شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 313672

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از پایش و آماربرداری پرندگان جوجه آور تابستان گذران در جزایر شاخص استان خبر داد.

پایش پرندگان مهاجر در جزایر بوشهر

سلامت نیوز:رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از پایش و آماربرداری پرندگان جوجه آور تابستان گذران در جزایر شاخص استان خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، خسرو درویشی با بیان جزئیات این خبر اظهار کرد: هر ساله حدود صد هزار قطعه پرنده در جزایر استان به خصوص جزیره نخیلو لانه گزینی و زادآوری دارند که بیشتر آنها متعلق به گونه‌های پرستوهای دریایی کاکلی کوچک، پرستو دریایی پشت تیره و سلیم خرچنگخوار هستند.


وی تصریح کرد: گونه‌های اگرت ساحلی، پرستو دریایی گونه سفید، پرستو دریایی خزری و پرستو دریایی نوک کلفت نیز در جزایر منطقه حفاظت شده مند و پارک ملی دیّر- نخیلو زادآوری دارند. این پرندگان از فروردین مهاجرت خود را به این جزیره آغاز کرده و پس از پایان زادآوری و با پروازی شدن جوجه ها در شهریور از این منطقه خارج می‌شوند.


رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: جزیره نخیلو یکی از مهم‌ترین کانون‌های زادآوری و تابستان گذرانی چند گونه مهم از پرستوهای دریایی در خلیج فارس به شمار می‌رود و آماربرداری از پرندگان با استفاده از روش‌های معمول بین المللی و بسته به شرایط رفتاری و زیستگاهی هریک از گونه‌ها و معمولا با پلاک گذاری و تعمیم آن به کل جمعیت گونه مورد نظر صورت می‌گیرد.


درویشی خاطرنشان کرد: زیستگاه بهینه برای این پرندگان، همپوشانی محل لانه گزینی آن‌ها کم و این امر شرایط زیستی این جزیره را بسیار حساس کرده است.وی گفت: شایسته است مردم بومی و صیادان بیش از پیش همگام با اداره کل حفاظت محیط زیست در راه صیانت از این تنوع زیستی غنی استان کوشا باشند و از تردد و اقامت نابه‌جا و انتقال گردشگر به جزیره بدون هماهنگی با این اداره کل خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha