اعضای شورای اسلامی دوره پنجم که همواره ادعای حفاظت از باغات شهر تهران را داشته و با ادعای تخریب باغات در دوره‌های گذشته، تنها دستاورد خود را حفظ باغات قلمداد می‌کردند، حالا پس از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و شکست سنگین لیست اصلاح‌طلبان در شهر تهران با میانگین 25هزار رأی، در اقدامی عجیب و بدون پرده‌پوشی گذشته برای حفظ منافع خود در میان شهروندان و رسیدن به این باور که دیگر جایی برای آن‌ها در پارلمان شهری نیست، رأی باغ ملکی در سال گذشته را ملغی کرده و رأی غیرباغ برای آن مصوب کرده‌اند؛ اقدامی که احتمالا در راستای جلوگیری از عسر و حرجی است که بعد از نه قاطع مردم نصیب آن‌ها خواهد شد.

تغییر حکم شورای شهر و رأی بر تخریب یک باغ در شمال پایتخت

سلامت نیوز:اعضای شورای اسلامی دوره پنجم که همواره ادعای حفاظت از باغات شهر تهران را داشته و با ادعای تخریب باغات در دوره‌های گذشته، تنها دستاورد خود را حفظ باغات قلمداد می‌کردند، حالا پس از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و شکست سنگین لیست اصلاح‌طلبان در شهر تهران با میانگین 25هزار رأی، در اقدامی عجیب و بدون پرده‌پوشی گذشته برای حفظ منافع خود در میان شهروندان و رسیدن به این باور که دیگر جایی برای آن‌ها در پارلمان شهری نیست، رأی باغ ملکی در سال گذشته را ملغی کرده و رأی غیرباغ برای آن مصوب کرده‌اند؛ اقدامی که احتمالا در راستای جلوگیری از عسر و حرجی است که بعد از نه قاطع مردم نصیب آن‌ها خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، یکی از اتفاقاتی که بارها و بارها طی چهارسال اخیر در بررسی نوع کاربری املاک از نظر باغ و غیر باغ در صحن علنی شورای شهر روی داده است اصرار برخی از اعضای شورا بر غیر باغ دانستن املاکی است که یا تمام ادله برای باغ شناخته شدن را دارند یا مطابق با قانون حداقل یک علت برای باغ بودن آن‌ها محرز شده است. اما آن‌ها با این فرض که شهروندان تهران با اصرار اعضای شورا بر باغ بودن املاک «درخت‌زده» می‌شوند، برای املاکی که اغلب در مناطق شمالی تهران هستند، رای غیرباغ گرفتند. یکی از عجایب این دوره نحوه عملکرد کمیسیون شهرسازی و معماری شورا به عنوان کمیسیون تخصصی پرونده باغات است.

محمد سالاری به عنوان رییس و زهرا نژاد بهرام و علی اعطا به عنوان اعضای دیگر در این مدت برخوردهای متفاوتی با پرونده‌ باغات داشته‌اند. البته علی اعطا تقریبا مدت‌هاست که در جلسات تشخیص و بررسی پرونده‌ها شرکت نمی‌کند و امضایش پای هیچ صورت جلسه‌ای نیست. برخلاف او، محمد سالاری و زهرا نژاد بهرام حضور پررنگی در بازی غیرباغ خواندن املاک دارند، سالاری در صحن شورا دلایل باغ خواندن ملک را قرائت می‌کند اما بعد می‌گوید «هرچند ملک باغ است، اما بهتر است رای غیرباغ برای آن صادر شود!» نژادبهرام نیز درهمین زمان به دفاع از رییس کمیسیون برآمده و ادله موجود را تفسیر کرده و اعضا را به سمت رای غیرباغ هدایت می‌کند.

در این بین نگاه‌های رد و بدل شده برخی اعضا با یکدیگر رای غیرباغ ملک برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. حالا در ادامه بازی غیرباغ خواندن املاک در این شورا، در اتفاقی عجیب بررسی پرونده باغی 2هزار و 800متری در نیاوران که سال گذشته رای باغ را دریافت کرده به سرعت در دستور جلسه قرار گرفته و این‌بار با حضور افتخاری مرتضی الویری و باوجود ادله کافی برای باغ بودن، رای غیرباغ می‌گیرد.

این ملک به مساحت 2هزار و 800 متر نبش خیابان نیاوران به باغ دوقلو معروف است که با وجود 120 اصله درخت و رای غیرباغی که «شورای حرف»  به ملک داده ارزشی بیش از 600میلیارد تومان پیدا خواهد کرد تا جیب سودجویان از منافع آن بهره‌مند شود.در جلسه دیروز شورای شهر تهران که پرونده‌های نوعیت املاک از منظر باغ و غیرباغ مورد بررسی قرار گرفت، مانند رویه‌های 4 سال اخیر برخی از اعضای شورای شهر همچون محمدعلیخانی این بار در غیاب محمد سالاری با همراهی مرتضی الویری تلاش کردند تا رای غیرباغ برای ملک یاد شده بگیرند؛ ملکی که الویری مدعی است پیش از جلسه صحن از آن بازدید کرده و به ناگاه متوجه شده رای باغ سال گذشته شورا اعتبار ندارد!

دفاعی خارج از عرف که شائبه‌های خوبی به ذهن متبادر نمی‌کند.  چنین موضعی صدای برخی دیگر از اعضای شورای شهر را هم در آورد و بهاره آروین در انتقاد به ادعای غیرباغ خواندن ملک گفت که؛ «چگونه می‌توانیم با وجود شاخص‌های متعدد باغ بودن این ملک و اینکه خود ما کمتر از یک سال پیش باغ بودن ملک را تصویب کرده‌ایم، آن را غیر باغ کنیم!» همچنین حسن رسولی، دیگر عضو شورا نیز با طرح این سوال چگونه می‌شود که با وجود صد‌ها پرونده بلاتکلیف که حداقل یک سال منتظر تعیین تکلیف شورای شهر هستند،  به این سرعت یک ملکی برای بار دوم در این شورا به تصمیم گیری برسد، بر شائبه‌برانگیز بودن ارتباط غیرقانونی اعضای فعلی شورا با مالک مهر تایید زد.پیش از این نیز طی گزارش‌هایی اعلام شده بوده که برخی از اعضای شورا به دلایلی؛ بدون درنظر گرفتن مصالح عمومی شهر و صرفا اولویت دانستن حقوق خصوصی، تاکید بر صدور آرای غیر باغ دارند.

موضوعی که هرچند با واکنش‌های تند برخی از آن‌ها روبه‌رو می‌شد، اما بررسی پرونده فوق در جلسه دیروز صحن نشان داد که تغییر رویه‌ای صورت نگرفته و هنوز برخی از آن‌ها بر ترجیح حقوق خصوصی بر عمومی، تاکید دارند. به طوریکه سودجویان می‌دانند اگر بخواهند رای غیرباغ برای ملک خود بگیرند باید از چه راهی طی طریق کنند.

اگرچه برخی اعضای مهم و سرشناس شورا هم هستند که بارها  با وجود ادله کافی در جهت گرفتن رای باغ از سوی اعضا، اصرار بر غیرباغ بودن ملک کرده و در موارد زیادی نیز پیروز شده‌اند. اسناد موجود از تصمیمات شورای شهر درباره این باغ نیز موجود است. اما جالب اینکه شورای شهر تهران در جلسه اردیبهشت ماه سال 99 که رای بر باغ بودن این ملک داده است اجازه داده مصوبه در سایت شورای شهر تهران بارگذاری شود و در دسترس همگان قرار گیرد.

اما نامه جدید کمیسیون معماری و شهرسازی که مربوط به فروردین ماه امسال است به دلیل داشتن مهر محرمانه اجازه انتشار در سایت شورای شهر را ندارد. در همین نامه اشاره شده است که این ملک غیرباغ است.  رسانه‌ها مکررا این موارد غیرقانونی را به بازرسان و دستگاه‌های ناظر گوشزد کردند و شایسته است در روزهای پایانی شورای پنجم که احتمالا میزان این قبیل آرا و تصمیمات غیرکارشناسی و شائبه‌برانگیز بالا می‌رود، سازمان بازرسی کل کشور ورود کرده و جلوی این قبیل اتفاقات را بگیرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha