پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3132

دبیر انجمن علمی مامایی ایران در آستانه روز جهانی مامایی ( 15 اردیبهشت ماه)، گفت: حدود 15 هزار نفر فارغ التحصیل رشته مامایی در مرکز کاریابی ثبت نام کرده اند که این افراد یا هنوز بیکار هستند و یا در فعالیت های غیر مرتبط کار می کنند.

ناهید خداکرمی در گفتگو با  مهر با بیان اینکه حدود 20 هزار ماما با مدرک کارشناسی و بالاتر در کشور وجود دارد، افزود: حدود 20 هزار ماما با مدرک کاردانی در کشور وجود دارند که نمی توانند شغل مناسبی پیدا کنند و نیاز به ارتقای تحصیلی دارند.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه تعدادی از ماماها جذب تیم های پزشکی طرح خانواده شده اند اما هنوز تعداد زیادی از این قشر دچار معضل بیکاری هستند .

خداکرمی تصریح کرد: هنوز در روستاها نیاز به فعالیت ماماها وجود دارد که به علت عدم امکانات و حقوق پایین ماماها حاضر به فعالیت در این مناطق نیستند بنابراین در صورت بهبود شرایط اشتغال، به طور حتم ماماهای بیشتری حاضر به فعالیت در این مناطق خواهند شد.

دبیرانجمن علمی مامایی گفت: با توجه به افزایش جمعیت، تعداد ماماها متناسب با میزان تولدها در کشور نیست چرا که هنوز استاندارد سازی نیروهای انسانی در مورد این پرسنل بهداشتی و درمانی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه باید در تیم های پزشک خانواده به حرفه مامایی اهمیت بیشتری داده شود، گفت: مراقبت مادران در دوره بارداری، تشخیص بیماریهای زنان و غربالگری سرطان ها از جمله وظایف ماماها است اما در تیم های پزشک خانواده انجام فعالیت هایی نظیر ارائه دارو به بیماران و پانسمان بر عهده ماماها گذاشته شده که این فعالیت ها خارج از وظایف آنها است به همین علت بسیاری از ماماها حاضر به فعالیت در این مناطق نیستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha