دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 313410

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تشریح مراقبت های لازم پس از دریافت واکسن کرونا، گفت: تا زمانی که ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه نشده باشند، تمام افراد جامعه حتی کسانی که واکسن زده اند، باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

مراقبت های لازم پس از دریافت واکسن کرونا

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تشریح مراقبت های لازم پس از دریافت واکسن کرونا، گفت: تا زمانی که ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه نشده باشند، تمام افراد جامعه حتی کسانی که واکسن زده اند، باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر پیام طبرسی با اشاره به این که افراد دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن ایمنی لازم را پیدا می کنند، افزود: تا زمانی که ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه نشده باشند، همچون تمامی افراد جامعه حتی کسانی که واکسن زدند باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.


به گزارش روز دوشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،متخصص بیماری های عفونی، فلوشیپ عفونت در نقص سیستم ایمنی تاکید کرد:‌ تا وقتی که واکسیناسیون ۷۰ درصدی جمعیت کشور انجام نشده کسانی که واکسینه شدند نباید در محل های عمومی پرازدحام و  فضاهای مسقف و وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و تاکسی ماسک خود را بردارند یا آزادانه و بدون توجه به محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی به مسافرت رفته یا در مهمانی شرکت کنند.


افراد واکسینه شده همچنان باید ماسک بزنند
طبرسی با اشاره به اینکه ویروس کرونا همچنان در گردش است و فرد واکسینه شده امکان دارد به کرونا مبتلا شود، خاطرنشان کرد: برخی سالمندان پس از دریافت دوز اول واکسن تصور می کنند که ایمنی پیدا کرده اند و در تجمعات و مهمانی ها شرکت می کنند که متاسفانه ممکن است باعث ابتلای آنها به بیماری کرونا شود.


فلوشیپ عفونت در نقص سیستم ایمنی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کردند دچار بیماری شده و در بیمارستان ها بستری هستند. این امر نشان می دهد تا وقتی ۲ هفته از تزریق دوز دوم واکسن کووید ۱۹ نگذشته باشد، ایمنی لازم در بدن ما ایجاد نمی شود.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: زمانی می توانیم در جامعه به شرایط معمول و عادی بازگردیم که ۷۰ درصد جمعیت واکسینه شده باشند و تا آن مرحله هنوز فاصله داریم. بنابراین کماکان رعایت نکات بهداشتی برای همه افراد حتی کسانی که واکسن دریافت کردند، الزامی است.


مصرف اغلب داروها با تزریق واکسن ممانعتی ندارد
این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: در فرد واکسینه شده مصرف داروهایی که از قبل توسط پزشک معالج وی تجویز شده ممنوعیتی ندارد و به غیر از برخی داروها که باعث سرکوب سیستم ایمنی و در نتیجه عدم پاسخگویی واکسن می شود، همچنان افراد می توانند داروهای قبلی خود را مصرف کنند.
وی داروهایی نظیر متوتروکسات یا دوزهای بالای کورتون را از جمله داروهایی بیان کرد که باعث عدم پاسخگویی مناسب واکسن می شوند.
طبرسی گفت: افرادی که این داروها را مصرف می کنند با مشورت و هماهنگی پزشک معالج خود می توانند مدتی قبل و بعد از تزریق واکسن این داروها را قطع کنند تا واکسن اثربخشی لازم را داشته باشد، اما در سایر موارد  داروهای تجویز شده توسط پزشکان ممانعتی با تزریق واکسن ندارد.


عوارض ناشی از تزریق واکسن
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کسانی که پس از تزریق واکسن دچار عوارضی نظیر بدن درد و تب می شوند در صورتی که عوارض آنها خفیف باشد بهتر است تحمل کرده و دارویی مصرف نکنند. اما اگر تب و درد عضلانی و استخوانی آنها شدید است می توانند از مسکن استفاده کنند، که بهتر است استامینوفن مصرف کنند.


این فلوشیپ عفونت در نقص سیستم ایمنی در ادامه تاکید کرد: افراد پس از واکسینه شدن نیز باید پروتکل های بهداشتی را همچون گذشته کامل و جدی رعایت کنند. به گفته مرکز CDC آمریکا همه افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کردند وقتی در کنار هم در خانواده قرار دارند می توانند ماسک خود را بردارند. ما هنوز به آن مرحله نرسیده ایم، بنابراین همچنان استفاده از ماسک ضروری است.


طبرسی به افراد واکسینه شده توصیه کرد: پس از دریافت واکسن مصرف مایعات کافی توصیه می شود تا در صورت ضعف و بیحالی مشکلی برای افراد ایجاد نشود. معمولا عوارض گوارشی کمتر مشاهده می شود، اما اگر فردی پس از تلقیح واکسن کرونا دچار حالت تهوع شدید بود می تواند از داروهای ضد تهوع مثل اندونسترون یا دیمیترون استفاده کند.


این متخصص بیماری های عفونی استحمام پس از تزریق واکسن را بدون مانع برشمرد و گفت: استحمام هیچ ممانعتی ندارد و افراد می توانند با خیال راحت حمام کنند.


استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، درد محل تزریق را یکی دیگر از عوارض ناشی از واکسن عنوان کرد و افزود: درد محل تزریق واکسن در روزهای اولیه کاملا عادی است و به تدریج رفع می شود، اما در موارد بسیار نادر ممکن است ورم و آبسه یا هماتوم در محل تزریق واکسن مشاهده شود. در این صورت می توان تا ۴۸ ساعت کمپرس سرد و گرم محل تزریق را انجام داد و در صورت بهبود نیافتن، بزرگتر و شدیدتر شدن ورم و درد و ایجاد تب به پزشک مراجعه کنند.


بیماری کووید ۱۹ با رعایت پروتکل های بهداشتی قابل پیشگیری است
طبرسی با اشاره به این که فعلا در شرایط حساسی قرار داریم، گفت: بیماری کرونا امروزه قابل پیشگیری است. تمام افراد جامعه برای حفظ سلامت خود و عزیزانشان باید پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری و محدودیت های اعمال شده را رعایت کنند تا واکسیناسیون به طور عمومی در جامعه انجام شود و از شر بیماری رها شویم .
این استاد دانشگاه در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: تا زمانی که واکسیناسیون عمومی انجام نشده است رعایت نکات بهداشتی بسیار ضرورت دارد. گرچه در حال حاضر آمار بیماران کاهش یافته است، اما درصورت رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها ممکن است وارد پیک بعدی شویم.


رعایت پروتکل های سه گانه برای تمام افراد جامعه الزامی است 
دکتر مصطفی علوی مقدم متخصص عفونی و فلوشیپ آلرژی ایمونولوژی بالینی و فلوشیپ طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در این خصوص تاکید کرد: رعایت پروتکل های سه گانه بهداشتی شامل شست و شوی مکرر دست، ماسک و فاصله گذاری اجتماعی هنوز برای تمامی افراد جامعه، چه به کووید ۱۹ مبتلا شده باشد یا نشده باشند و چه واکسن تزریق کرده باشند یا نه الزامی است.


وی خاطرنشان کرد: این تصور که فرد مبتلا به بیماری کرونا پس از بهبودی مجددا به این بیماری مبتلا نمی شود اشتباه است. به تمامی افراد اعم از پرخطر یا کم خطر پس از بهبودی از کرونا و واکسینه شدن توصیه اکید می کنیم که حتما رعایت پروتکل های بهداشتی سه گانه و تغذیه را انجام دهند؛ زیرا ممکن است که به فرم خفیف بیماری مبتلا شده و بدون آن که متوجه شود به دیگران منتقل کند.


علوی توصیه کرد: پس از تزریق واکسن، برای احتیاط بیشتر، افراد باید در محل واکسیناسیون به مدت ۱۵ دقیقه بمانند. در صورت وجود سابقه واکنش های آلرژیک از جمله آلرژی غذایی، واکنش به نیش حشرات، آلرژی دارویی و نظایر آن فرد ۳۰ دقیقه پس از تزریق واکسن باید در محل واکسیناسیون بماند.
این عضو هیات علمی دانشگاه عوارض شایع بعد از واکسیناسیون را شامل درد، قرمزی یا تورم محل تزریق، احساس سنگینی در بازو، احساس خستگی، سردرد، تب و درد عضلانی یا علایمی شبیه آنفلوانزای خفیف برشمرد که در طول یک تا دو روز بهبود می یابد.


وی گفت: اگر بعد از تزریق واکسن، علایم بیماری شدید نظیر سردرد شدید، درد شکم، علایم عصبی یا هر علامت ناتوان کننده‌ دیگر بروز کرد یا علایم خفیف بیش از سه یا چهار روز ادامه داشت باید به پزشک مراجعه شود؛ زیرا احتمال دارد بیماری همزمان دیگری وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha