واکسن کووبرکت در تاریخ سلامت و درمان کشور برای همیشه ثبت شد. دستاوردی بزرگ که می‌تواند پرچمدار مقابله با یکه‌تازی ویروس منحوس کرونا در کشور شود.

دستاورد ایرانی در گروه برترین واکسن‌های جهان

سلامت نیوز:واکسن کووبرکت در تاریخ سلامت و درمان کشور برای همیشه ثبت شد. دستاوردی بزرگ که می‌تواند پرچمدار مقابله با یکه‌تازی ویروس منحوس کرونا در کشور شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، اگرچه کووید19 تا روز گذشته بیش از 82هزار هموطن را به کام مرگ کشانده است اما حالا می‌توان امیدوار بود که با افزایش تولید واکسن کووبرکت و نیز تایید دیگر واکسن‌های ایرانی کرونا سپر محکمی در برابر کرونا به وجود بیاید. این در حالی است که بسیاری از هموطنان و کارشناسان اعتقاد دارند اگر زودتر اقدام شده بود حتی می‌شد از واکسن‌های خارجی کرونا هم استفاده کرد.

واکسن کووبرکت دستاورد بزرگ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام؟ره؟ است که تحت نظر دکتر مینو محرز و تیمی از متخصصان و دانشمندان جوان کشور به دست آمده است.

این افتخار برای ایران در شرایطی به دست آمده که گفته می‌شود حدود 200نوع واکسن در کشورهای مختلف جهان مراحل مختلف ارزیابی و آزمایش‌های بالینی را پشت سر می‌گذارند. واکسن کووبرکت براساس فرمول ویروس کشته‌شده تولید شده است که نخستین تست انسانی آن اوایل زمستان سال قبل (9دی 99)  روی سه نفر از داوطلبان انجام شد.

پس از آن نیز 53داوطلب دیگر به نوبت واکسن‌های موردنظر را دریافت کردند. فاز دوم تست انسانی این واکسن هم با حضور 280داوطلب برگزار و به پایان رسید. در فاز دوم تست انسانی واکسن کرونای «کوو ایران برکت» 200نفر از داوطلبان زیر 50سال و 80نفر از داوطلبان بالای 50سال، واکسن را دریافت کردند.

افراد موردمطالعه در فاز دوم در واقع زیرمجموعه‌ای از جمعیت 20هزار نفری فاز سوم بودند. در فاز سوم بررسی شد که افرادی که واکسن برکت را دریافت کرده‌اند به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند یا خیر. همچنین فاز سوم واکسن کوو ایران برکت در 6شهر تهران، کرج، شیراز، مشهد، اصفهان و بوشهر انجام شد. برای انجام فاز سوم، 11هزار نفر از جمعیت موردمطالعه را از شهرهای تهران و کرج و از مابقی شهرها نیز دو تا سه‌هزار نفر انتخاب شدند.


 چه واکسن‌هایی تولید می‌شوند؟

فارس در گزارشی که منتشر کرده آورده است؛ موسسه برکت در زمینه تولید واکسن کرونا مبتنی بر پلتفرم‌های «Inactivated»، «DNA»، «Subunit»، «Recombinant»، «mRNA»، «سلول بنیادی» فعالیت می‌کند. دکتر حامد حسینی، مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره جزئیات مطالعه فاز اول و دوم واکسن کوو ایران برکت نیز گفته بود:

ما در فاز اول، دو دوز میکروگرم و پنج میکروگرم واکسن برکت و دو تواتر تزریق 14روز و 28روز را برای مطالعه انتخاب کردیم؛ با توجه به نتایج حاصل از مطالعه دریافتیم که دوز پنج میکروگرم مطلوب‌تر است؛ برای دستیابی به فاصله زمانی مناسب بین تزریق دوز اول و دوز دوم، یک گروه جدا برای تحقیق داشتیم؛ حین مطالعه ما، مطالعات مختلفی در جهان انجام و نتایج آن‌ها در مجلات معتبر علمی چاپ شد و بر این اساس، مشخص شد که فاصله 28روز برای تزریق دوز دوم واکسن کرونا، مطلوب‌تر از فاصله 14روز است.

مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: نباید این تصور ایجاد شود که اگر کسی واکسن تزریق کند دیگر به‌هیچ‌عنوان به بیماری کرونا مبتلا نمی‌شود، تمامی واکسن‌های کرونای تزریق‌شده در جهان، مواردی از ابتلا پس از تزریق واکسن را داشته‌اند؛ بنابراین بروز بیماری پس از واکسن کرونا در تمامی پلتفرم‌های واکسن کرونا رخ خواهد داد اما موارد شدید و مرگ کاهش خواهد یافت.


ایمنی بالای واکسن کووبرکت

 مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز درباره این واکسن گفته است: این واکسن را یکی از ایمن‌ترین واکسن‌های دنیا می‌دانم و امیدوارم به‌زودی تولید انبوه این واکسن به دست مردم برسد. حسن جلیلی، مدیر مرکز تحقیقات شرکت برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام؟ره؟ عنوان کرد: از اوایل مطالعات تولید انبوه هم در دستورکار قرار گرفت.

دو فاز صنعتی و نیمه‌صنعتی درنظر گرفتیم و در شفافارمد دو خط تولید در فاز نیمه‌صنعتی راه‌اندازی شد. در آینده نزدیک فاز دو تولید صنعتی هم به بهره‌برداری می‌رسد. وی افزود: بهره‌برداری از فاز اول تولید صنعتی چندی پیش انجام و درحال‌حاضر یک‌میلیون دوز واکسن را تهیه و آمادگی داریم بعد از طی مراحل قانونی در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم. جلیلی با اشاره به اینکه یک جدول زمانبندی برای تولید داریم، افزود:

در تیرماه ظرفیت را ارتقا خواهیم داد و شهریور به بالای ۱۸میلیون دوز خواهیم رسید. ضمن اینکه همزمان با ایجاد خطوط جدید صنعتی، محققان روی راندمان کار کردند و راندمان افزایش یافته و توانستیم با عدد قابل قبولی خطوط تولید را به بهره‌برداری برسانیم. مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ درباره نحوه نگهداری از واکسن‌های دپوشده، گفت: واکسن‌های تولیدشده در دمای یخچال نگهداری و زمان ماندگاری قابل قبولی دارد. کارخانه شفافارمد زیرمجموعه گروه دارویی برکت است و زیرساخت‌های گسترده‌ای دارد و محدودیتی برای نگهداری نداریم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha