شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 313622

متخصصان می‌گویند سرفه مزمن و درمان نشده می‌تواند باعث آسیب گسترده به بافت‌های بدن شود.

باورنکردنی‌ترین عوارض سرفه کردن

سلامت نیوز:متخصصان می‌گویند سرفه مزمن و درمان نشده می‌تواند باعث آسیب گسترده به بافت‌های بدن شود.

به گزارش سلامنت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، سرفه یک عمل ناگهانی است که طی آن برای تمیز کردن گلو و راه‌های هوایی از مخاط، مواد خارجی، آب دهان، میکروب ها و سایر عوامل مداخله گر هوا با شدت از طریق ریه‌ها به بیرون منتشر می‌شود.


به گزارش نیوز ۲۴،یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد طول مدت سرفه به طور معمول ۱۸ روز است. در صورتی که بیش از ۸ هفته از سرفه رنج می‌برید، این امر نشان دهنده بروز سرفه مزمن در شماست و مراجعه به پزشک در این زمینه ضروری است.


با این حال، بسیاری از افراد نسبت به سرفه‌های مداوم بی تفاوت بوده و به مدت طولانی از مراجعه به پزشک اجتناب می‌کنند. ممکن است سرفه خود نشان دهنده علائم یک بیماری جدی دیگر باشد که پزشک می‌تواند در این حالت به شما کمک کند.


فارغ از آنکه سرفه‌های مداوم می‌تواند نشان دهنده ابتلا به بیماری‌هایی جدی مانند سرطان و مشکلات ریوی باشد اما خود عمل سرفه کردن ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند بروز اختلالات خواب، سردرد و حتی بی اختیاری ادراری در فرد شود.


شایع‌ترین مواردی که سرفه می‌تواند باعث بروز آن شود شامل موارد ذیل است:


۱- درد ماهیچه: سرفه مداوم می‌تواند منجر به درد مزمن عضلانی شود. هر زمانی که فرد اقدام به سرفه کردن می‌کند، این امر باعث وارد شدن فشار زیاد به عضلات و بروز درد در آن‌ها می‌شود.

۲- شکستگی دنده‌ها: سرفه‌های مزمن به ویژه در زنان می‌تواند باعث شکستگی دنده‌ها شود. در این حالت بیشتر دنده‌های بخش میانی دچار آسیب می‌شوند. افرادی که به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستند و تراکم استخوانشان کم است احتمال بیشتری دارد که دچار شکستگی دنده‌ها درپی سرفه شوند. با این حال، این موضوع می‌تواند در انسان‌های سالم نیز بروز کند.


۳- آسیب به رگ‌های خونی کوچک: کمتر کسی می‌داند که سرفه‌های مداوم می‌تواند باعث پاره شدن رگ‌های خونی کوچک به ویژه در ناحیه بینی و مقعد شود. این امر می‌تواند خونریزی در فرد را درپی داشته باشد.


۴- پاره شدن دیافراگم: دیافراگم یکی از بافت‌های ماهیچه‌ای مهم و گنبدی شکل است که در عمل دم و بازدم به ریه‌ها کمک می‌کند. زمانی که فرد به طور مداوم اقدام به سرفه می‌کند، دیافراگم به بالا حرکت کرده و به طور همزمان دنده‌ها به سمت پایین و داخل فشار می‌آورند. این کارکرد معکوس می‌تواند باعث پارگی ماهیچه دیافراگم شود.


از دیگر آسیب‌هایی که سرفه‌های مکرر می‌تواند باعث بروز آن شود می‌توان به مواد ذیل اشاره کرد:


۱- فتق شکم۲- آسیب به بافت‌های گلو۳- بالا آوردن خون

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha