاوه بر كسب موفقیت در مراحل تست انسانی و تأیید كارایی در بخش امن بودن، تولید آنتی‌بادی و موثربودن، موفق شده به عنوان اولین واكسن ایرانی بر ویروس جهش یافته كووید19 یا ویروس كرونای انگلیسی نیز تست و آن را با موفقیت مهار كند و نام خود را به عنوان یكی از بی‌خطرترین و موثرترین واكسن‌های تولیدشده درجهان درلیست سازمان جهانی بهداشت ثبت كند. سعید نمكی همچنین تصریح كرد كه واكسن پاستور كه تولید مشترك ایران و كوباست هم، بعد از تكمیل مدارك در انستیتو پاستور، از اوایل هفته آینده اجازه استفاده اضطراری می‌گیرد و به شبكه واكسیناسیون كشوری اضافه می‌شود علاوه بر اینكه واكسن‌های رازی و فخرا هم در آینده نزدیك، به مرحله توزیع عمومی می‌رسد.

به گفته وزیر بهداشت، ظرفیت تولید واكسن كرونا در داخل كشور، تا ماه آینده حدود ۵ یا ۶ میلیون دوز خواهد بود و در ماه‌های بعد، با افزایش تصاعدی به ۵۰ یا ۶۰ میلیون دوز می‌رسد كه با این شرایط، زمینه صادرات واكسن كووید از زمستان امسال و پیش فروش به مشتریانی كه از حالا درخواست داده‌اند ایجاد خواهد شد.  وزیر بهداشت در ادامه توضیحات درباره روند واكسیناسیون كشوری، با انتقاد از رفتار غیردوستانه فروشندگان جهانی واكسن در قبال تعهداتی كه به ایران داشتند، گفت: «مسیر قرارداد با بیرونی‌ها را طی كردیم و پیش پرداخت دادیم.

مسیر قرارداد با كووكس را طی كردیم و پیش پرداخت هم دادیم. ولی ساز و كار كووكس بسیار ضعیف‌تر از آن بود كه بتواند به هشت كشور دنیا بگوید ۸۵ درصد از واكسن دنیا مال شما نیست و بقیه دنیا هم آدم هستند. تا امروز از ۱۶میلیون و ۸۰۰ هزار دوزی كه قرارداد بستیم تنها مقدار اندكی ارسال شده است. ما از هند واكسن خریدیم، آقای دادستان هند در فرودگاه دستور توقف داد.

۶۰ میلیون دوز واكسن با روس‌ها قرارداد بستیم، تا امروز هنوز یك میلیون هم به ما ندادند. البته پول ندادیم و گذاشتیم زمان حمل پول بدهیم. ۲۰ میلیون دوز واكسن از چین قرار بود برسد كه حدود ۴ یا ۵ میلیون از آن رسیده است. به این دوستان گفتیم چرا واكسن را بر ما قطع كردید؟ گفتند به دلیل شیوع بیماری در كشور خودمان قرار است روزی ۱۵ میلیون واكسیناسیون انجام دهیم و حتی حاضر نشدند از این تعداد، در عالم رفاقت، ۵۰ هزار واكسن برای ما بفرستند. چه كسی باید این را جبران كند جز تولید داخلی؟همزمان به تولید داخل فكر كردیم و در یك‌سال گذشته، بر تمام پلتفرم‌های دنیا كار كردیم و خوشبختانه راهی در یك‌سال رفتیم كه باید ۲۰ ساله طی می‌شد و با افتخار می‌گویم واكسنی كه در ایران ساخته می‌شود كم‌عارضه‌ترین، موثرترین و بی‌خطر‌ترین واكسنی است كه می‌توان نام برد.»


واكسن‌های ایرانی چه ویژگی‌هایی دارند؟

 از نیمه دوم سال گذشته و پس از اخباری كه درباره احتمالات ضعیف اما نگران‌كننده ممنوعیت و محدودیت فروش واكسن كووید 19 به ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی و دشواری انتقال پول منتشر شد، تولید واكسن كرونا در دستور كار دولت قرار گرفت و در نهایت، خط تولید 5 واكسن كرونا راه‌اندازی شد. 

كمیته ساماندهی تحقیقات كووید19 در معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، اخیرا در گزارشی، درباره چگونگی راه‌اندازی خط تولید واكسن‌های كرونای ایرانی اعلام كرده است: «ایران واكسیناسیون علیه كووید19 را با واكسن‌های وارداتی اسپوتنیك‌وی، آسترازنكا/آكسفورد، سینوفارم و كووكسین (بهارات) آغاز كرده است. تا تاریخ 4 خرداد، 14 تقاضای فعال (در حال انجام) جهت ساخت واكسن كووید19 به سازمان غذا و داروی كشور ارایه شده كه از بین آنها، 5 واكسن موفق به اخذ كد اخلاق جهت مرحله بالینی شدند.»

به استناد این گزارش، «كووبركت» (محصول موسسه شفافارمد و وابسته به بنیاد بركت ستاد اجرایی فرمان امام)، «سوبرانا» (تولید مشترك موسسه انستیتو پاستور و موسسه فین‌لای كوبا)، «كووپارس» (محصول موسسه تحقیقات و سرم‌سازی رازی)، «فخراواك» (محصول موسسه میلاد دارو نور در زیر مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) و «سیناژن» (محصول شركت تحقیقاتی و تولیدی سیناژن؛ اولین واكسن كرونای ساخت بخش خصوصی در ایران كه به‌طور مشترك با شركت استرالیایی وكسین تولید خواهد شد) واكسن‌هایی هستند كه حالا خط تولید گسترده‌ای دارند و غیر از «كووبركت» و «سوبرانا» كه توزیع آنها از هفته آینده آغاز می‌شود، باقی واكسن‌ها هم پس از تكمیل تحقیقات و دریافت تاییدیه‌های لازم، به مرحله توزیع می‌رسند. 

به استناد این گزارش، واكسن كووبركت، نخستین واكسن كرونای تولید محققان ایرانی است كه موفق به دریافت كد اخلاق و كارآزمایی انسانی از وزارت بهداشت شده و از نوع ویروس غیرفعال شده است. واكسن سوبرانا، حاوی پروتئین نوتركیب از ناحیه RBD، ژنوم ویروس2  -SARS-COV، با رژیم دونوبته (با و بدون دوز بوستر) است در حالی كه واكسن كووپارس، بر پایه پروتئین نوتركیب اسپایك ۲- SARS-COV ساخته و از دو بخش آنتی ژن و ادجوانت، تولید خواهد شد.

واكسن فخراواك هم از نوع ویروس غیرفعال شده و شامل دو دوز است كه اسفندماه 1399 موفق به دریافت مصوبه اخلاق در پژوهش از سازمان غذا و دارو شده و واكسن سیناژن هم به‌طور مشترك با كشور استرالیا تولید خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha