بالاخره انتظارها به سر رسید و واکسن ایرانی کرونا مجوز مصرف ضروری را دریافت کرد. این خبر مهم روز گذشته از سوی وزیر بهداشت و درمان اعلام شد.

سلامت نیوز:بالاخره انتظارها به سر رسید و واکسن ایرانی کرونا مجوز مصرف ضروری را دریافت کرد. این خبر مهم روز گذشته از سوی وزیر بهداشت و درمان اعلام شد.

دکتر سعید نمکی دیروز در بیست‌ونهمین آیین پویش ره سلامت در استان مرکزی این خبر مهم را اعلام کرد؛ البته انتشار این خبر در فضای مجازی هم بازتاب گسترده‌ای داشت، چه آنکه برخی از بدخواهان همچنان روند قبلی خود را ادامه داده و سعی کردند این دستاورد بزرگ برای ایران را زیر سوال ببرند.

در 18ماه گذشته که کرونا در سراسر جهان شیوع یافته و بسیاری از ملت‌ها را درگیر خود کرده، نگرانی‌های بسیاری را برای جهانیان به وجود آورده است. در کشور ما نیز کرونا خسارت‌های اقتصادی و انسانی بسیاری را وارد کرده اما حالا خبر رسیده زحمات دانشمندان جوان ایرانی هم به نتیجه رسیده است و ایران خود به یکی از معدود کشورهای جهان تبدیل شده که واکسن تولیدی کرونا را وارد فاز مصرف عمومی کرده است. دکتر سعید نمکی درباره این اقدام اظهار داشت:

امروز می‌خواهم خبر خوشی را در این استان بگویم که آن هم اجازه مصرف واکسن ایرانی «کووایران برکت» است که دیروز صادر شد. وی گفت: شب‌های زیادی نخوابیدم اما اکثر شب‌ها از اضطراب بود ولی دیشب از ذوق این نخوابیدم که خدا این مرحمت را کرد که ما قول‌هایی را که داده بودیم عملی کنیم. وی درباره واکسن‌های دیگر ایرانی نیز اظهار داشت:

درباره واکسن تولید مشترک پاستور و کوبا نیز قرار شد پاستور مدارک را آماده کند و طی هفته آینده اقدام کنیم؛ بنابراین واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و پاستور هفته آینده خواهد پیوست. وی افزود: دیروز قرار بود واکسن پاستور و واکسن مجموعه برکت مجوز مصرف اضطراری بگیرند که واکسن پاستور یکی، دوتا از سندهای کتبی‌اش کامل نبود و ما هم هیچ فشاری بر کمیته‌های ناظر نگذاشتیم. خدا شاهد است که به‌شدت آزادانه و کارشناسانه اقدام کردیم.

واکسن پاستور هم قرار شد مدارک را کامل کند و هفته آینده اجازه مصرف اضطراری بگیرد. از هفته آینده دستور توزیع دزهای آماده را دادیم. واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و مجموعه پاستور هفته آینده می‌پیوندد و واکسن‌های رازی و فخرا هم در آینده نزدیک خواهند پیوست.نمکی ادامه داد: عزیزانی می‌آیند می‌گویند ما چندماهه فلان کار را می‌کنیم؛ هرکس بیاید می‌تواند چندماه این کارها را انجام دهد چون ما زیرساخت‌ها را آماده کردیم و با بود و نبود ما واکسن فرقی نخواهد کرد.

تمام جمعیت هدف ملت ایران تا آخر پاییز می‌توانند واکسینه شوند. ظرفیت تولید داخل در این ماه و ماه آینده حدود پنج یا ۶میلیون دز خواهد بود و در ماه‌های بعد تصاعدی تا ۵۰ یا ۶۰میلیون دوز بالا می‌رود و ما در زمستان آماده صادرات واکسن کووید به کشورهایی هستیم که از الان آمدند برای پیش‌خرید با ما صحبت می‌کنند. از بیرون هم هرچه توانمندی داشته باشیم استفاده می‌کنیم.وی گفت: تا پایان دولت ان‌شاءالله گروه‌های آسیب‌پذیری که قول دادیم شامل جمعیت بالای ۶۰سال، بیماران خاص و گروه‌های پرریسک را واکسینه می‌کنیم.

تا پایان تیرماه اکثر آن ۱۵میلیون را واکسینه می‌کنیم و تا نیمه‌مرداد با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و مجموعه واکسن داخلی و خارجی واکسن خواهیم زد. نمکی بیان کرد: واکسیناسیون از این هفته تسریع می‌شود و واکسن خارجی هم دارد می‌رسد و از هفته آینده مشکل واکسیناسیون نخواهیم داشت. 

نتیجه تولید مشترک واکسن چه شد

سعید نمکی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله تولید مشترک واکسن با کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود:از کشورها خواستیم برای ساخت واکسن با ما کار کنند، ذره‌ذره با آن‌ها پیش رفتیم و وقتی به فاز تحقیقات رسیدند، خواستند در ایران تست کنند که گفتیم ما زیر بار نمی‌رویم. بعد کشورهای منطقه که می‌گویند واکسن زدند، در کلینیکال ترایال واکسن سایر کشورها بودند و ما قبول نکردیم مردم ما تحت آزمایش واکسنی قرار گیرند. به یک شرط حاضر به همکاری هستیم که بیایید و با هم واکسن بسازیم و تنها کشوری که در انتقال دانش فنی با ما کنار آمد کوبایی‌ها بودند که تازه آن هم فاز یک و دو در کشور خودشان طی شد و فاز سوم را در ایران انجام دادیم. نمکی ادامه داد:

راه دیگری که رفتیم راه سبد کووکس بود. حالا برخی افاضه می‌کنند که فلانی واکسن داشت و نخریدیم، درست نیست. من پوستم از این حرف‌ها کلفت‌تر است اما این شیوه‌های غیرمنصفانه که دل فرماندهان این عملیات بزرگ را در نبردی بی‌امان خالی کند، صحیح نیست. من با خدا معامله کردم و این فشارها ذره‌ای بر اراده‌ام اثر نخواهد گذاشت. ما تا دقیقه۹۰ هرجا که باشیم سربازیم اما این قضاوت که میلیون‌ها واکسن پشت دروازه‌ها بود و ما نخریدیم، درست نیست.

 بعضی‌ها واکسن را بر ما قطع کردند

وزیر بهداشت در ادامه سخنان خود اظهار داشت:حرکت بزرگ واکسیناسیون در کشور راه افتاد و ناگهان بعضی‌ها واکسن را بر ما قطع کردند. دوستان بر ما قطع کردند، دشمنان که جای خود دارند. به این دوستان گفتیم چرا قطع کردید؟ گفتند به‌دلیل شیوع بیماری در کشور خودمان قرار است روزی ۱۵میلیون واکسیناسیون انجام دهیم و حتی حاضر نشدند از این تعداد در عالم رفاقت، ۵۰هزار واکسن برای ما بفرستند.

چه کسی باید این مطلب را جبران کند به‌جز تولید داخلی؟ نمکی افزود: ما مسیر قرارداد با بیرونی‌ها را طی کردیم و پیش‌پرداخت دادیم. مسیر قرارداد با کووکس را طی کردیم و پیش‌پرداخت هم دادیم. سازوکار کووکس بسیار ضعیف‌تر از آن بود که بتواند به هشت کشور دنیا بگوید ۸۵درصد از واکسن دنیا مال شما نیست و بقیه دنیا هم آدم هستند. تا امروز از  ۱۶میلیون و ۸۰۰هزار دوزی که قرارداد بستیم، تنها مقدار اندکی ارسال شده است.

ما از هند واکسن خریدیم، آقای دادستان هند در فرودگاه دستور توقف داد. ۶۰میلیون دوز  واکسن با روس‌ها قرارداد بستیم تا امروز هنوز یک‌میلیون هم به ما ندادند؛ البته پول ندادیم و گذاشتیم پول زمان حمل بدهیم. ۲۰میلیون دوز  واکسن از چین قرار بود برسد که حدود چهار یا پنج‌میلیون از آن رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha