مدیرعامل شرکت نوسازی و عمران چیتگر از حضور پرندگان مهاجر بر فراز دریاچه شهدای خلیج فارس، از شهروندان خبر داد.

مردم به پرنده های مهاجر غذا ندهند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری؛ محسن صالحی مدیرعامل شرکت نوسازی و عمران چیتگر با بیان اینکه از زمان ورود اولین گله مرغان مهاجر به دریاچه چیتگر زمان زیادی نگذشت که خبر رؤیت آنها در اراضی عباس آباد منتشر شد، اظهار کرد: از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب تهران، در لکه‌های آبی، پرندگان مهاجر، در مسیر کوچ از سیبری به عرض‌های جغرافیایی گرمسیر، مدتی میاسایند و بعضا فصل سرما را در تهران سپری می‌کنند.

وی با بیان اینکه خطه کهن تهران، زمانی مأمن حیوانات بومی متعددی بوده و حال متأثر از شهرسازی نوین، میزبان پرندگان مهاجر نیز هم هست، عنوان کرد: دریاچه شهدای خلیج فارس به عنوان بزرگترین زیست‌گاه آبی شهر تهران، میزبان گروه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر است و همواره از آبان تا اسفند، پرواز کاکایی‌ها، قره غازها و اگرت‌ها، صحنه‌های بی‌بدیلی از حیات وحش را در منظرگاه دریاچه خلق می‌کنند.

مدیرعامل شرکت نوسازی و عمران چیتگر ادامه داد: اما آنچه نگران‌کننده است، علی رغم هشدارهای کارشناسان محیط زیست، عدم آگاهی شهروندان با رژیم غذایی این مهمانان زیبای شهر تهران است و همین ناآگاهی، منجر به بیماری و مرگ پرندگان مهاجر می‌شود.

وی با بیان اینکه اغلب پرندگان مهاجری که در پهنه‌ها و لکه‌های آبی فرود می‌آیند، از چرخه‌ غذایی اکوسیستم آبی منتفع می‌شوند و نیازی به غذاهای دیگر ندارند، گفت: چه بسا سیستم گوارش آنها، در هضم سایر مواد خوراکی ناتوان باشد. قطعا خوشمزگی و خوشرنگی تنقلاتی از قبیل چیپس و پفک، برای پرنده، جذابیت ایجاد می‌کند؛ اما درک این موضوع که این مواد غذایی برای پرنده مضر است، در حیطه‌ی ادراک انسان می‌گنجد.

صالحی تأکید کرد: با توجه به زیبایی خلق‌شده در چهره‌ شهر با حضور پرندگان مهاجر، ما به عنوان میزبانان این موجودات زیبا، باید در گسترش فرهنگ میزبانی صحیح از حیات وحش پیشقدم بوده و به یکدیگر بیاموزیم که علاوه بر اینکه حفظ پاکیزگی محیط زیست از مهمترین وظایف شهروندیست، حفاظت از جان آنها هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha